בלעדי ל"כלכליסט" - האוצר: שדה התעופה החדש בתמנע יוקם בשיטת BOT
משרד האוצר מעוניין לזרז את העתקת נמל התעופה הנמצא כיום במרכז אילת לתמנע וצפוי לפרסם בקרוב מכרז להקמתו. ועד עובדי רשות שדות התעופה בתגובה: "נתנגד לכך בתוקף"
משרד האוצר החל בימים האחרונים לקדם את הקמת נמל התעופה החדש בתמנע בשיטת BOT (בנה, החזק והעבר), כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בנמל תעופה מודרני שיחליף את זה הקיים במרכז אילת, כאשר החיבור בין עיר התיירות לנמל התעופה יתבצע באמצעות מערכת הסעה מהירה דוגמת המטרונית שעתידה לפעול בחיפה בשנה הבאה.
משרד האוצר מעוניין שנמל התעופה החדש יוקם בשיטת BOT, בדומה למיזמי תחבורה אחרים בישראל, דוגמת הרכבת הקלה בירושלים. במסגרת התוכנית יקבל גוף פרטי את ההיתרים ואת הרישיון להקים ולהפעיל נמל תעופה, ולאחר כמה עשרות שנים יועבר המתקן כולו לרשות המדינה.
גורם בכיר שמקורב לנושא מסר ל"כלכליסט" כי כמה גופים עתידים להתעניין בהקמת נמל התעופה בתמנע, לרבות קבוצות משקיעים מהארץ ומחו"ל. עלות הקמת הנמל נאמדת ב־2.5–3 מיליארד שקל.
הקמת נמל תעופה חדש בתמנע תשחרר את שטח הקרקע שעליו עומד היום נמל התעופה של אילת - מהלך שיאפשר בעתיד לקדם את תוכנית "השער הדרומי" של אילת, שבמסגרתה יועתקו הנמל הימי ומתקני קצא"א למקום שבו שוכן נמל התעופה הנוכחי, ובמקומם תתאפשר הקמה של בתי מלון חדשים הסמוכים לחופים שבהם נמצאים המתקנים.
נוסף על כך, מבחינה תפעולית, נמל התעופה באילת אינו מאפשר נחיתת מטוסים גדולים, דבר שמקשה על חברות תעופה בינלאומיות לפתח קווים לעיר. מטוסים גדולים, אם כבר מגיעים לאזור, נוחתים בנמל התעופה עובדה המרוחק כ־40 ק"מ מאילת.
כיום רשות שדות התעופה (רש"ת) היא הגוף שאחראי לאחזקה, הפעלה, פיתוח וניהול של שדות התעופה הקיימים בישראל, ולתכנון ולהקמה של שדות תעופה עתידיים, בהתאם לאישור שר התחבורה.
גורמים המקורבים לפרויקט מעריכים שרש"ת לא תתנגד למהלך. מרש"ת נמסר בתגובה: "הרשות תבצע את הנחיות משרד התחבורה".
יו"ר ועד עובדי רש"ת פנחס עידן מסר בתגובה: "יש לנו הסכמה גם מיו"ר הרשות וגם מהשר, שרש"ת היא זו שתפעיל את הנמל בתמנע, כך לפחות אנחנו הבנו. רש"ת היא לא רק היחידה שיכולה לבנות נמל תעופה בישראל, אלא גם היחידה שיכולה להפעיל אותו. אני מקווה שלא נגיע לזה, אבל נתנגד בתוקף לכך שגוף פרטי יפעיל את הנמל". לדבריו, בנמל התעופה הפועל כיום באילת מועסקים כ־50 עובדי רש"ת.
רש"ת פועלת כגוף עסקי ואינה זקוקה לתמיכה ממשלתית. כמחצית מהכנסותיה הן משירותי תעופה, כמו אגרות נוסעים, אגרות נחיתה וחניה של מטוסים, ואגרת פיקוח אווירי. שאר ההכנסות נובעות מפעילות מסחרית, לרבות מתן זיכיונות להפעלת חנויות פטורות ממכס (דיוטי פרי), לשירותי השכרת רכב, לחניונים ולהשכרת שטחי פרסום.