$
בארץ

מנכ"ל נמל חיפה מתכונן להנפקה: "אסור שהיד של הוועד תהיה קלה על ההדק"

בעוד כמה שבועות תמכור המדינה 15% מאחזקותיה בנמל חיפה, ומנכ"ל הנמל מנדי זלצמן מאמין כי לעובדים יש אינטרס שהתהליך יעבור בשקט. בינתיים הוא מאשים את קודמיו על הביצועים הכושלים של הנמל בעבר: "קורה שתאגיד נרדם", הוא טוען ומוסיף שהדרג הניהולי לא הסיק את המסקנות הנכונות אחרי מלחמת לבנון השנייה

ליאור גוטמן 09:4314.04.10

בנמל חיפה מספרים שאת נזקי מלחמת לבנון השנייה מרגישים עד היום: מעל ל־150 הטילים שנחתו בשטח הנמל, כמו גם השבתת הפעילות מאונס, הבריחו לקוחות רבים אל הנמל המתחרה באשדוד. חלק מהלקוחות, כך מתברר, לא חזרו עד היום ונשארו בדרום הארץ. "קורה שתאגיד נרדם. מדובר בשאננות, אולי בעודף ביטחון עצמי, ואולי בחוסר להט מצד בכירים בדרג הניהולי של הנמל שלא הסיקו את המסקנות הנכונות ממלחמת לבנון השנייה", כך אומר מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, בראיון מיוחד ל"כלכליסט".

 

זלצמן נכנס לתפקיד בספטמבר 2008 והחליף את עמוס עוזני, שנאבק להחזיר את הנמל לפעילות מלאה לאחר המלחמה. אך לטענת זלצמן, "אשדוד השכיל למנף את המלחמה בצורה טובה, אבל בנמל חיפה לא מיפו את הלקוחות שעזבו ולא חזרו. אנשים פה הסתפקו בלקוחות שהם שבויים טבעיים של הנמל עקב הקירבה הגיאוגרפית שלהם למקום".

 

 

עיון בנתוני הפעילות של נמלי חיפה ואשדוד לרבעון הראשון של 2010 מאשש את קביעתו של זלצמן: בין תחילת ינואר לסוף מרץ 2010 טיפל נמל אשדוד בתכולת מטען של יותר מ־4 מיליון טונות, עלייה של כ־40% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לעומתו, נמל חיפה טיפל במטען במשקל של קרוב ל־5 מיליון טונות, עלייה של כ־8% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

אז איך מחזירים את הלקוחות שברחו?

"מחזירים אותם על ידי מתן תפוקות גבוהות, כמו למשל לעבור למכסת פריקה של 25 מכולות בשעה (כיום מדובר ב־24 מכולות בשעה - ל"ג), בדומה למקובל בטרמינלים הגדולים בעולם. כשנכנסתי לתפקיד לפני כשנה וחצי זה עמד על 21 מכולות בשעה. מלבד זאת, יש להקטין את מספר התאונות שנגרמות לאוניות במהלך העבודה ולעודד לקוחות רחוקים להשתמש בנו. קח למשל את מפעל אינטל מקריית גת או את פעילות קיבוץ רביבים - הם לקוחות דרומיים שעובדים איתנו".

 

בעוד כמה שבועות אמורה המדינה למכור 15% מאחזקותיה בנמלי חיפה ואשדוד, זאת במקביל למכירה מלאה של האחזקות בנמל אילת. יו"ר דירקטוריון נמל חיפה בן ציון סלמן, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד התחבורה, שותף מלא בפעולות שנערכות בנמל ומוביל את ההנפקה הקרובה. נמל אשדוד הגיש בימים האחרונים את טיוטת הדו"ח שלו לעיונה של רשות ניירות ערך, וטיוטת תשקיף נמל חיפה אמורה להיות מוגשת בימים הקרובים. על פי ההערכות, שוויו של נמל חיפה נאמד ב־1.8 מיליארד שקל, ושוויו של נמל אשדוד נאמד ב־1.2 מיליארד שקל.

 

מנתונים ראשוניים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שנמל חיפה סיים את 2009 עם צבר הכנסות של 669 מיליון שקל, והרווח הנקי שיירשם הוא 67 מיליון שקל. יצוין שאלה נתונים טובים יחסית, מאחר שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 נרשם רווח נקי של 37 מיליון שקל בלבד. השיפור האדיר ברבעון האחרון הוא פועל יוצא של שינוי שיטת הדיווח לכללי ה־IFRS, מה ששיפר את היחס הפיננסי של הנמל בצורה משמעותית.

 

אז עשו טריק חשבונאי והרווח הכפיל את עצמו. המדינה יכולה להגדיל את הדיבידנד שהיא משכה?

"ב־2006 ו־2007 נמשכו כ־105 מיליון שקל. להערכתי, עבור השנים 2008 ו־2009 לא יימשך דיבידנד. המדינה תרצה לשמור על המצב הפיננסי של הנמל שנפגע בשנים האחרונות".

 

ההנפקה תעבור בשקט אצל ועד העובדים?

"העובד לא מכיר את המסדרונות בירושלים. אם יש לו אמון בהנהלה - הוא ילך איתה. לאחרונה אישרנו את הרפורמה בתעריפי הנמל, שעברה יחסית בשקט, לא מעט בזכות תרומת הצוות ממשרד האוצר וברשות החברות הממשלתיות שפעל מולנו".

יו"ר הדירקטוריון בן ציון סלמן יו"ר הדירקטוריון בן ציון סלמן צילום: דנה קופל

 

השלב הבא יהיה שינוי צורת העבודה בנמל. גם זה יעבור בשקט?

"נמל חיפה נערך להסכמי הייעול ואנחנו מחליפים טיוטות עם משרדי הממשלה השונים. אחת ההצעות היא להחליף את שיטת העבודה משלוש משמרות של שמונה שעות לארבע משמרות של שש שעות. זה יוסיף נטו שעתיים וחצי של עבודה. חלק מנציגי הנמל ראו את השיטה עובדת בנמלי ברצלונה ובוולנסיה. זה נותן איכות חיים לעובד ומאפשר לו ללכת לנוח לפני משמרת שנייה, ומתקבל הרושם שהם בשלים לקבל את ההצעה הזאת. אם הממונה על השכר ורשות החברות ייתנו אור ירוק, נלך למו"מ סקטוריאלי לעניין זה", מסביר זלצמן.

 

העובדים יהפכו לבעלים

 

במסגרת ההנפקה חלק מהעובדים ירצו לרכוש מניות. לא מדובר בצעד שיחליש אותם? הרי הם ייהפכו כך משכירים לבעלים.

"ההנפקה בשלה מבחינה לוגית. בימים הקרובים אמור להיחתם גם הסכם שכר קיבוצי חדש. הייתי רוצה שתהיה הנפקה בנחת. אם ועד העובדים והנהלת הנמל יעבדו יחד, אולי המדינה תהיה נדיבה להסכם הקיבוצי. עובדים יוכלו לרכוש 10% מה־15% שיעמדו לרשות הציבור בהנחה של 30%. העובדים ייהפכו לבעלים של הנמל".

 

והיד על הדק השביתות תהיה פחות קלה?

"חלק מהעובדים בנו לאורך השנים בתים לתפארת, הם מתחזקים אותם טוב והם לבושים טוב. לא יכול להיות שהיד תהיה קלה על ההדק. הרי זה הכי ציני שאנשים מבוססים משבשים עבודה, כי בסופו של יום זה דופק את משתמש הקצה. שביתה תגזול את השקט התעשייתי, אבל אחזקת מניות על ידי העובדים תשפר את זרימת העבודה. ייווצר מצב שבו השותפות באחזקה תיצור אחריות של העובדים עד בית הלקוח", מעריך זלצמן.

מנדי זלצמן מנדי זלצמן צילום: דנה קופל

 

אין רכבת, יש חשמל סולארי

 

זלצמן מכיר את הנמל כבר עשרות שנים. לדבריו, "לפני ארבעים שנה הייתי מתפלח לתוך הנמל כדי לדוג דגים. בתור ילד הייתי יורד עם רדיו קטן וחכה, יושב על אחד משוברי הגלים ומעביר את הזמן. יום אחד גיליתי שאולי עדיף להשאיר חלק מהשלל בחוץ לידי, אולי אצטרך לתת משהו למישהו כדי שלא יגרשו אותי. היום אני משלים את המעבר לחברה בורסאית שמחויבת בכללי דיווח", הוא מחייך.

 

האם הפיתוח העתידי יכלול הרחבה של מסילת הרכבת?

"נכון לעכשיו אנחנו מתכננים בנייה של שער חדש עם חברת נמלי ישראל. המכרז ייצא בקרוב, כמו גם בדיקה של התקנת מערכות סולאריות לייצור חשמל על גגות במבנים. הרכבת, לצערי, כנראה לא תרחיב את פעילותה בנמל כיוון שמבקשים להשית את עלויות הקמת המסילה עלינו. אין לנו כסף לזה".

 

ברמה הפרסונלית אתם יוצאים לדרך חדשה עם הנהלה ותיקה.

"ההפך הוא הנכון. אנחנו בונים גלריה חדשה של כוח אדם. סמנכ"ל הכספים החדש הגיע מרפאל. הגיע מבקר פנימי חדש, ובמאי ייכנס לתפקיד סמנכ"ל השיווק אייל דונסקי, אחד הבכירים לשעבר בטבע. נוסף על כך, באוגוסט הקרוב תחל לפעול המערכת הממוחשבת החדשה במקום זו שנכשלה בסיבוב הקודם", מסביר זלצמן.

 

אז עיריית חיפה יכולה לבנות על פעילות מסחרית גדולה יותר?

"לצערי, העירייה רואה בנו שק חבטות. רוצים לתכנן טיילת במקום שבו קיים רציף עשרות שנים, כך שלקוחות בתי הקפה יישבו על קו המים מול ספינות חיל הים. בבחירות האחרונות לא היתה התייחסות אחת לנמל במצע המפלגות הגדולות, אף על פי שסמל העיר כולל את נמל חיפה. זה מקומם אותי ברמה האישית, כי אני גדלתי בנמל, ובמקום לעבוד יחד רואים בנו מקור לגידול הכנסות העירייה. הרי מה שמנוף אחד תורם לקופת המדינה בשעת עבודה לא יתרמו חמישה בתי קפה בשבוע שלם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x