אלסטום הצרפתית שוקלת לתבוע את המדינה בעניין הרכבת הקלה בת"א
חברת הרכבות פנתה לפני מספר שבועות לעו"ד משה שחל, ובדקה את האפשרויות לתביעה משפטית נגד המדינה במידה ויוענקו הקלות לזכיינית הרכבת הקלה, MTS
חברת הרכבות אלסטום הצרפתית פנתה לפני מספר שבועות לעו"ד משה שחל, שר האנרגיה לשעבר, ובדקה את האפשרויות לתביעה משפטית נגד המדינה במידה ויוענקו הקלות לזכיינית הרכבת הקלה, חברת MTS.
אלסטום התמודדה על המכרז של המדינה לפני כחמש שנים במסגרת קבוצת מטרורייל, שכללה בין
שחל הודיע בתגובה כי ככל שההקלות שהמדינה תעניק לזכיינית הנוכחית יהיו קרובות יותר לפער הכספי שנרשם בין הקבוצה המנצחת למפסידה במכרז (כ-400 מיליון דולר), הרי שהסיכוי לעתירה בבית המשפט גבוה יותר.
לפני מספר חודשים הוזמן שחל לפגישה באגף החשב הכללי באוצר שם נבחנה אפשרות להחליף את זהות הזכיין. התוכנית לא יצאה אל הפועל בשל חילוקי דעות כספיים ולוגיסטיים.
"הטענות שיכול זכיין שהפסיד להעלות הן כבדות משקל במקרה הזה לאור העובדה שבוצעו שינויים מרחיקי לכת בתנאים של הזכיין שזכה. מדובר כאן בפגיעה בעקרון השוויוניות וישנה סיבירות גבוהה שבית המשפט יתערב במקרה כזה ויעניק את הסעד הנדרש", מסביר שחל.
מרתון של דיונים
קבוצת MTS, הכוללת את סימנס, אגד, אפריקה ישראל, CCECC הסינית ו-CDS הפורטוגזית, זכתה במכרז להקמה והפעלה של הרכבת הקלה בדצמבר 2006. במאי 2007 נחתם החוזה הרשמי כאשר עד מאי 2008 הייתה אמורה החברה להשיג את מקורות המימון להשקת הפרויקט.
לטענת MTS, המשבר הכלכלי מנע ממנה להשיג את המימון הדרוש מה שהביא את המדינה לאיים בפרוק השותפות בדצמבר האחרון. ביום שני האחרון התכנסו הצדדים למרתון שיחות במטרה להגיע להחלטה להמשיך עם הזכיין הקיים, לצאת למכרז חדש או לבצע את הפרויקט מתקציב המדינה בעלות של 11 מיליארד שקל.
נציגי הצדדים, כמו גם הבנקים שמלווים את הפרויקט, התחלקו לקבוצות עבודה שם הם דנים באחריות לפינוי מאגרי המים תחת תל אביב, מרווחי הריבית למימון הבנקים, סוגיית היתרי הבנייה בכל עיר ורשת הביטחון הפיננסית שאמורה להינתן לזכיין במקרה של מיעוט נוסעים. היקף הקלות שינתנו לזכיין בנושאים אלו נאמדים בחצי מיליארד שקל אולם על פי המסתמן המדינה לא ששה לאשר ויתורים נוספים בחוזה המקורי.