$
אמיר ארגמן
אמיר ארגמן אנליסט אופנהיימר דעות אנליסט המאקרו הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל לכל הטורים של אמיר ארגמן אנליסט אופנהיימר דעות

מדד התובלה הימי שוקע

משהו רע קורה במדד התובלה הימי שרשם אתמול את היום ה-29 ברציפות של ירידה, הרצף הארוך ביותר זה 6 שנים

אמיר ארגמן 08:1109.07.10
מדד התובלה הימי הוא אינדקס המפורסם בתדירות יומית והוא עוקב אחר מחירי התובלה של סחורות יבשות באפיקי תובלה שונים בכל העולם. האינדקס מספק למעשה הערכה לגבי עלות התובלה של סחורות יבשות דרך ערוצי התובלה הימית ולכן מספק אינדיקציות כלכליות חשובות. כמו כל פרמטר כלכלי, ערך המדד נקבע על פי מגמות של היצע וביקוש. מצד הביקוש יש את כמויות הסחורות אותן יש להוביל ומצד ההיצע יש את כל אותן כלי תובלה ימית אשר עומדים לשם ביצוע התובלה.

 

היצע הספינות הוא מספר קשיח למדי ולאור העובדה כי לוקח לבנות כלי שיט כשנתיים, הרי שלא ניתן להסביר תנודות קצרות של המדד על פי שינוי של צד ההיצע. מנגד, שינויים בביקוש הם מהירים ומבטאים את הביקוש הסופי הנדרש לאותן סחורות כנגזרת של הפעילות הכלכלית ובעיקר היא משקפת את הביקושים לחומרי גלם. אותם חומרי גלם מהווים אלמנט חשוב לאמוד את הפעילות הכלכלית הנדרשת לשם ייצור מוצרים סופיים ומשקפים את הביקושים למוצרים מתחומי בנייה, אלקטרוניקה, מתכות ומזון ולכן חלק ניכר מהכלכלנים אף בוחרים להסתכל על נתון זה כנתון מקדים לבחון את כיוון הפעילות הכלכלית הכוללת.

 

מה משמעות הירידה?

 

שאלה זו מעסיקה היום חלק ניכר מהכלכלנים והאנליסטים בשוק, המנסים להבין את מקור הירידה החדה (באופן יחסי) של הביקוש לתובלה. ההסבר הטריוויאלי ביותר הוא החולשה הכלכלית באירופה ואף סימני ההאטה שניכרים בפעילות הכלכלית בארה"ב. חשש משמעותי לא פחות הוא מהאטה משמעותית של הפעילות הכלכלית בסין. ידוע כי בשנה האחרונה חלק ניכר מהביקושים לסחורות הגיע מהמדינות המתפתחות בכלל ומסין בפרט אשר נהנתה מפעילות צריכה והשקעה עצומה. אם החולשה של המדד מהווה אינדיקציה לפעילות הכלכלית בסין נדע בחודשים הבאים, אך אם כך אכן יקרה והדבר יתווסף לחולשה שקיימת ממילא באירופה ובארה"ב יהווה הדבר שילוב רע של חולשה מצד כל מוקדי הצמיחה שהיוו את הבסיס להתאוששות הכלכלית של שנת 2009 ותחילת 2010.  

 

 

הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל
בטל שלח
    לכל התגובות
    x