הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב: אופנועים יחוייבו בתשלום
כמו כן עולה מטיוטת חוק ההסדרים כי חברת שפיר הנדסה תוכל לפתוח את הכביש גם בהיעדר תקנות הפעלה
חברת שפיר הנדסה, זכיינית הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, תוכל לפתוח את הכביש גם בהיעדר תקנות הפעלה - כך עולה מעיון בטיוטת חוק ההסדרים שהגיעה לידי "כלכליסט".
התקנות שהיו אמורות לאפשר את הפעלת הנתיב, לרבות מתן אפשרות לגבות כסף מהנוסעים או להטיל קנסות על אלו שביקשו
יצוין שבמרץ האחרון נחתם חוזה סופי בין המדינה לזכיין, בו נכתב שהנתיב ייפתח בתחילת דצמבר 2010. ממשרד האוצר נמסר בתגובה ש"החקיקה על הנתיב המהיר נדרשת על מנת לאפשר לזכיין לפעול באופן בסיסי בהתאם להסכם עליו הוא חתום עם המדינה גם בהיעדר תקנות מאושרות".
אופנועים ישלמו כמו כולם
מיזם הנתיב המהיר, שמקודם באמצעות אגף החשב הכללי במשרד האוצר ובפיקוחו. הוא אחד הפרויקטים התחבורתיים הגדולים במטרופולין תל אביב.
מדובר בנתיב אגרה הראשון בישראל שנסלל במקביל לכביש מספר 1, בין מחלף לוד ועד מחלף קיבוץ גלויות. אורכו של נתיב האגרה כ-12 ק"מ ועל פי תנאי המכרז, לנוסעים בו מובטחת נסיעה רציפה במהירות מינימלית של כ-70 ק"מ.
אגרת הנסיעה תתייקר ככל שהעומס יגבר, אולם כלי רכב ציבוריים, דו גלגלים או בבעלות נכים יהיו פטורים מתשלום. כחלק מתנאי המכרז מקימה שפיר הנדסה חניון לכלי רכב באזור מחלף שפירים שיכיל כ־2,000 מקומות חניה חינם, ממנו יצאו הסעות לתל אביב ולרמת גן ובחזרה.
תקופת ההסכם עם הזכיין נקבעה ל־30 שנה, מתוכן שנתיים וחצי הקמה. הכנסות הזכיין הן אגרות מהמשתמשים בנתיב ותשלום מהמדינה עבור כל רכב שיחנה בחניון. עלות הבנייה נאמדת ב-800 מיליון שקל. על פי ההערכות, עלות הנסיעה בנתיב תנוע בין 5 ל-20 שקל ליום, תלוי בעומס התנועה.
שינוי נוסף שנעשה בחוק ההסדרים הוא ביטול הפטור מתשלום שחברי ועדת הכלכלה ביקשו להעניק לכלי רכב דו גלגלים. על פי תנאי החוזה המקורי, המדינה אמורה להחזיר כסף לזכיין עבור תנועת כלי רכב שפטורים מתשלום, ומעבר של מאות אופנועים ביום עלול היה ליצור עומס תקציבי על קופת המדינה.
בנוסף, מעבר של מאות כלי רכב דו גלגלים עלול להפריע לרצף התנועה כיוון שהנתיב חסר שוליים במקומות מסוימים, כך שאופנועים יאלצו לנוע בטור כמו שאר המכוניות, כך שהמדינה מבקשת לבטל את הפטור מתשלום לאופנועים במסגרת החוק האמור.