$
אילון ג
צילום: גלעד קוולרציק
אילון ג'דה שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים לכל הטורים של אילון ג'דה שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית

מניה בפינצטה: תכירו את החברה שמרוויחה מכל טוטאל לוס

חברת קופארט מוצאת קונים למכוניות אחרי תאונה, וגוזרת עמלות שמספיקות לה להציג צמיחה שנתית ממוצעת של 13.5% בהכנסות

אילון ג'דה 09:1002.08.10

מעטים ממוכרי המכוניות המשומשות שבינינו מצליחים לחסוך לעצמם את ה"תענוג" שכולל פרסום בלוח מודעות, סינון הפונים, בדיקה במכון בדיקה, תיקון נזקים, בדיקה חוזרת, מו"מ סופי ומכירה (ברוך שפטרנו). כל זה הופך מסובך אף יותר כאשר מדובר במכונית שעברה תאונה קשה, או שהוגדרה כ"טוטאל לוס". זהו בדיוק השוק שבו משגשגת קופארט (סימול: CPRT).

 

קופארט עושה למוכר הרכב חיים קלים: היא תשלח גרר שיעביר את המכונית לאתר אחסון בבעלותה, תדאג לטיפול בכל הניירת ותפרסם את הרכב בלוח מודעות שבבעלותה. לאחר המכירה תעביר את המכונית לקונה, ולאחר כמה ימים יוכל המוכר לקבל את כספו, בניכוי העמלה של קופארט וקיזוז הוצאות שונות.

 

מעבר לנוחות ולשירות למוכר, ישנו עוד אלמנט חשוב מבחינתו: קבלת המחיר המקסימלי עבור המכונית שהוא מוכר. גם כאן יש לחברת קופארט שירות מעניין שהיא מציעה: Virtual Bidding Second Generation (או: VB2), פלטפורמת מסחר אינטרנטית שפותחה על ידי החברה.

 

מכירה פומבית באינטרנט

 

פלטפורמה זו מאפשרת לקונים מכל העולם להשתתף במכירות פומביות של מכוניות משומשות, ו"לזרוק" הצעת מחיר לכל מכונית. קיום המכרזים באינטרנט מאפשר נגישות לכמות קונים גדולה יותר ותורם גם הוא למיצוי מלא יותר של ערך המכירה.

 

ישראלי ממוצע ודאי יחשוב שמכירת מכונית מחוץ לישראל היא אירוע דמיוני ולא כלכלי בעליל, אולם לא כך בארצות הברית: מתברר ש־47% מהמכירות של קופארט ב־2009 התבצעו מחוץ למדינת המוצא (State), ומחוץ לארה"ב (כ־50% מהמכירות שהתבצעו מחוץ למדינת המוצא).

 

קופארט נמצאת במגמת צמיחה ארוכת שנים. אסטרטגיית הצמיחה של החברה מתבססת על שני נדבכים: הראשון הוא רכישת מגרשים לאחסנת מכוניות. ככל שלחברה יש יותר מגרשים, גדלה הנגישות למוכרים ונוח להם יותר להשתמש בשירותי החברה. הנדבך השני מתבסס על התפשטות בינלאומית. ב־2007 יצאה החברה לראשונה מחוץ לצפון אמריקה, והחלה ביישום מוצלח בבריטניה של מודל פעולה דומה לזה שבארה"ב.

 

ההצלחה מתבטאת בתוצאות העסקיות. ב־2009 הפיקה קופארט מעמלות מכירה הכנסה של 743 מיליון דולר, יותר מכפליים מההכנסה שהפיקה ב־2003, או 13.5% צמיחה בממוצע שנתי בין התקופות. עם זאת 2009 יצרה סדק ברצף ההצלחות המתמשך של קופארט.

 

בשנה זו נסוגו מכירותיה בהשוואה ל־784 מיליון דולר ב־2008. עם זאת, עיון מעמיק יותר מגלה כי השחיקה בהכנסות נבעה משחיקת הדולר לעומת הליש"ט, שגרמה לשחיקה דולרית מהותית של תוצאות הפעילות בבריטניה. בסך הכל צמחה פעילותה של החברה גם בשנה זו, כפי שניתן לראות בכמות כלי הרכב שנמכרו.

 

 

רווחיות גבוהה במיוחד

 

העובדה שקופארט לא מפיקה מוצר מוחשי, אלא מייצרת שוק וירטואלי שבו נפגשים מוכרים וקונים, תורמת לשיעורי רווחיות גבוהים במיוחד. ב־2009 הסתכמה רווחיותה הגולמית בכ־42% וחלקה הגדול נהפך לרווחיות תפעולית של 30% מהמכירות, או 225 מיליון דולר במונחים כספיים.

 

עוד דובדבן נמצא במאזנה הכספי של קופארט: מתוך סך מאזן של 1.2 מיליארד דולר מהווה ההון העצמי 1.05 מיליארד דולר, בעוד שמצבת החוב הבנקאי מאופסת.

 

לא רק מוכרים וקונים של רכב אוהבים את קופארט. מאז הנפקתה ב־1994 ניפקה מניית קופארט למחזיקיה תשואה אגדית של יותר מ־1,300%.

 

הכותב הוא יועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות וליחידים, ועשוי לפעול בני"ע המוזכרים. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות

בטל שלח
    לכל התגובות
    x