בלעדי ל"כלכליסט": היקף הפעילות בנמלי ישראל חוזר לימי טרום המשבר
עלייה נרשמה בתנועת המטענים של נמלי חיפה, אשדוד ואילת ברבעון הראשון של 2010. בימים הקרובים אמורים להיחתם הדו"חות הכספיים לסיכום 2009
נמלי ישראל כמעט והשלימו את ההתאוששות מהשלכות המשבר הכלכלי העולמי. מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי פעילות נמלי חיפה, אשדוד ואילת ברבעון הראשון של 2010 חזרה להיקפים שנרשמו בתקופה המקבילה בשנת 2008. כך למעשה נמחקו הירידות בהיקף תנועת המטענים ברבעון הראשון של 2009.
מהנתונים עולה כי נמל אשדוד טיפל בין תחילת ינואר לסוף מרץ 2010 בתכולת מטען של 4,063 אלפי טונות, עלייה של 40.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנמל חיפה טיפלו ברבעון הראשון של השנה ב־5,063 אלף טון של מכולות, עלייה של 8.3% לעומת הרבעון הראשון של 2009. בנמל אילת נרשמה העלייה החדה ביותר - בשיעור של 135% - בהיקף התנועה ברבעון הראשון השנה לעומת השנה שעברה.
טרם ידוע כיצד העלייה בהיקף הפעילות תתבטא בשורת הרווח של הנמלים. בימים הקרובים אמורים להיחתם הדו"חות הכספיים לסיכום שנת הפעילות 2009. הללו צפויים להציג רווחים נקיים גבוהים יחסית לאלו שהוצגו בשלושת הרבעונים הראשונים של אותה שנה, זאת מסיבה חשבונאית: מעבר לשיטת דיווח שבמסגרתה חכירת שטחי הנמלים נהפכת ממימונית לתפעולית.
בעוד כמה שבועות אמורה המדינה למכור 15% מאחזקותיה בנמלי חיפה ואשדוד, זאת במקביל למכירה מלאה של האחזקות בנמל אילת. נמל אשדוד הגיש בימים האחרונים את טיוטת הדו"ח שלו לעיונה של רשות ניירות ערך, וטיוטת תשקיף נמל חיפה אמורה להיות מוגשת עד סוף השבוע. שוויו של נמל אשדוד נאמד בכ־1.8 מיליארד שקל, ושוויו של נמל חיפה נאמד בכ־1.2 מיליארד שקל.