בלעדי ל"כלכליסט": יבואניות רכב שוקלות עתירה מינהלית בעניין היבוא האישי
יבואנית קרייזלר מכשירי תנועה, יבואנית ב.מ.וו קמור ויבואנית מרצדס כלמוביל פנו לפני כחודש למשרד התחבורה בדרישה שיטפל בעניינים הקשורים ביבוא האישי, המכרסם ברווחיהן. תשובת המשרד לא הגיעה וכעת הן שוקלות צעד משפטי נגדו
יבואני הרכב מסירים את הכפפות במלחמתם ביבוא האישי ועוברים לצעדים משפטיים. אך הפעם הצעדים מכוונים נגד משרד התחבורה. ל"כלכליסט" נודע ששלוש יבואניות רכב - קמור יבואנית ב.מ.וו, כלמוביל יבואנית מרצדס ומכשירי תנועה יבואנית קרייזלר - פנו ב־15 ביוני במכתב רשמי למחלקה המשפטית
בין השאר דורשות שלוש יבואניות הרכב להחמיר את האכיפה על מספר הידיים שנרשמות ברישיון הרכב של מכוניות שהגיעו ארצה ביבוא אישי. לפי טענותיהן של היבואניות, בידיהן רישיונות של כלי רכב שהחליפו כמה ידיים בעת שהותם בחו"ל. למרות זאת, כאשר רכבים אלה הגיעו לישראל "נמחקה" היסטוריית הבעלות שלהם, מה שהביא לרישומם כ"יד ראשונה". עוד מדגישים יבואניות הרכב שמשרד התחבורה אינו דורש רישום של מקוריותו של הרכב בעת שהותו בחו"ל. לדוגמה, כלי רכב ששירת חברת השכרה באירופה ומגיע ארצה ביבוא אישי נרשם כפרטי, אף שבסעיף 44 לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים נקבע שהבעלות המקורית על הרכב תצוין ברישיון, בין אם מדובר ברכב שכור ובין אם מדובר ברכב ליסינג. יבואני הרכב גם מונים כמה מקרים שבהם כלי רכב עלו לכביש בחו"ל בשנה מסוימת, אך נרשמו בישראל כחדשים יותר, בניגוד לחוק הקובע שיש "לרשום את מועד עליית הרכב לכביש במדינת החוץ (אם קיים דיווח מהמכס על מועד כאמור) או את תאריך ייצור הרכב (כפי שמדווח מהמכס) + 12 חודשים, המוקדם מבין השניים".
פנייתן של שלוש היבואניות למשרד התחבורה אינה מקרית: מדובר בשלוש יבואניות רכב שפעילותם של סוכני היבוא האישי פגעה ברווחיהן באופן ניכר. לדוגמה, בשנת 2009 יובאו ארצה 966 מכוניות קרייזלר, שהיוו 28% מ־3,225 המכוניות שהגיעו לישראל ביבוא אישי. 484 מכוניות מרצדס שהגיעו לישראל ביבוא אישי אשתקד מהוות 16% מן המכוניות ביבוא אישי, ואילו 119 מכוניות ב.מ.וו שהגיעו ביבוא אישי היו 3% מכלל המכוניות שהגיעו ביבוא אישי בשנת 2009.
ממכשירי תנועה נמסר: המסמך אכן נשלח וסביר להניח שיביא לעתירה מינהלית. קמור וכלמוביל בחרו לא להגיב. גם במשרד התחבורה לא הגיבו לידיעה.