"נמל חדש ורכבת למרכז יהפכו את אילת לריביירה"
ועדת הכלכלה תדון השבוע בתוכנית השער הדרומי. יעקב שיינין, שערך בדיקת היתכנות לפרויקט בהזמנת עיריית אילת: "הכסף חייב להגיע מהסקטור הפרטי; המרוויחים הגדולים: יבואנים מהמזרח"
"הקמת נמל חדש באילת ומתיחת רכבת ממנו לאזור צין עשויות להפוך את העיר לריביירה של המזרח התיכון" - כך טוען הכלכלן יעקב שיינין לקראת הדיון שיתקיים השבוע בכנסת בעניין הקמת שער דרומי חדש למדינת ישראל.
לבקשתה של עיריית אילת ערך שיינין בדיקה כלכלית לגבי היתכנות הפרויקט. מדובר בפרויקט ותיק שבמסגרתו יועתקו נמל אילת ומתקני קצא"א לצפון העיר, נמל התעופה יועתק לתמנע, ורכבת מטענים תחבר בין אילת לצין ותשנע סחורה למרכז הארץ. בשטח שיתפנה מהעתקת הנמל ומתקני קצא"א יוקמו בתי מלון. עלות התוכנית נאמדת ב־2.5 מיליארד דולר. "הכסף חייב להגיע מהסקטור הפרטי באמצעות חוזי BOT עבור מסילת הרכבת והנמל", קובע שיינין. "אם התוכנית תיפול על כתפי המדינה, אין לה היתכנות כלכלית".
גורמים בשוק התחבורה מעריכים שהמגזר הפרטי יגלה עניין בפרויקט מסוג זה, בדומה להתעניינות שנרשמה בפרויקטים תחבורתיים אחרים, לרבות הרכבת הקלה בירושלים ובתל אביב. שיינין מאשר כי כמה חברות ישראליות הביעו התעניינות בפרויקט. אחת החברות ששיינין מציין כי ירוויחו מהמהלך היא כיל, שתוכל לקבל מטענים בדרום ולשנע אותם באמצעות רכבת המטענים. גורמים נוספים שירוויחו הם יבואני הרכב מהמזרח, שיוכלו לשנע את המכוניות ברכבת מאילת למרכז.
ל"כלכליסט" נודע שבעקבות מסקנותיו של שיינין הנחה שר התחבורה את הגורמים המקצועיים במשרדו לבדוק את כדאיות התוכנית. חברת נמלי ישראל ורכבת ישראל נמנות עם הגורמים שמעורבים בבדיקה. המהלך הראשוני כבר נעשה ביום חמישי, אז ביקש רה"מ בנימין נתניהו להכין תוכניות להנחת מסילת רכבת בין אילת לצין. עלות הקמת רכבת מטענים בין אילת למרכז זולה ב־60% לעומת מסילה לתנועת נוסעים, והקמתה עשויה לשמש תשתית לרכבת נוסעים.
"אילת תמשיך להתבסס על תיירות, ופינוי הנמל יספק את הקרקע הדרושה למלונות חדשים", מסביר מ"מ ראש העיר אלי לנקרי. "כמה חברות בינלאומיות כבר התעניינו בפרויקט, לרבות החברה הלאומית לתשתיות של סין וקבוצה קנדית־אמריקאית. מרגע שהתוכניות יאושרו, תוך 5–7 שנים, אפשר יהיה לעבוד על הפרויקטים במקביל".
במשרד התחבורה אישרו שהתוכנית הוצגה לשר, ונבחנת בימים אלה.