בלעדי ל"כלכליסט": משרד האוצר מחדש את תוכנית הרכבל לאוניברסיטת חיפה
בקרוב ייצא מכרז להקמת הרכבל, בכוונה שיתחיל לפעול כבר בסוף 2011. עלות הקמת הרכבל מוערכת ב־180 מיליון שקל ואורכו יהיה 4.4 ק"מ
משרד האוצר משיק מחדש את התוכנית למתיחת קו רכבל מהטכניון לאוניברסיטת חיפה - כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בתוכנית ישנה שנזנחה לפני כשנתיים, שמטרתה להקל את העומס התחבורתי בחיפה. לאחרונה נערכה בחינה כלכלית של הנושא והוחלט לקדם את התוכנית הישנה בשני שלבים.
השלב הראשון הוא פרסום מכרז להקמת הרכבל, בעלות של כ־180 מיליון שקל. כשני שלישים מהמימון יגיעו מהאוצר, ושאר הסכום יגויס על ידי עיריית חיפה והזכיין.
השלב השני הוא פרסום מכרז להפעלת הקו לתקופה של שמונה שנים לפחות. מכרז ההפעלה מקודם בשיתוף משרד התחבורה וחברת יפה נוף, האחראית על קידום חלק מפרויקטי התחבורה בחיפה.
"מי שמנסה כיום להגיע מקמפוס אחד לאחר נאלץ להתמודד עם הפקקים והעליות של הרי חיפה, ואת זה אנחנו רוצים למנוע", אמר בכיר המקורב לנושא. "קו הרכבל ישרת בעיקר סטודנטים וחיילים".
על פי התוכנית, קו הרכבל יימתח לאורך כ־4.4 ק"מ, והוא יטפס לגובה של כ־450 מטר מעל פני הים. הקו יאפשר הסעה של יותר מאלפיים איש בשעה.
תוואי הנסיעה אמור לכלול שש תחנות: מסוף המפרץ, צומת הצ'ק פוסט, דרך דורי, טכניון מרכז, טכניון עליון ואוניברסיטת חיפה. הנסיעה מהמפרץ לאוניברסיטה תארוך פחות מ־20 דקות, וממסוף המפרץ לתחנת טכניון מרכז תארוך כעשר דקות.
הקמת הפרויקט כוללת תכנון ואספקה של מרכיבי הרכבל, לרבות עמודים, תחנות וקרוניות. הקו אמור לפעול החל מסוף 2011 או תחילת 2012. עם הקמתו יוכלו תושבי חיפה לנוע בתוך העיר בכמה דרכים, כולל קווי המטרוניות - אוטובוסים מסילתיים - ודרך פרויקט מנהרות הכרמל.