"הייתי מעדיף לחזור ללמוד תורה בכולל"
"תפקיד של שר במשרד משמעותי הוא טוב יותר, כי יש לך השפה על ניהול המדינה, אבל אנחנו ביהדות התורה לא לוקחים תפקידי שר", משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, מסתפק במה שיש. ראיון
בן 58. חבר כנסת מטעם סיעת יהדות התורה ויו"ר ועדת הכספים. בשבוע שעבר אישרה הוועדה בראשותו את חוק בנק ישראל החדש, והשבוע אושרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שיזם לביטולו המוחלט של היטל הבצורת. מתנגד חריף לתקציב דו־שנתי נוסף
1.
ראש הממשלה ושר האוצר מבקשים להעביר תקציב דו־שנתי נוסף. איך תיראה הכנסת אם תקציב כזה יעבור?
"תקציבים דו־שנתיים יוצרים בעיה קשה מאוד מבחינת יכולת הכנסת לתפקד. הם רוצים שרק פעם־פעמיים בקדנציה יגיע תקציב, והמשמעות היא שהפיקוח על עבודת הממשלה מצטמצם באופן דרמטי. זה חלק ממגמה לרוקן את הכנסת מתוכן".
2.
כמה רחוק תלך עם ההתנגדות לתקציב דו-שנתי?
"אני לא מנהל את העולם. אני מתנגד וסיעת יהדות התורה החליטה להתנגד, אבל אנו לא נפרוש בגלל זה מהקואליציה. נימקתי זאת מכל הבחינות של תכנון נכון ומעמדה של הכנסת, אבל מה שיהיה יהיה. אנחנו סיעה קטנה של חמישה חברים ויש דברים אחרים שחשובים לנו מבחינה עקרונית אידיאולוגית".
3.
בעבר היתה טענה שוועדת הכספים היא חותמת גומי של הממשלה. מה דעתך על קביעה זו?
"זה חסר כל שחר. היום אין שום נושא משמעותי שנכנס לוועדה ולא חלים בו שינויים. אפילו בדבר קטן כמו הטבות מס לשדרות, שינינו מילה אחת בתקנה וזה שינה הכל. בחוק בנק ישראל החדש היו כשמונה עמודים על השכר והפיקוח על השכר, משהו מגלומני לגמרי. קיצרנו זאת לעמוד אחד וכולם יצאו מרוצים - נגיד הבנק, יו"ר ההסתדרות וגם שר האוצר. הצעתי לראש הממשלה שבפעם הבאה שיש סכסוך בממשלה במקום לנסות לפתור אותו במשך שלוש שנים יביאו אותו לוועדה ונסדר זאת תוך שלוש ישיבות".
4.
באיזה הישג אתה גאה בתקופתך בכנסת?
"אני גאה בעבודת החקיקה המרובה שלי. אני גאה בחוק חופי הים התיכון שחוקקתי, שקובע שאסור לבנות על חוף הים, והיום אני מכניס לספר החוקים את החוק השישי שלי במושב הנוכחי, שעניינו ביטול מוחלט של היטל הבצורת. אני מעדיף להישאר חבר כנסת ולא להיות שר, כי בתפקיד הנוכחי אני יכול לעסוק בחקיקה פרטית. שר עוסק בתחום אחד בלבד, ובתפקידי אני עוסק בכל התחומים - ביטחון, איכות סביבה, כלכלה, חברה".
5.
עם מי אתה מתיייעץ?
"בדברים עקרוניים עם גדולי התורה. בנושאים שונים אני מתייעץ גם עם כלכלנים, אבל אני לא רוצה לפרט את שמותיהם. יש לי גם מערכת יחסים מעולה עם ראש הממשלה ושר האוצר, ואנו משוחחים ונפגשים תכופות. אני לא מתייעץ עם המשפחה שלי. הם כועסים עליי שאני לא מקדיש להם מספיק זמן אבל הם סובלים אותי איכשהו".
6.
מה לגבי יועצים משפטיים?
"זו שאלה מורכבת. כמו בכל קבוצה, יש בהם טובים יותר וטובים פחות. היועצים בכנסת מעולים, והם מסייעים מאוד לחקיקה, אבל יועצים במשרדי ממשלה שונים בעייתיים - ברבות השנים ועם חילופי השרים הם מרגישים בעלי הבית, ומתערבים בדברים לא להם".
7.
למה יש תדמית שהחרדים בכנסת תמיד נצמדים לתפקידי מפתח כלכליים, כאילו הם רוצים את היד על השיבר?
"לסיעת יהדות התורה יש בעיה אידיאולוגית שחבריה יתמנו כשרים בממשלה, ולכן הברירה שנותרת בידינו היא לכהן כסגני שרים או כראשי הוועדות החשובות. משום כך אנחנו דורשים ומקבלים את ועדת הכספים. אני לא משתמש בזה כדי לעזור דווקא לסקטור שלי. אני מאמין שכאשר טוב לציבור הכללי, טוב בתוכו לציבור החרדי, וכשיהיה רע לכולם - לנו יהיה פי אלף יותר גרוע. חוק הגמ"חים לדוגמה עורר סערה, אבל הגמ"חים אינם נחלת הציבור החרדי בלבד. הם קיימים גם בציונות הדתית, ויש גם גמ"חים ליוצאי שריון ולציבור הכללי".
8.
היית ממליץ להיות יו"ר ועדת הכספים?
"התפקיד של שר במשרד משמעותי הוא טוב יותר, כי אתה מנהל משרד רציני וגם יושב ליד שולחן הממשלה ויש לך השפעה על כל המערכת שמנהלת את המדינה. אבל מאחר שאנחנו ביהדות התורה לא לוקחים תפקידי שרים, ואני עדיין רוצה להשפיע על כל מערך החיים הציבורי, אז זה התפקיד הטוב ביותר. זה מאתגר, מעניין ועם הרבה יכולת השפעה לטובת כלל הציבור. עם זאת, אישית הייתי מעדיף לחזור ללמוד תורה בכולל".
לכתבות נוספות במוסף "כלכליסט" לחצו כאן