הנתונים של משרד התקשורת נחשפים: "דמי הקישוריות גבוהים פי שישה מהעלות לחברות"
אם להסתמך על הנתונים שמציג דו"ח NERA על שוק הסלולר בישראל, נראה שלחברות הסלולר יהיה קשה למצוא טיעון שיהפוך את החלטת משרד התקשורת על פיה. בין השאר קובע הדו"ח כי הרווח הנקי של החברות ייחתך ב-35% בעקבות הפחתת דמי הקישוריות. סלקום צופה פגיעה של 300 מיליון שקל בשנה ברווח הנקי
משרד התקשורת אמנם נותן לחברות הסלולר שהות של 30 יום כדי להגיש את התנגדותם להורדה הדרסטית של דמי הקישוריות, אך הסיכויים שהוא ישנה את החלטתו הם אפסיים. זאת בהתחשב בנייר העמדה שהגיש הסמנכ"ל הבכיר לכלכלה במשרד, אסף כהן. המסמך, שמסכם את נושא הקישוריות ושהוגש לשר התקשורת ולמנכ"ל המשרד, מסתמך על נתונים של חברת הייעוץ NERA, שבחנה את שוק הסלולר בישראל. המסמך מכיל גם דוגמאות ממדינות האיחוד האירופי, שם יש פעילות עיקשת של הרגולטורים להורדת תעריפי דמי הקישוריות בבלגיה, בבריטניה ובצרפת בשיעור של עד 90%. התקווה היחידה של חברות הסלולר נמצאת אולי בהשוואה לרגולטור הבריטי, שפרש את הפחתת התעריפים לחמש שנים, לעומת המהלך המיידי שמתכוון להנהיג משרד התקשורת.
שוק הסלולר בישראל. לפי נתונים של בחרת הייעות NERA, בהזמנת משרד התקשורת
כהן מציין במסמך כי משרד התקשורת הציע לחברות הסלולר להעביר נתונים ומודלים לתמחור העלויות העשויים לתמוך בהתנגדותם למהלך ההפחתה, אולם החברות בחרו, לדבריו, להעביר נתונים חלקיים ולא הציגו מודלים אלטרנטיביים לחישוב. למודי קרבות ממהלכים קודמים במשרד התקשורת החליטו כי הפעם תבוצע עבודה מקיפה שתציג עובדות שלא משתמעות לשתי פנים, שיהיה קשה לחברות הסלולר להתווכח איתן. לכן, כנראה, החברות מעדיפות להבליט את הטיעונים המאקרו־כלכליים במקום לדון במספרים עצמם של עלות העברת השיחה.
שלוש חברות הסלולר הגדולות - סלקום, פרטנר ופלאפון - הוציאו אתמול הודעות לבורסה, שבהן התריעו על הפגיעה בהכנסותיהן וברווחיהן בעקבות עדכון דמי הקישוריות המסתמן. בעוד פרטנר ופלאפון הצהירו כי אין באפשרותן כעת להעריך את הפגיעה הכספית, בסלקום מיהרו להודיע כי החברה צופה ירידה של 25 מיליון שקל ברווח הנקי החודשי ושל 35 מיליון שקל ב־EBITDA החודשי - סכומים שמצביעים על ירידה שנתית של 300 ו־420 מיליון שקל בהתאמה. הרווח הנקי של סלקום בשנת 2009 עמד על 1.18 מיליארד שקל, וה־EBITDA הסתכם בכ־2.53 מיליארד שקל. בהנחה שהרווח הצפוי (אם היו נותרים דמי הקישוריות בעינם) ב־2010 דומה, הפחתת דמי הקישוריות תגרום, על פי הערכות סלקום, לירידה של כ־25% ברווח הנקי ושל כ־16.5% ב־EBITDA במשך שנה מיום כניסת המהלך לתוקף.
כואב אבל פחות
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
החלק המפתיע בהודעת משרד התקשורת הוא המיידיות של הפחתת דמי הקישוריות, ממחיר של 25.1 אגורות לדקת שיחה ל־4.14 אגורות. את הסיבה למהלך זה אפשר למצוא בחישוב שערכו במשרד לגבי השפעת ההפחתה על החברות - חישוב שמסקנתו היא שהחברות יכולות לעמוד בהפחתה זו בלי לבצע מהלכים דרסטיים כפי שאיימו בעבר.
על פי חישובי משרד התקשורת, אם היו דמי הקישוריות בשנת 2009 עומדים על ערכם החדש (4.14 אגורות), היו חברות הסלולר גובות כ־2.7 מיליארד שקל פחות משיחות שיש עליהן דמי קישוריות. עם זאת, החברות עצמן היו נדרשות להעביר ביניהן סכום של כ־1.6 מיליארד שקל, ולכן ה"הפסד" בהכנסות מהירידה בדמי הקישוריות היה מסתכם לארבע החברות בכ־1.1 מיליארד שקל.
באופן דומה חשובה גם ההשפעה של ירידת תעריפי הקישוריות בתחום ה־SMS - כאן היו רושמות חברות הסלולר ירידה של כ־7 מיליון שקל בהכנסותיהן, ויחד עם נתוני השיחות טוענים במשרד התקשורת כי הורדת דמי הקישוריות תגרע כ־1.109 מיליארד שקל מהכנסות משרד התקשורת, בהסתמך על נתוני 2009.
על פי החישוב, אם ידמו הכנסות חברות הסלולר להכנסותיהן בשנת 2009, צפויה הפחתת =דמי הקישוריות לפגוע ברווח הנקי שלהן בכ־35.1%, ברווח התפעולי בכ־23.8% וב־EBITDA ב־16.7%. סביר להניח שהפגיעה בחברות תהיה פחותה, שכן הן ככל הנראה יבצעו פעולת מניעה וימצאו אלטרנטיבת הכנסה שתחפה לפחות על חלק מההפסדים.
גם במשרד התקשורת מציינים כי למרות הסכומים הגדולים, מדובר למעשה בהשפעה פחותה על החברות מזו שאירעה לאחר הפחתת דמי הקישוריות ב־2005 מ־45 ל־32 אגורות לדקת שיחה. אז נחתכו הכנסות חברות הסלולר מדמי הקישוריות בכ־820 מיליון שקל, דבר שגרר ירידה של 58.6% ברווח הנקי, של 32.4% ברווח התפעולי ושל 17% ב־EBITDA. במשרד התקשורת מדגישים כי גם אם יפחת הרווח התפעולי של החברות בשנה הנוכחית באותם 1.1 מיליארד שקל, עדיין הוא יהיה גדול בכמיליארד שקל מהרווח שלהן טרם ההפחתה שבוצעה ב־2005.
המרוויחים הגדולים - משתמשי הטלפון הקווי
במשרד התקשורת טוענים כי הפער בין עלות העברת השיחה בפועל ברשתות הסלולר לבין דמי הקישוריות רק הלך וגדל - בשנת 2004 העריכה חברת הייעוץ אנליסיס כי העלות עומדת על 18 אגורות לדקה, בעוד דמי הקישוריות דאז עמדו על 45 אגורות לדקה (יחס של 1 ל־2.5). כיום עומדים דמי הקישוריות על 25.1 אגורות לדקה, בעוד שלפי חברת הייעוץ NERA העלות היא 4.1 אגורות לדקה (יחס של 1 ל־6).
חברות הטלפוניה הקווית גובות מלקוחותיהן את תעריפי הקישוריות בעת שהם מחייגים לטלפונים סלולריים, ובמשרד התקשורת מעריכים כי לקוחות המבצעים שיחות מטלפונים קוויים שילמו ב־2009 800 מיליון שקל יותר ממה שהיו נדרשים לשלם אילו דמי הקישוריות היו נקבעים לפי עלות. במשרד מעריכים כי לקוחות הטלפוניה הקווית יהיו הנהנים הגדולים מהפחתת דמי הקישוריות, שכן מחיר השיחה בפועל מטלפון קווי לטלפון סלולרי צפוי לרדת, ללא קשר לפעילות חברות הסלולר לשינויים בתעריפי השיחות הסלולריות עצמן.
גם הרכב יעדי השיחות נחשף במסמך שגיבש משרד התקשורת. לפי הנתונים, בשנת 2009 התקיימו 48.6% מהשיחות ברשתות הסלולר בתוך הרשת עצמה (למשל בין לקוח סלקום ללקוח סלקום אחר), 38.6% מהשיחות חצו רשתות ו־12.9% מהשיחות בוצעו מטלפונים סלולריים לטלפונים נייחים. מהנתונים אף עולה כי מ־2004 נרשמה עלייה בהיקף השיחות מרשת סלולר אחת לאחרת על חשבון ירידה בהיקף השיחות בתוך הרשתות עצמן ובהיקף השיחות מסלולר לנייח.
מכאן שדמי הקישוריות הפכו, לכאורה, למקור הכנסה משמעותי יותר. מנגד, הירידה המתמשכת בדמי הקישוריות עד 2008 צמצמה את ההיקף האבסולוטי של הכנסות אלה, אך הכנסות חברות הסלולר גדלו כתוצאה מהצגת שירותי ערך מוסף שאינם קשורים בשיחות. כך נוצר מצב שבעוד שהכנסות חברות הסלולר מדמי קישוריות עמדו ב־2004 על כ־29% מכלל ההכנסות, ב־2009 עמדו ההכנסות מדמי הקישוריות על כ־19% מכלל ההכנסות, והניבו כ־3.4 מיליארד שקל.
האבסורד של תוכניות התעריפים האחידות
בחברות הסלולר טוענים שוב ושוב כי הפחתת רכיב הקישוריות אינה רלבנטית, משום שרוב הלקוחות כבר מחוברים בתוכניות תעריפים אחידות - כאלו שאינן מפרידות בין שיחה בתוך הרשת לשיחה מחוצה לה. על פי נתוני משרד התקשורת שנחשפו בדו"ח NERA, בשנת 2009 היו כ־89% מלקוחות הסלולר בישראל מחוברים לתוכניות אלו. בשנת 2004, למשל, היו רק 48% מהלקוחות מחוברים לתוכניות שכאלה, ולמעשה רק מ־2003 החלו החברות, בעידודו של משרד התקשורת, להעביר אליהן לקוחות, ובכך גם לפשט את הליך התמחור של השיחות.
באופן אבסורדי, לאחר הפחתת דמי הקישוריות (אם הפחתה זו תתממש בתעריפי השיחה), שיחה בתוך הרשת תעלה יותר ללקוח יותר משיחה מחוץ לרשת, שכן שני התעריפים ללקוח כרגע הם זהים, אולם ההפחתה תתבצע רק על שיחות מחוץ לרשת. מצב זה אינו מתקבל על הדעת, ומכאן שבפני חברות הסלולר ניצבות רק שתי ברירות - הפחתה של שני התעריפים או השארתם של שני התעריפים על כנם. הברירה השנייה תעורר כמובן את זעמם של הלקוחות, שכיום כבר יודעים כי דמי הקישוריות הנגבים מהם מהווים רווח נקי לחברות הסלולר, ולא עלות העברת שיחה כנטען בעבר, ומכאן שבסופו של דבר ייאלצו החברות להוריד את מחירי השיחה באופן גורף.
לא בכדי יש החוששים כי חברות הסלולר ימצאו דרכים חדשות כדי לאזן את הירידה בהכנסותיהן - בפעם הקודמת שדמי הקישוריות הופחתו בצורה דרסטית, בשנת 2005, ירדו הכנסות חברות הסלולר מדמי קישוריות ב־820 מיליון שקל. עם זאת, הכנסותיהן של החברות ירדו בכ־500 מיליון שקל בלבד, מה שמרמז כי החברות מצאו דרכים (דמי שימוש, למשל) שיאזנו חלקית את הירידה.