$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - בתוך שנתיים: אוטובוסים ומשאיות ייסעו על גז טבעי

משרד התשתיות מקדם התאמות בתקינה כדי לאפשר הסבת כלי רכב גדולים לגז טבעי. כדאיות הסבת מכוניות פרטיות עדיין נמוכה. כיום שריפת הדלקים של כלי רכב גורמת ל־95% מפליטות הפחמן החד־חמצני ול־28% מפליטות תחמוצות חנקן

ליאור גוטמן 07:0121.03.10

משרד התשתיות מקדם שימוש בגז טבעי כתחליף לבנזין וסולר במשאיות ואוטובוסים - כך נודע ל"כלכליסט". המטרה היא להסב את המנועים לשימוש בגז כדי להוזיל עלויות תפעול ולתרום לצמצום זיהום האוויר שמקורו בתחבורה. בכוונת משרד התשתיות להשלים את עבודת המטה ואימוץ התקנות האירופאיות והאמריקאיות

בשנתיים הקרובות, עד לתחילת הגעת הגז הטבעי מקידוחי תמר ודלית לחופי ישראל.

 

הצעד הראשון בתחום נעשה לפני כשלושה שבועות, אז אישרה ועדת הכלכלה תיקוני בטיחות ורישוי בצו הגז המסדירים את ההובלה של גז טבעי ואת אחסונו בתחנות הדלק. השלב הבא הוא ריכוז עבודת מטה מול משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה, בעיקר בתחומי התקינה.

 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכבישי ישראל נעים כיום כ־2.4 מיליון כלי רכב, מתוכם כ־360 אלף משאיות, כ־16 אלף אוטובוסים וכ־13.6 אלף אוטובוסים זעירים. כ־95% מפליטות הפחמן החד־חמצני וכ־28% מפליטות תחמוצות חנקן משריפת דלקים, מקורם ממנועי כלי הרכב.

 

בשלב הבא: מכוניות עירוניות

השימוש בגז טבעי עבור תעשיית הרכב אינו חדש, והגז הטבעי הדחוס (CNG - Compressed Natural Gas) משמש כדלק תחליפי לרכב במקומות שונים בעולם. כך לדוגמה, בבירת ארה"ב וושינגטון, חלק ניכר מהתחבורה הציבורית מונע בגז טבעי. את המגמה הזאת ניתן למצוא גם באירופה, במדינות דוגמת איטליה ורוסיה.

 

לדברי בכיר במשרד התשתיות, כדאיות הסבת כלי רכב פרטיים לשימוש בגז טבעי נמוכה נכון להיום, מכיוון שהדחיסות הרבה במיכלי הגז הטבעי מגבילה את טווח הנסיעה ל־200 ק"מ בלבד. מהסיבה הזאת הוחלט במשרד התשתיות להתמקד בשלב הראשון בכלי רכב כבדים במסוגלים לאכסן מכל גז גדול. עם זאת, בשלב הבא ניתן יהיה לצרף למעגל המכוניות שהוסבו לעבודה בגז גם מכוניות שנעות בעיקר בתוך הערים וטווח הנסיעה הדרוש להן אינו גדול.

 

שוק התדלוק בגז טבעי בישראל כולל כיום רק גז פחממני מעובה (גפ"מ) - חומר שונה מגז טבעי, שניצולת האנרגיה שלו נמוכה ב־10 עד 15 אחוז מזו של בנזין. קרוב ל־6,000 מכוניות הוסבו לשימוש בגפ"מ, תוך ניצול מחירו הזול: ליטר גז טבעי עולה כ3.5 שקל לליטר, לעומת 6.68 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן. על פי ההערכות, מחירו של גז טבעי לתחבורה אמור להיות דומה לזה של גז פחממני מעובה.

 

לפני כשנה הגיש הטכניון דו"ח מפורט בנושא למשרד להגנת הסביבה ובו נכתב בין היתר כי "ראוי להפעיל בגז טבעי, בהדרגה, ציי מבחן של אוטובוסים בקווים עירוניים בתחילה, לאחר מכן משאיות תובלה ואשפה, ומאוחר יותר מוניות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x