בלעדי ל"כלכליסט" - נותנים גז: בקידוח לווייתן נבחנת הקמת מתקן נוזלי בים
המתקן, שיהפוך את הגז לנוזל, יקל על יצוא הגז למדינות בים התיכון. כך לא יהיה צורך בהקמת נקודת קליטה והמרה יבשתית
השותפות בקידוחי "לווייתן" קיימו לאחרונה סדרת פגישות כדי לבדוק הקמת מתקן הנזלת גז (הפיכה מגז לנוזל באמצעות תהליך עיבוי) בלב הים - כך נודע ל"כלכליסט".
מדובר בשיטה מוכחת לשינוע מאגרי גז טבעי למרחקים ארוכים על ידי המרתם ממצב צבירה של גז למצב צבירה נוזלי, תהליך שיאפשר את העברתם למדינות שונות באגן הים התיכון.
הפגישות נערכו בין נציגי קבוצת דלק, שמחזיקה באמצעות דלק קידוחיםו אבנר ב־45.34% מהשותפות, לבין החברות קיי־ליין היפנית וטרנס הקנדית.
החברות הזרות הציעו המרה של הגז למצב צבירה נוזלי על גבי ספינות שימוקמו בקרבת הקידוחים. שיטה זו פוטרת את השותפות מהקמת נקודת קליטה והמרה יבשתית ואף מאפשרת להפעיל כמה אוניות במקביל.
יכולת ההנזלה נאמדת בשני מיליון טון גז נוזלי (LNG) בשנה כאשר עלות ההנזלה מוערכת במיליארד דולר. גורמים בענף האנרגיה הסבירו שמדובר בטכנולוגיה חדשנית שעשויה להתברר כאופציה מועדפת לפיתוח שדות הגז במקום, מה שיאפשר את הפקת הגז, הנזלתו ומכירות טרם 2016 - המועד הרשמי שציינו השותפות לפיתוח מלא של מאגרי האנרגיה האמורים.
שוק ה־LNG היווה בשנה החולפת כ־10% מהיקף הסחר העולמי בגז טבעי והסתכם ב־300 מיליארד מ"ק. לאחרונה אמר מנכ"ל קבוצת דלק אסי בטרפלד כי אירופה משוועת לגז טבעי מכיוון שהיא תלויה במאגרי הגז שמגיעים ממדינות חבר העמים, כך שיצוא הגז ממאגרי לווייתן הופך לאופציה סבירה.
אף ששינוי מצב הצבירה של הגז לנוזל מייקר את עלויות ההפקה טען בטרפלד שמחירי הגז הנוזלי בעולם מספיק גבוהים כדי שהמהלך יהיה כדאי מבחינה כלכלית. בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, טען בעבר שישראל עשויה להפוך בקרוב ליצואנית גז בכירה.
בתחילת יוני דיווחה נובל אנרג'י, שמחזיקה ב־39.66% משותפות קידוחי לווייתן, על הסתברות של 50% למציאת 453 מיליארד מ"ק גז טבעי, כפול ממאגרי הגז שהתגלו בקידוחי תמר. כדי לברר סופית את כמות הגז שהתגלתה אמורות השותפות לבצע קידוח מקדים במקום עד סוף 2010.
מקבוצת דלק נמסר: "מדובר בדיונים פנימיים והקבוצה לא מנהלת את מגעיה באמצעות התקשורת".