$
דעות

מניה בפינצטה: כיכר אתרים

קווינסטריט המתמחה בהפניית גולשים לבתי עסק וקידום אתרים במנועי החיפוש הציגה גידול מאכזב ברווחים למרות הפוטנציאל

אילון ג'דה 09:1113.09.10

מר פלוני מחזיק במשרה במוסד כזה או אחר ומעוניין לרכוש השכלה כדי להתקדם מקצועית. אחד הכלים הראשונים שיפנה אליהם הוא האינטרנט - למשל כדי להכיר את האפשרויות המקצועיות שייפתחו בפניו כאשר יסיים מסלולים אקדמיים שונים, לעצב לעצמו ציפיות שכר, וגם לחקור את המוסדות השונים שיציעו לו השכלה מתאימה. איך מרוויחים מזה כסף?

 

כאן נכנסת לעניינים חברת קווינסטריט (Nasdaq: QNST), העוסקת ביצירת הפניות עסקיות לחברות אמריקאיות. קווינסטריט יודעת לאבחן, על פי מילות החיפוש שמשתמש בהן הגולש, מה הוא מחפש ולהשחיל במקום גבוה בתוצאות מנוע החיפוש אתרי אינטרנט שהיא בנתה מאלף ועד תו.

 

למיקום של דף אינטרנט בתוצאות החיפוש ישנה חשיבות מסחרית עצומה, וזו בדיוק הטריטוריה שבה קווינסטריט נלחמת: היא יודעת דבר אחד או שניים על אלגוריתמי החיפוש של מנועי החיפוש הגדולים ברשת, ויש לה יכולת לגרום לאתרים שלה לצוף גבוה בחיפושים מסוימים. מלבד זאת, מה שלא עושה המוח, עושה הכסף: קווינסטריט גם משלמת כסף למנועי החיפוש כדי להגיע למקומות גבוהים בתוצאות החיפוש (מה שקרוי בעגה המקצועית "קישורים ממומנים").

 

אתרי האינטרנט שמפעילה קווינסטריט אינם אתרי אינטרנט במובן הפשוט של המילה, אלא "פורטלים ורטיקליים". בפורטל של קווינסטריט יוכל אותו מר פלוני להכיר לעומק את התחום המקצועי שאותו ירצה ללמוד, לקרוא מאמרים על ניהול קריירה ולפנות למוסדות לימודיים רלבנטיים שעונים על טעמו. זהו הרגע שבו קווינסטריט נפגשת עם המזומנים: תמורת הפנייתו של פלוני מקבלת קווינסטריט כסף מהאוניברסיטאות, הבנקים, או כל גוף אחר שאליו מופנית פנייתו.

 

מעיון בדו"חות הכספיים של קווינסטריט מתברר שעסקי הפניית הלקוחות גדלים בקצב מהיר: בשנת 2005 הפיקה החברה הכנסות של 110 מיליון דולר מניתוב לקוחות למפרסמים. ב־12 החודשים האחרונים גדלו הכנסות אלו כמעט פי שלושה לכ־314.1 מיליון דולר - גידול של כמעט 25% מדי שנה. קווינסטריט סבורה שקיים עוד פוטנציאל גדול מאוד לצמיחה בהכנסותיה. על פי מידע שפרסמה, אמריקאי ממוצע מבלה 33% מזמנו מול מדיית אינטרנט.

 

עם זאת, 16% בלבד מתקציב הפרסום הלאומי מופנים לפרסום ממוקד. קווינסטריט מעריכה כי תקציב הפרסום הממוקד צפוי לגדול באופן פרופורציונלי לזמן שמקדיש הגולש הממוצע לחשיפה אינטרנטית, דבר שייצור שוק פרסום של כ־25 מיליארד דולר עבורה ועבור מתחרותיה.

למרות הצמיחה המהירה בהכנסות והפוטנציאל שנראה משכנע, הגידול ברווחים של קווינסטריט מעט מאכזב.

 

 

 

מאז 2005 גדלה רווחיותה התפעולית של החברה מכ־20.7 מיליון דולר ל־37.4 מיליון דולר ב־12 החודשים האחרונים - 13% בממוצע שנתי, ונמוך מצמיחת המכירות. הסיבות לביצוע חסר זה הן הצורך לעמוד בחזית הטכנולוגית והגידול בתקציבים שמפנה קווינסטריט אל מנועי החיפוש השונים.

 

מאז הונפקה קווינסטריט בבורסה בפברואר 2010, הפיקה מנייתה תשואת חסר מול מדד נאסד"ק ומול מדדי שוק רחבים אמריקאיים אחרים. לאחר שחיקת מחירה עומד מכפיל הרווח שלה על 13 ביחס לרווחיה החזויים לשנת 2010. נראה שהחברה אשר מרוויחה את לחמה מהפניית גולשים לבתי עסק תיאלץ לחכות לגורם אשר יפנה משקיעים למנייתה.

 

הכותב הנו יועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית וניהול סיכונים. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול בני"ע המוזכרים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x