פינת הספורט: המכוניות המדליקות באוטומוטור 2010
לקראת תערוכת הרכב הדו-שנתית סוקר "כלכליסט" את הדגמים הספורטיביים שחובבי הרכב בישראל יוכלו לראותם בלבד
ב־30 במרץ ייפתחו שוב שעריו של מרכז הכנסים והירידים בתל אביב לחובבי הרכב, לרגל תערוכת הרכב הדו־שנתית "אוטומוטור". השנה, 22 שנים לאחר ייסוד התערוכה, מובטחת למבקרים - שישלמו 89 שקלים לכרטיס כניסה- תצוגה גדולה מאי פעם. היא תשתרע על פני 32 אלף מ"ר, יוצגו בה 55 דגמים חדשים, והשקעת המארגנים בה נאמדת בכ־52 מיליון שקל. כמיטב המסורת יוצגו ב"אוטומוטור" דגמים שאפשר יהיה לבחון בכל סוכנות רכב בישראל, אך לצדן יככבו מכוניות הספורט מהסוג שעליו חובבי הרכב יוכלו רק לפנטז.
ניסאן GT-R. בעבר נהגו חובבי רכב להתהדר בפוסטרים של פרארי ולמבורגיני, אך כיום התמונה השתנתה. את מקומן של מכוניות הספורט האיטלקיות החליפה מכונית מתוצרת מותג יפני, המתמחה במכוניות משפחתיות וברכבים מסחריים אפרוריים למדי. הכוונה היא לניסאן GT-R, מכונית־העל החזקה ביותר שחברת ניסאן מייצרת כיום. ה־GT-R מצוידת במנוע בנזין בנפח 3.8 ליטרים המפיק 480 כוחות סוס, בסיוע של שני מגדשי טורבו, ומשודך למערכת הנעה כפולה ממוחשבת. כל אלה מביאים את המכונית למהירות סופית של 311 קמ"ש תוך פחות מ־5 שניות.
KTM X BOW. החברה האוסטרית ידועה כיצרנית אופנועי שטח, אך בשנים האחרונות החליטה להיכנס גם לייצור מכוניות. הפרי הראשון של החלטה זו היה ה־X BOW, מכונית מירוץ לכל דבר שמסוגלת לנסוע גם על כבישים ציבוריים, למרות עיצובה המזכיר יותר מכונית פורמולה ופחות מכונית משפחתית. בלבה של ה־KTM, אשר שוקלת כחצי ממשקלה של מכונית משפחתית ממוצעת, פועם מנוע טורבו של אאודי בנפח 2.0 ליטרים המפיק 237 כוחות סוס ומסוגל להזניק אותה ל־100 קמ"ש תוך 3.7 שניות. ה־X BOW, יש לציין, אינה חוקית לשיווק בישראל. הסיבה? אין לה מזגן.
רנו מגאן קופה RS. רנו, כך חוזרים באוזנינו בחודשים האחרונים, לא רואה מוסך ומיועדת בעיקר לנהגים חובבי מכוניות משפחתיות. אך לרנו יש צד אחר. הכוונה היא לגרסת הספורט הקרבית של המגאן, ה־RS קופה. בניגוד למגאן הרגילה, שמצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטרים ובתיבת הילוכים אוטומטית, ה־RS קופה מצוידת במנוע טורבו בנפח 2.0 ליטרים המפיק 250 כוחות סוס, אשר מוזנים בקושי רב אל האספלט דרך צמד הגלגלים הקדמיים באמצעות תיבת הילוכים ידנית בעלת שש מהירויות ומזניקים את המגאן הספורטיבית מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 6.1 שניות. המהירות הסופית? הרבה יותר מרנו מגאן ליסינג: 250 קמ"ש.
פיאט 500 אבארט. פיאט 500 היא אחת החמודות שעלו על כבישי ישראל בחודשים האחרונים. אך יש גם גרסאות שלה שעדיף להתרחק מהן, אלא אם יודעים לנהוג. הכוונה היא ל־500 אבארט, שמצוידת במנוע 1.4 ליטרים בעל מגדש טורבו המפיק 135 כוחות סוס או 160 כוחות סוס, למי שמעוניין בחבילת שיפורים המעלה את הספק המנוע. כדי שהאבארט תיצמד לכביש למרות ממדיה הזערוריים, היא צוידה במערכת מתלים מונמכת ומוקשחת, וכמובן בחבילת ספוילרים מתבקשת.
אלפא רומיאו ג'ולייטה. אלפא רומיאו, הנמנית עם קומץ יצרניות רכב איטלקיות ששרדו מתחילת המאה הקודמת, עומדת שנים רבות במרכז מחלוקת עזה, שעיקרה השאלה האם מכוניות אלפא רומיאו מודרניות מסוגלות לשמר את רוחם ותכונותיהם של הדגמים המיתולוגיים. אולי זו הסיבה שבאלפא רומיאו הוחלט להצמיד את השם ג'ולייטה, כשמה של האלפא רומיאו משנות השישים, לאחוריה של מחליפתה של אלפא 147. הג'ולייטה, שתשווק בישראל בעוד כמה חודשים, תוצג עם מנועי בנזין בנפח 1.4 ליטרים אשר מפיקים 120 ו־170 כוחות סוס.
יונדאי ג'נסיס קופה. בעשור האחרון פינו יצרניות הרכב האירופיות את זירת מכוניות הספורט קופה לטובת היצרניות היפניות, והקוריאנים - המזנבים בתעשיית הרכב היפנית ללא הרף - לא יכלו לעמוד מהצד בחיבוק ידיים. בתערוכת "אוטומוטור" תוצג גרסת הקופה של יונדאי ג'נסיס. הג'נסיס קופה מצוידת במנוע טורבו בנפח 2.0 ליטרים המפיק 210 כוחות סוס, או לסירוגין במנוע בנזין בנפח 3.8 ליטרים המפיק 306 כוחות סוס. שני המנועים משודכים לגלגליה האחוריים של הג'נסיס ומוצעים עם תיבות הילוכים אוטומטיות וידניות בעלות שישה הילוכים.
ואף על פי כן, חשמלית של שברולט
ג'נרל מוטורס, כך נטען בסרט הדוקומנטרי מ־2006, רצחה את המכונית החשמלית, אך עכשיו מגיע תור התחייה. UMI, יבואנית שברולט, תציג ב"אוטומוטור" את שברולט וולט החשמלית, המיועדת לייצור סדרתי. לוולט מנוע חשמלי המחובר לסוללת ליתיום איון, שאותה אפשר לטעון משקע ביתי והיא מספקת טווח נסיעה של כ־60 ק"מ. הוולט מצוידת גם במנוע בנזין בנפח 1.4 ליטרים, אך מנוע זה אינו מחובר לגלגליה, אלא משמש כגנרטור לייצור חשמל המאריך את טווח הנסיעה של המכונית ל־450 ק"מ נוספים.