$
בארץ

ניתוח "כלכליסט": גם המפעילים הווירטואליים ממתינים לדמי הקישוריות

המפעילים הווירטואליים טוענים שכדי ליצור כדאיות כלכלית בכניסתם לשוק, משרד התקשורת יצטרך לקבוע את דמי הקישוריות על 5.5 אגורות לכל היותר. הסיבה לכך היא שנוסף על דמי הקישוריות, יצטרכו המפעילים לשלם רכיב מהותי נוסף שנשכח עד כה: תשלום עבור התשתית של חברות הסלולר שבה ישתמשו

גילעד נס 20:4626.07.10

מאז 16 ביוני הוסיף עודד בירגר, מנכ"ל חברת המפעיל הווירטואלי טלקום 365, פעולה לסדר יומו. מדי בוקר הוא ניגש ללוח מחיק התלוי על הקיר שמול שולחן העבודה שלו, ומעדכן שני מספרים - מספר הדקות שחלפו מאז קיבלה החברה  לו רישיון מפעיל סלולר וירטואלי, ומספר הדקות שנותרו עד 16 בדצמבר. המספר השני עומד השבוע על מעט פחות מ־200 אלף, ולמרות הזמן שחלף בירגר עדיין לא יכול באמת להכריז בוודאות שהחברה שלו תוכל להפוך את הרישיון שקיבלה למוצר שהאזרח הישראלי יוכל לצרוך.

 

מפעיל וירטואלי הוא גורם הפונה ללקוח ומציע לו לצרוך באמצעותו שירותי סלולר שונים, אולם הוא אינו מקים רשת פיזית אלא מגיע להסכם עם מפעיל סלולר "אמיתי" על השימוש ברשת של האחרון. הרישיון שקיבלה טלקום 365 - חלק מקבוצת המשביר לצרכן בשליטתו של רמי שביט ב־16 ביוני, התניע תהליך המשפיע לא רק עליה אלא גם על מפעילים וירטואליים אחרים, שלמעשה נהנים מהקפיצה הנחשונית של טלקום 365.

 

לפי הוראת משרד התקשורת, הוקצבו לחברה שישה חודשים מיום מתן הרישיון, שבהם היא אמורה להגיע להסכמה עם אחת או יותר מחברות הסלולר הקיימות לגבי התשלום שתעביר לה על השימוש ברשת שלה. אם לא יגיעו הצדדים להסכמה ושר התקשורת יתרשם כי העיכוב נובע מדחייה שאינה מוצדקת מצדן של חברות הסלולר, נתונה בידו הרשות להתערב ולקבוע בעצמו את התעריף שתשלם טלקום 365 לחברות הסלולר, ולצורך זה הוקצבו לו שלושה חודשים.

 

המספרים שמופיעים על הלוח המחיק של בירגר רלבנטיים גם לשאר המפעילים הווירטואליים, כולל חברת פרי טלקום, שהיתה השנייה שקיבלה רישיון מפעיל וירטואלי ביום חמישי האחרון. לכאורה, אם אחת משש החברות הממתינות עדיין לקבלת רישיון שכזה תקבל אותו ב־15 בדצמבר, כל שעליה לעשות הוא לשלוח מכתב לחברות הסלולר כי בכוונתה לפצוח עמן במשא ומתן, אבל כבר יום לאחר מכן היא תוכל להסתמך על קביעת התעריפים בידי שר התקשורת.

 

  

השר יקבע

 

כל זאת לכאורה, כיוון שכדי לגרום להתערבותו של השר יש להוכיח כי חברות הסלולר מסרבות להגיע להבנות - עובדה שבוודאי יהיה קשה להוכיחה אם הניסיון לתקשר עמן יארוך רק יום אחד. עם זאת, באמצעות הקביעה כי לאחר 16 בדצמבר יוכל שר התקשורת להתערב, יצר משרד התקשורת תהליך שלפיו אם קביעת התעריף לא תתבצע בהסכמה בין טלקום 365 לחברות הסלולר, השר יקבע את התעריף לכל החברות.

 

יש להדגיש כי השר לא יקבע תעריף אחיד לגמרי שיחול באופן אוטומטי על כל מערכות היחסים בין המפעילים הווירטואליים לחברות הסלולר, כנגזר מהסוגים השונים של מערכות היחסים בין מפעיל וירטואלי למפעיל פיזי.

 

חלק מהמפעילים הווירטואליים נסמכים לגמרי על כל מערכות התפעול של חברת הסלולר, ולפיכך נדרשים לשלם מחיר גבוה יותר מזה שישלם מפעיל המבצע חלק מהפעילות בעצמו. עם זאת, קביעת השר לגבי כל תעריף שכזה תהיה החלטה שאי אפשר יהיה לסטות ממנה, ולאורה ייקבעו הסכומים שיעבירו המפעילים הווירטואליים לחברות הסלולר, אם, כאמור, לא יצליחו להגיע להבנה קודם לכן.

 

למרות גישושים ראשוניים, רשמיים ולא רשמיים, בין החברות המעוניינות להיהפך למפעילים וירטואליים ובין חברות הסלולר הגדולות, המגעים המשמעותיים נמצאים עדיין בעמדת המתנה. זאת כיוון שברקע עדיין מתנהל תהליך קביעת דמי הקישוריות - שבניגוד לחלק מהפרסומים, הפחתתם לא תגרור בטווח הקצר את הורדת התעריפים ללקוחות, אלא היא רלבנטית לעתיד הרחוק יותר, עת יחלו המפעילים הווירטואליים והמפעיל הסלולרי הנוסף (אם יהיה) להציע את שירותיהם.

 

נוסף על דמי הקישוריות שטרם נקבעו, יצטרכו המפעילים הווירטואליים לשלם רכיב נוסף ומהותי הרבה יותר שנגזר מדמי הקישוריות - דמי האירוח או דמי השינוע. ביטוי זה מתייחס לתשלום שיעביר המפעיל הווירטואלי למפעיל הסלולר שעמו הוא חותם על הסכם שימוש ברשתו. למעשה, אותו מו"מ שאמור להסתיים ב־16 בדצמבר סובב את דמי השינוע, וטווח הזמן שעד אז יאפשר גם למשרד התקשורת לסייע בידי השר לקבוע תעריף שאותו יוכל ליישם באם הצדדים לא יגיעו להסכמה.

 

בניגוד לפרסומים, דמי השינוע אינם צפויים להיות זהים לדמי הקישוריות. בתהליך הקישוריות מבצע מפעיל סלולר אחד העברה של דקת שיחה מהרשת שלו לרשת אחרת. בתהליך השינוע מתנהלת תעבורה בין המכשיר הסלולרי של לקוח המפעיל הווירטואלי אל תוך הרשת המארחת אותו; חלק מהשיחות ינותבו לרשת אחרת ועליהן יוספו דמי הקישוריות, וחלק מהשיחות ינותבו ללקוח אחר באותה רשת. לפיכך, דמי השינוע אמורים להיות נמוכים יותר מדמי הקישוריות, כיוון שהם מתייחסים לפעולה הנחשבת לזולה יותר מהעברה של שיחה בין רשתות נפרדות בעלות יעילות שונה.

 

 

עלות חד־ספרתית

 

ובכל זאת, תעריף דמי הקישוריות שייקבע בקרוב בידי משרד התקשורת ישמש כרף עליון לתעריף דמי השינוע האמור להיקבע בין המפעילים הווירטואליים לבין חברות הסלולר, כיוון שהם מייצגים את העלות של חברות הסלולר בהעברת השיחות - ייצוג שלטענת חברות הסלולר שגוי ונגזר מטעויות בעבודת NERA.

 

משרד התקשורת ביקש להפחית את דמי הקישוריות ל־4.14 אגורות (ללא מע"מ) כבר בתקופה הקרובה. בהנחה שדמי השינוע יהיו כ־80% מדמי הקישוריות, יעמדו דמי השינוע על כ־3.28 אגורות. נניח שמפעיל וירטואלי מסכם עם רשת סלקוםכי זו תהיה המארחת שלו, והלקוח של אותו מפעיל וירטואלי משוחח עם לקוח של רשת פלאפון.

 

מבחינת עלויות העברת השיחה, המפעיל הווירטואלי יידרש לשלם 7.68 אגורות (דמי שינוע לסלקום ודמי קישוריות שתעביר סלקום לפלאפון) - כל זאת עוד לפני שהוא מביא בחשבון הוצאות נוספות כשיווק, פרסום, שירות לקוחות, תפעול וכו', וכמובן לפני שהוא אף מניב משיחה זו רווח כלשהו. גם שיחה לרשת סלקום עצמה תגבה מהמפעיל עלות זהה, כיוון שסלקום היא מפעילת סלולר נפרדת, ויש לשלם לה דמי קישוריות גם אם זרוע אחרת שלה מארחת את המפעיל הווירטואלי.

 

בשיחות עם המפעילים הווירטואליים הפוטנציאליים מסתמן כי אם עלות השיחה עצמה, בנטרול ההוצאות המשתנות שתוארו לעיל, תעלה על 10 אגורות (לפני מע"מ), תישמט הקרקע מתחת ליכולתם לבנות תוכנית עסקית רווחית, ולמעשה תגרום להם לסגת מכניסה אפשרית לשוק הסלולר הישראלי.

 

כדי לייצר עלות שלא תגיע ל־10 אגורות, טוענים גורמים בקרב המפעילים הווירטואליים, יצטרך משרד התקשורת לקבוע את דמי הקישוריות לכל היותר על 5.5 אגורות, ובכך לקבע את הדיון סביב דמי השינוע באזור ה־4.4 אגורות. כל חלקיק אגורה מעבר למחיר זה ירחיק את הסיכוי שהמפעילים הווירטואליים ייכנסו כלל לשוק.

 

מספרים אלה רחוקים בהרבה מהמספרים שהציגו חברות הסלולר בפגישותיהן לפני כשבועיים עם בכירי משרד התקשורת והאנליסטים של NERA. לטענת חברות הסלולר, אם NERA היו משתמשים בנתונים אמיתיים, טווח דמי הקישוריות שנגזר מחישוביהם היה צריך לנוע בין 13 ל־19 אגורות.

 

 

מחכים למפעיל נוסף

 

יש לציין כי NERA קבעה את דמי הקישוריות שלה על סמך ממוצע של תוצאות שלוש החברות, שחלקן יעילות יותר ולפיכך עלות העברת השיחה שלהן זולה יותר. עובדה זו מתורגמת לכאורה לדמי קישוריות נמוכים יותר שיש להעביר להן. בניגוד לרגולטורים האירופיים, שהחליטו כי דמי הקישוריות ייקבעו לפי המפעיל היעיל ביותר, במשרד התקשורת נסמכו על חישוב הממוצע של NERA.

 

המפעיל הסלולרי הנוסף, שאותו מבקש משרד התקשורת לעודד באמצעות פרסום מכרז תדרים, אמור לבנות רשת משלו, אולם בשנים הראשונות יסתמך על עקרון "נדידה פנים־ארצית", שלפיו תאפשר לו חברת סלולר לשרת את לקוחותיו באמצעות הרשת שלה. המפעיל החדש יידרש אף הוא בתקופה זו לשלם דמי שינוע לרשת המארחת אותו, ולכן נושא דמי הקישוריות, המשליך על דמי השינוע, רלבנטי גם למירס, שצפויה להיות המפעיל הפיזי הנוסף.

 

רק כשתסיים NERA את בדיקת טענות חברות הסלולר נדע אם היה צדק בטענות החברות, ואם כן, האם משרד התקשורת יקבע את דמי הקישוריות סביב סכומים אלה, או שיתעקש להפחיתם כדי לאפשר כניסת מפעילים וירטואליים, ויסתכן במאבק משפטי מול חברות הסלולר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x