$
רכב

וולוו S60: משבר זהות חיובי

אחרי שהמתחרות הפכו בטוחות כמוה, ביקשה וולוו לאמץ לעצמה תדמית חדשה. ב־S60 החדשה התווסף לצד הבטיחותי המוקפד גם שיק ספורטיבי מוצלח. מהפך

תומר הדר, פורטוגל 09:2128.06.10

השבדים בבעיה. העם הבלונדיני וההגיוני של מעצבי פינות ישיבה ומנורות דקורטיביות, צאצאיהם של הוויקינגים צמאי הדם, הפך יותר מדי משעמם. דוגמה טובה לכך היא וולוו.

 

בשנות השישים הגו קברניטי חברת וולוו רעיון שיווקי מדהים שקסם ללא מעט לקוחות: לייצר מכוניות שדמו בצורתן החיצונית לקופסאות נעליים מגודלות עם גלגלים, אך לצייד אותן בשלל אביזרי בטיחות. כך קרה שוולוו היתה החברה הראשונה שהציעה הגה מרופד, לוח מחוונים מחומר רך וכמובן חגורות בטיחות. אבל בשנות השמונים כל יצרני הרכב הבינו את הפוטנציאל השיווקי שטמון באביזרי בטיחות, וכך אאודי, ב.מ.וו ומרצדס הדביקו במהירות את הפער.

 

השבדים היו צריכים לחפש פתרון אחר שיהפוך את הקופסאות שלהם למרתקות יותר. הפתרון הגיע בדמותה של וולוו 850, הוולוו הראשונה שהתיימרה וגם הצליחה לנסוע מהר מאוד ולהיות מהנה, הישג לא מבוטל במונחיה של חברה שפנתה מאז ומעולם ללקוחות שמצויים בצד השמרני יותר של קשת רוכשי הרכב. אבל אז כל יצרניות הרכב התחילו לייצר מכוניות מפוארות שיודעות איך להתנהג. וולוו שוב היתה בבעיה. ואז הוצגה וולוו S60, שמכרה במשך תשע שנות קיומה, פרק זמן ארוך במיוחד במונחי עולם הרכב, 600 אלף יחידות. ה־S60 היתה נאה, בטוחה וכמובן ביצועיסטית במידה סבירה. ואז, כצפוי, עולם הרכב הדביק את הפער.

 

עכשיו אנשי וולוו מציגים S60 חדשה, כזו שאמורה, לדבריהם, לענות על צורכיהם של שווקים ברחבי העולם. משימה לא קלה, במיוחד לנוכח העובדה שהמתחרות הגרמניות נושפות כל הזמן בעורפה של וולוו, והזהות המותגית שלה, אם מדובר בזהות של יצרנית בטוחה ואם מדובר בזהות של יצרנית ביצועיסטית, הולכת ומיטשטשת.

 

שבדית ענקית עם שיער בצבע חיטה מופיעה על המסך הגדול בחדר ההרצאות של וולוו, 20 דקות ממרכז ליסבון. השבדית מצביעה על תרשים של שלדה. השלדה מוכרת היטב: היא משרתת עוד כמה דגמים השייכים לקבוצת פורד, כגון מונדיאו הנוכחית וגם וולוו S80. אך לדברי השבדית הענקית שעל המסך, זו שלדה שעברה שינויים מהותיים. כך, לדוגמה, כל חלקי הגומי במערכת המתלים הרבה יותר קשים מאלה שניתן למצוא במונדיאו, לטובת חידוד התנהגות הכביש. ההגה מהיר יותר בתגובותיו, ואפילו מוט ההגה קשיח פי שניים מזה שניתן למצוא במונדיאו.

 

וולוו s60 וולוו s60

 

אנשי וולוו מציינים בלהט שבילו 20 שבועות בכבישי בריטניה כדי לכוון את מתליה של הוולוו כך שיתאימו גם לכבישים משובשים. בישראל, למרבה הצער, הם לא ביקרו. וולוו הביצועיסטית, מדגישה השבדית הגדולה, לא שכחה את נושא הבטיחות. המערכות שמוכרות היטב מדגמי וולוו ותיקים כוללות מערכת לזיהוי עצמים שנסתרים מעיני הנהג בצדי הרכב, מערכת בלימה אוטומטית במקרה של התקרבות יתר למכונית שמלפנים וגם מערכת זיהוי הולכי רגל.

 

נטועה בחוזקה על הכביש

 

S60 החדשה, בגרסת T6 טורבו, ממתינה בחניון הציורי של אתר הגולף פנהה לונגה. הוולוו כתומה - סוג של הצהרה על תעוזתה של החברה השבדית. בדומה למעצביהן של המתחרות הגרמניות, גם אנשי וולוו נזהרים לא לחרוג חלילה מן הקווים הנאים שמוכרים לחובבי המותג. נכון שהפנסים האחוריים מזכירים כעת את אלה של יגואר ונכון שהגוף מעט יותר עגלגל, אך עדיין קל מאוד להבחין בעובדה החשובה מכולן: שמדובר כאן בוולוו. גם בפנים אין חדשות מרעישות, וטוב שכך. אותה נוסחה, אותה איכות גבוהה, אותה הנדסת אנוש מצוינת. בעליה של S60 הישנה לא יתקשו למצוא את כל הכפתורים במקומם המוכר, כולל "הקונסולה הצפה" שבמרכז לוח המחוונים.

 

מבט מבפנים. אין חדשות מרעישות, וטוב שכך מבט מבפנים. אין חדשות מרעישות, וטוב שכך

 

ו

המכונית מצליחה להעניק תחושת מוצקות וביטחון נדירה המכונית מצליחה להעניק תחושת מוצקות וביטחון נדירה

ולוו S60 כתומה מסתערת על קו החוף של פורטוגל. יש לה המון כוח. 300 כוחות סוס, שישה הילוכים בתיבה האוטומטית והנעה כפולה. הגרסאות הספורטיביות של מכוניות וולוו ידעו מאז ומעולם לנסוע מהר מאוד, אך הן אף פעם לא הצטיינו במיוחד בהענקת הריגושים שמכוניות כמו סדרה 3 של ב.מ.וו ידעו לתת בשפע. אך ה־S60 החדשה בהחלט מנסה. השבדית הגדולה, ההיא שדיברה על הקשחת מערכת המתלים הקדמיים, נראתה חמורת סבר במהלך כל ההרצאה, אז כנראה הדברים נכונים.

 

ה־S60 מצליחה לשנות כיוון בחדות מפתיעה, הטובה ביותר שהפגינה עד כה מכונית מתוצרת וולוו. גם מערכת ההנעה הכפולה עושה את המקסימום כדי לשמור את הוולוו נטועה בחוזקה על הכביש, בסיועם של בולמי זעזועים מוצלחים המתמודדים בגבורה עם זוועות הכבישים המחורבנים של פורטוגל.

 

אך לא הכל מושלם ב־S60: ההגה הענקי לא מצליח לשתף את הנהג בחוויית הנהיגה המהירה, והבלמים בהחלט יכולים ליהנות מעוד יכולת עצירה. התחושה שהוולוו משדרת אמנם אינה ספורטיבית וזורמת כמו זו של הגרמניות, אך המכונית מצליחה להעניק תחושת מוצקות וביטחון נדירה, מהסוג שבעליהן של מכוניות וולוו מצפים לקבל, גם אם אלה באים על חשבונה של מידת ההרמוניה והתקשורת שהמכונית יכולה לספק.

 

תצליח לקסום לקהלים חדשים

 

המפתח מוחזר, המזוודה שוב נארזת, השבדים שוב מנפנפים לשלום בחיוכים רחבים. בעוד כמה חודשים תשווק S60 החדשה גם בישראל ותתפוס את מקומה של הגרסה הקודמת. מבחינת השבדים זו הצלחה. S60 מצליחה להיות יותר ביצועיסטית, יותר נאה, יותר מרתקת מן הדגם היוצא, ותצליח כנראה לקסום לקהלים חדשים, כאלה שעד היום נהגו במכונית גרמנית. בישראל הסיפור שונה. כאן ביצועים ועיצוב הם רק ספיחים שמצטרפים לעובדה שמדובר בוולוו, כזו שקהלי היעד שלה הם קהלים שבויים בכל מקרה, אלא אם כן מדובר ב"דילים" כמו ה־S60 שהוצגה בשנה שעברה עם מנוע 2.4 ליטרים, שמחירה התאים בדיוק לחברות הליסינג. עבור קהלים אלה העובדה שהמכונית טובה במידה משמעותית מזו שהיא מחליפה היא רק בונוס שמצטרף לכך שמדובר בוולוו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x