SMS קטן, כסף גדול
צרכני הסלולר לא משתמשים במוצרים אלטרנטיביים לשירות ה־SMS, וחברות הסלולר ממשיכות להרוויח
דו"חות סיכום 2009 של חברות הסלולר הצביעו שוב על שנה רווחית במיוחד. אמנם אין תחרות ממשית לרכיב העיקרי של הכנסות חברות הסלולר, דקות השיחה - אבל הרווחים היפים בתחום ה־SMS נובעים משילוב של מחיר גבוה ועצלנות מצד הצרכנים שנמנעים מלהשתמש באלטרנטיבות.
חברות הסלולר
SMS: התחום הרווחי ביותר לחברות הסלולר
ביחס לכל שאר שירותי התקשורת שמספקות חברות הסלולר, ה־SMS הוא הרווחי ביותר. עובדה זו נגזרת מתשתית הפעלה זולה מאוד - ההודעה מועברת על גבי ערוץ תקשורת שמטרתו רק לוודא כי בין המכשיר הנייד לבין הרשת יש תקשורת, בעת שהמנוי לא מקיים שיחה בפועל.
כמעט ללא תוספת משמעותית לתשתית שלהן מצאו חברות הסלולר מקור הכנסה חדש, שאמנם לא עקף בפופולריות שלו את השיחות, אך נהפך בעשור האחרון לשירות הרווחי ביותר שלהן.
חברות הסלולר הישראליות אינן חושפות את רווחיות שירותי ה־SMS, אך מספיק רק להביט בדמי הקישוריות ל־SMS, שכיום עומד על כ־2.5 אגורות, כדי להבין את מרווחי הרווח.
בהנחה שסכום זה מייצג את עלות העברת ההודעה (ועל פי הערכות משרד התקשורת, העלות נמוכה בהרבה), העובדה שהודעת SMS ממוצעת מחויבת ב־20 עד 40 אגורות מניבה רווח של מאות ואף אלפי אחוזים.
עם רווחיות שכזו, לא פלא שהחברות מאפשרות ללקוחות לשלוח מספר מוגבל של הודעות ביום דרך אתר החברה בחינם, או מציעות מבצעים של מספר גדול של הודעות תמורת עשרות שקלים, ועדיין רושמות רווחים נאים. לחברות הסלולר אין אינטרס אמיתי להורדת המחיר, שכן בתחום זה אין תחרות כלל.
יש אלטרנטיבה
מה עושים? עוברים לפתרונות אלטרנטיביים. בהנחה שרוב ההודעות מועברות בקרב קבוצה סגורה של אנשים (משפחה, חברים ועבודה), יכולים צרכנים המצוידים בטלפונים מתקדמים ובחבילת גלישה לנצל תוכנות כפרינג, Nimbuzz ואחרות כפלטפורמת תקשורת אחידה מול אותה קבוצה סגורה.
תוכנות אלו מאפשרות לתקשר עם כל מי שמצוי ברשימת החברים שלכם בתוכנות המסרים המיידיים - גוגל טוק, מסנג'ר, ICQ, יאהו, פייסבוק ועוד. התכתבות בשיטה זו מונעת את החיוב לכל הודעת SMS של שני הצדדים. כיום מדובר בפתרון שרלבנטי רק למשתמשים מתקדמים יחסית, אולם הוא ימשיך ויצבור תאוצה, אלא אם חברות הסלולר משמעותית, ובקרוב, את מחירי ה־SMS.