הסיפורים מאחורי הסמלים המפורסמים של המכוניות
הסוס של פרארי, הנוצות של הקדילאק או הכוכב של מרצדס. מקורות ההשראה לאייקונים השולטים בכבישים
האם טפט בחדר מלון בפריז היה מקור ההשראה לסמל המפורסם של שברולט? האם הסמל הכחול ולבן של BMW באמת מסמל מדחף ושמיים? והאם הסמל של פורשה שורטט לראשונה על מפית במסעדה בניו יורק? בעולם הסמלים המסחריים של יצרניות הרכב, האמת לעיתים מוזרה יותר מהבדיון, אם כי סיפור מוצלח עוזר לעצב את הזהות התאגידית של מותגי הרכב.
מהסוס של פרארי ועד לנוצות של קדילאק, הסמלים המסחריים של המכוניות מופיעים על הכל החל מההגה ועד לשלטי חוצות, ואף על דש הבגדים של המנהלים הבכירים. הגמישות הזו היא אחת מדרישות העיצוב הנחוצות ללוגו יעיל וחזק, מסביר ג'ק גרנשיימר, מנהל הקריאייטיב בחברת פרטנר דיזיין.
גרנשיימר טוען שבעת תכנון לוגו חשוב להסתכל לטווח הארוך ולשמור על פשטות. "חיוני לא להתפרע עם הסוג או הצבע. כשמתכננים לוגו, הוא אמור לשרוד עשורים", הוא מסביר. לחברות רכב רבות שורשי הסמלים המסחריים החלו מזמן וטומנים בחובם מספיק סימבוליות למלא רומן חדש של דן בראון.
רולס רויס
טרגדיה מקיפה את המצאת הלוגו של יצרנית רכבי היוקרה הבריטית. מייסדי החברה, סר הנרי רויס וצרלס סטיוארט רולס, בחרו בתחילה בצבע אדום לסמל שהכיל את האות הראשונה של שני שמות המשפחה שלהם. על פי האגדה, הצבע שונה לשחור כדי לחלוק כבוד לרויס שנפטר ב-1933, אולם למעשה אותיות בשחור נחשבו מתאימות יותר למותג יוקרתי. תזמון השינוי הוא מקרי לחלוטין.
הסמל האייקוני השני של רולס רויס, קישוט ספיריט אוף אקסטזי שמופיע בחרטום המכוניות, קשור לסיפור טרגי נוסף, שהפעם הוא אמיתי. הסמל עוצב על ידי צ'רלס סייקס ב-1911 בדמותה של אלינור טורנטון, שהייתה המזכירה האישית של ג'ון סקוט מונטאגו, חברו הקרוב של רולס ודוכס בקלוך. אולם ב-1915 טורנטון נהרגה בעת מסע להודו. יש סמלים שקיימים עוד לפני המכוניות עצמן.
מרצדס בנץ
הכוכב של מרצדס בעל שלוש הפינות הופיע לראשונה על פתק אישי ב-1872 שכתב מייסד החברה גוטליב דיימלר לאשתו. הוא השתמש בכוכב כדי לסמן את המיקום של הבית החדש של המשפחה. בניו אימצו את הסימן והפכו אותו לסמל של החברה החל ב-1910.
פרארי
הסוס של פרארי הופיע לראשונה על מטוסי קרב שהטיס פרנססקו ברקה, טייס וגיבור מלחמת העולם הראשונה. ב-1923 אנזו פרארי פגש את הוריו של ברקה והם הציעו להשתמש בתג של בנם במכוניות המרוץ, הן למזל טוב והן כהוקרה לבנם שנהרג במלחמה. הרקע הצהוב הוא הצבע הרשמי של עיר הולדתו של אנזו - מודנה באיטליה, וזנב הסוס עוצב מחדש כך שהוא מצביע כלפי מעלה.
BMW
המיתוס בשילוב עם אסטרטגיות שיווק מוצלחות גרמו לדורות רבים להאמין שלסמל של החברה יש קשר לתעופה. על פי האגדה, סוכנות פרסום גרמנית יצרה בשנות ה-20 מודעה שהראתה את הסמל של BMW לצד המדחף של מטוס על מנת לשקף את מקורות החברה כיצרנית מנועי מטוסים. אולם מתברר שלמעשה הלוגו מייצג את הצבעים של דגל בוואריה, ולא מדחף או שמיים.
שברולט
לואיס שברולט טען מאז ומתמיד שההשראה לסמל המפורסם של החברה נבעה מטפט בחדר המלון שבו שהה במהלך ביקור לפריז ב-1908. הסיפור כמעט ונחשב לעובדתי, לולא אשתו שסיפרה שנים לאחר מכן, שלמעשה בעלה ראה פרסומת שהציגה לוגו בצורה דומה באחד ממוספי סוף השבוע.
קדילאק
הלוגו של קדילאק הוא סמל בית האצולה של אנטואן דה לה מוט קדילאק, שהקים את דטרויט ב-1701. הלוגו פושט לאורך השנים, אם כי הסגנון הבסיסי נותר ללא שינוי.
קרייזלר
הזמנים המשתנים יכולים גם להוביל לשינויים רבים בלוגו. במשך למעלה מ-80 שנה, קרייזלר השתמשו במגוון רחב של סיכות או סיכות עם כנפיים. אך ב-1962, יו"ר קרייזלר לין טאונסנד רצה לוגו מודרני ופחות מורכב. על פי הארכיון של החברה, מתוך כ-700 עיצובים, טאונסנד בחר במחומש. רבים העריכו שהסמל ייצג את חמש החטיבות של החברה, אולם למעשה הוא נבחר רק כי הוא נראה הכי טוב.
וולוו
פירוש שם החברה בלטינית הוא "אני מתגלגל". סמל החברה הוא הסימבול הרומי לברזל, המייצג את המגן והרומח של הלוחם. הפס האלכסוני לאורך הסמל התחיל כתוספת לסמל, אך כיום מזוהה כמעט באותה מידה כמו סמל הברזל.
טויוטה
מזל טוב ושם קל יותר לביטוי לקחו חלק בהמצאת השם של טויוטה ב-1936. מייסד החברה קישירו טויודה ערך תחרות לבחירת לוגו חדש לחברה. התקבלו למעלה מ-20 אלף הצעות. ההצעה הזוכה כללה את מערכת ההברות היפנית קאטאקאנה (katakana) והעיצוב העניק תחושה של מהירות. טויודה הפכה להיות טויוטה מכיוון שכעיצוב הוא היה עדיף מבחינה אסתטית, ומספר המשיכות לכתיבת השם החדש עמד על 8, שביפן נחשב למזל טוב ושגשוג.
מזראטי
האחים מזראטי קיבלו את ההשראה ללוגו של החברה מהפסל של נפטון הממוקם במרכז העיר בולוניה באיטליה, שם היו במקור המשרדים הראשיים של החברה. העיצוב שורטט על ידי מריו, שהוא במקרה האח היחיד שמעולם לא לקח חלק פעיל בעיצוב ובתכנון של המכוניות.
סובארו
ההשראה לשם הגיעה מילולית מהשמיים, או ליתר דיוק מהשם היפני לקבוצת הכוכבים שור. שישה מהכוכבים נראים לעין, והם אף מייצגים את שש החברות שהתמזגו ליצירת חברת פוג'י, חברת האם של סובארו.
יונדאי
כאן המקרה הוא בעל הסבר פשוט למדי. פירוש השם בקוריאנית הוא "מודרני" בעוד שהלוגו של החברה הוא H מעוצב שמייצג גם שני אנשים - החברה והלקוח - לוחצים ידיים.
סמארט
נראה שהשם מדבר בעד עצמו. אך למעשה מדובר בראשי התיבות של סווטץ' (שהייתה שותפה בשלבים הראשונים של החברה), מרצדס (החברה הממונה הנוכחית) וארט (אמנות). הלוגו של החברה מסמל קומפקטיות עם ה-C וחשיבה קדימה עם החץ.
פורשה
החברה מחזיקה בשתי גרסאות לאותו סיפור. לפי דובר של פורשה בצפון אמריקה, מפיץ מכוניות בעל השפעה בשם מקס הופמן נפגש עם פרי פורשה במסעדה בניו יורק ב-1951. הדיון התמקד בדעתו של הופמן שפורשה זקוקה ללוגו עוצמתי, ייחודי ואלגנטי. טיוטה ראשונית שורטטה שם באמצע המסעדה על מפית. אולם, הגרסה הגרמנית לסיפור מעט שונה: מקס הופמן אכן דיבר על לוגו, אך הוא עוצב על ידי מהנדס החברה פרנץ סבייר רספיס, ובהחלט לא שורטט על מפית במנהטן.
למבורגיני
על פי השמועות, הלוגו של יצרנית הרכב היוקרתית ויריבתה המושבעת של פרארי התבסס על שור שהוא המזל האסטרולוגי של המייסד פרוציו למבורגיני, אולם, למבורגיני המשיך משם והעתיק את המגן של פרארי, ואז הפך את צבעי הצהוב והשחור של החברה רק כדי לפגוע באגו של אנזו פרארי. מכיוון שהגיבורים הראשיים של הסיפור הזה כבר מתו, אין דרך לאשר או להכחיש את הסיפור. "למיטב ידיעתנו זוהי רק שמועה", אמר דובר למבורגיני. "הדרך היחידה לאשר זאת היא לשאול את למבורגיני בעצמו".