למה פתח מילוי הדלק לא תמיד באותו צד
התופעות היומיומיות המפתיעות שחקרו תלמידיו של רוברט פרנק
- למה חלב נמכר באריזות מלבניות ומשקאות קלים בבקבוקים ופחיות גליליות?
יש לכך שתי סיבות: האחת היא שמשקאות קלים שותים לרוב ישירות מהפחית או הבקבוק, ולכן עליהם להיות נוחים יותר לאחיזה. בנוסף מציגים אותם בחנות על מדפים גלויים שאחזקתם זולה, בעוד שאת החלב מחזיקים במקררים, שאחזקתם יקרה, ושיש לנצל את השטח שבהם באופן המיטבי – דבר שמתאפשר באריזה מלבנית.
- למה נדלק אור כשפותחים את המקרר אך לא כשפותחים את המקפיא?
התקנת מערכת תאורה קטנה עולה אותו הדבר גם במקרר וגם במקפיא. אלא שרוב האנשים פותחים את דלת המקרר לעתים תכופות יותר מאת דלת המקפיא, והתועלת שהם מפיקים מהנורה במקרר שווה את עלותה. נורה במקפיא היתה מייקרת את המקרר, וצרכנים רבים היו מוותרים עליה ומעדיפים לשלם פחות ולהסתפק במקרר שיש בו רק את הנורה החיונית יותר.
- למה בחלק מהמכוניות הפתח למילוי הדלק נמצא בצד ימין ובאחרות בצד שמאל?
במדינות שבהן נוהגים בצד ימין, תמיד נוח יותר לפנות ימינה בלי לחתוך נהגים אחרים או להתמודד עם תנועה שמגיעה ממול. בשל כך, רוב הנהגים תמיד יעדיפו בתחנות הדלק להיצמד למשאבות שלימינם, דבר שייצור עומס. התקנת פתחי דלק משמאל נועדה לאלץ חלק מהנהגים להשתמש במשאבות שמשמאל, ולמנוע "פקקי תנועה" בתחנות דלק.
-
למה דיוקנאות מופיעים על מטבעות בפרופיל ועל שטרות מלפנים?צילום: shutterstock
ברוב המטבעות שטח הדיוקן הוא של כ־4 מילימטרים. הדבר מקשה על זיהוי הדיוקן, גורם לשחיקה מהירה של הפרטים ומייקר את תהליך החריטה. תבליט של פרופיל זול יותר ליצירה בשל מיעוט הפרטים, ואפשר יהיה לזהות את צללית הדמות גם אם התבליט יישחק. אז מדוע בשטרות הדיוקנאות מצוירים מהחזית? כי כאן העלות זהה, וציור דיוקן מפורט מהחזית מקשה על זיוף השטר.
- למה מכונית שעולה 20 אלף דולר מושכרת ב־40 דולר ליום, וחליפה שעולה 500 דולר מושכרת ב־90 דולר ליום?
אף שמכונית עולה פי 40 מחליפה, יצרני המכוניות לרוב נהנים מכוח מיקוח שמאפשר להם לקבל הנחות גדולות, וכעבור שנתיים הם מוכרים את המכוניות בכ־75% ממחירן. בשנתיים האלה הם משכירים את המכוניות בתדירות גבוהה, ונהנים מהכנסות נוספות מגביית יתר על דלק וביטוח. לעומתם, למשכירי חליפות אין כוח מיקוח גדול ורובם אינם מרוויחים ממכירת החליפות כשהן מתיישנות. המלאי שלהם עומד רוב הזמן בלי לייצר הכנסה, והם נאלצים פעמים רבות לבצע תחזוקה ותיקונים על חשבונם.
- למה שכרם של בעלי השכר הגבוה ביותר גדול בהרבה מזה של כל העובדים האחרים?
מנכ"לים ויו"רים של חברות אמריקאיות מרוויחים כיום פי 500 מהשכר הממוצע בחברתם, לעומת פי 40 בשנות השמונים. הסיבה לכך היא שככל שהרשתות, התאגידים והייצור האוטומטי משתלטים על השוק האמריקאי, כך נעלמת התחרות מצד עסקים מקומיים, וליתרון היחסי של עובדים רבים – ממטגני צ'יפס ועד יועצי מס – יש פחות ופחות משמעות. התחרות, הסיכון והיתרון היחסי עוברים כמעט בלעדית למישור מבצעי ההחלטות.
- למה אנחנו משאירים טיפ לכמה נותני שירות ולאחרים לא?
טיפ נועד במקור לחזק את הפיקוח והתמריצים לנותני שירות בעסקים תחרותיים במיוחד, כגון מסעדות או בתי מלון, ולרוב לווה בהוזלת מחיר הארוחה או האירוח. אולם בארגונים שבהם יש פחות סכנה של אובדן לקוחות, כגון רשתות גדולות, משרדים ממשליים או פירמות של שירותים יקרים, אין צורך במנגנון הזה, והמעסיקים לא מעודדים את הלקוחות לתת טיפ.
- למה נשים מוכנות לנעול נעלי עקב, חרף הסבל?
נעילת נעלי עקב לא רק מגביהה את האשה, אלא גם מחטבת את גופה ודוחפת את החזה קדימה ואת הישבן אחורה. מאחר שנשים רבות נועלות נעלי עקב, מי שלא נועלת אותם לא רק מאבדת יתרון יחסי, אלא אף עלולה להיראות פחות טוב ממי שנועלות נעלי עקב. זוהי דוגמה יומיומית ל"מירוץ ההתחמשות המעמדי", שבו כולם עושים את אותה הפעולה כדי לזכות ביתרון – ובשל כך לאיש אין יתרון.