התאחדות סוכני הנסיעות: לא ניתן לבטל טיסות לטורקיה מבלי לשלם דמי ביטול
מנכ"ל ההתאחדות: "אזהרת המסע לטורקיה אינה מהווה 'כוח עליון' המתייחס למקרים של אסונות טבע ואירועים קטסטרופליים אחרים המונעים את היכולת לקיים את ההסכם של הסוכן עם הלקוח"
לא ניתן לבטל טיסות לטורקיה בטיעון ל'כוח עליון' מבלי לשלם את דמי הביטול, כך מסבירים היום (ד') בהתאחדות סוכני הנסיעות. זאת, בהמשך להתבטאויות לפיהן ניתן לבטל את הטיסות והנופשים בהתבסס על חוק החוזים, שגובר על חוק הגנת הצרכן הכולל התייחסות ספציפית לביטול נופשים.
אתמול
בהתאחדות סוכני הנסיעות מסרו כי בהסתמך על חוות דעת משפטית שקיבלו, "אזהרת המסע לטורקיה שפרסמה המטה ללוחמה בטרור, אינה מהווה 'כוח עליון' המתייחס למקרים של אסונות טבע ואירועים קטסטרופליים אחרים המונעים את היכולת לקיים את ההסכם של הסוכן עם הלקוח. במקרה הנדון, לא נחסמה הגישה לטורקיה ולא סוכלה היכולת לקיים את ההסכם, מה גם שהמלצות המטה ללוחמה בטרור הנן בגדר המלצות גרידא ואינן בגדר ציווי מחייב".
יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות מסר בהודעה כי, "במצב העניינים שנוצר עושים הסוכנים הכל בכדי לסייע לנוסעים שעמדו לאבד את חופשתם עבורה שילמו במיטב כספם, ומצליחים לאתר אלטרנטיבות ליעדים אחרים, מבלי לגבות דמי ביטול. במקרים של ביטולים, הם אף מצליחים בדרך כלל להשיג עבור לקוחותיהם ויתור על דמי הביטול מצד חברות התעופה".
עו"ד סלעית קולר, מהמועצה הישראלית לצרכנות, מסרה כי, "לעמדת המועצה לצרכנות האיום הפתאומי על בטחון הצרכנים הישראלים בטורקיה, בצירוף התראת המסע החמורה והודעות הרשות ללוחמה בטרור - הן נסיבות חדשות אשר הצרכנים שהתכוונו לטוס ולשהות בטורקיה, לא ידעו ולא יכלו לדעת עליהן מראש. בנסיבות אלה לא ניתן לצפות מהצרכנים שיסכנו את עצמם ויקיימו את החוזים לטיסות ושהות במדינה בה נשקפת להם סכנת חיים. לכן קיום חוזה הנסיעה הפך לבלתי אפשרי מבחינת הצרכן הישראלי, ויהיה זה בלתי צודק לנסות ולאכוף אותו עליו. יחד עם זאת, החוק איננו מחייב את סוכני הנסיעות, חברות התעופה וספקי השירותים, להחזיר את כל הכספים לצרכנים במקרה של ביטול".
עוד הוסיפה כי, "המלצות המועצה לצרכנות היא: במקרים בהם זכות הביטול על פי החוק לא קיימת, יפנו הצרכנים לסוכני הנסיעות וספקי השירותים בבקשה לבטל או לשנות את העסקה. ניסיון העבר מלמד כי במקרים רבים ניתן להגיע להסכמות בדבר השבה חלקית או קבלת זיכוי לשימוש במועד מאוחר יותר, גם מבלי לפנות לערכאות משפטיות".
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, קורא לצרכנים "לגלות אחריות ולא להעמיד בסכנה את ביטחונם וביטחון בני משפחותיהם, בשל החשש שלא יושבו להם הכספים ששולמו, ולסוכני הנסיעות ללכת לקראת הצרכנים ולאפשר את ביטול העסקאות או שינויים ללא עלות נוספת לצרכן".