יבואני הרכב מאיימים בבג"ץ נגד רפורמת היבוא המקביל
היבואנים הוותיקים נאבקים בחובת פרסום הדו"חות הכספיים, הכלולה ברפורמת היבוא המקביל שצפויה לעבור מחר בכנסת. חבר ועדת הכלכלה: כץ לא צפוי להתפשר
רפורמת היבוא המקביל צפויה להיות מאושרת מחר (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת - כך עולה מבדיקת "כלכליסט" עם מקורבים לוועדה. האישור הצפוי נובע מלחץ כבד שהפעיל שר התחבורה ישראל כץ על חברי וועדת הכלכלה. כץ יופיע לדיון כדי להבטיח את שיתוף הפעולה. בבסיס הרפורמה עומדת הזכות לייבא מכוניות מסוכנים מורשים בחו"ל ולא רק מיצרני המכוניות עצמם.
ברקע הדברים קיימת מחלוקת חריפה בין משרד התחבורה ליבואני הרכב הוותיקים. היבואנים דורשים הגדלה של הערבויות הנדרשות ממי שרוצה לעסוק ביבוא מקביל מ־8 ל־16 מיליון שקל, הגדלת ההון העצמי המינימלי מ־10 ל־50 מיליון שקל, ביטול הדרישה לפרסום דו"חות כספיים פעם בשנה, והעלאת מספר המינימום של המוסכים המורשים שאיתם יחויב היבואן המקביל להתקשר.
התקנה המחייבת פרסום דו"חות כספיים היא מבחינת היבואנים "ייהרג ובל יעבור". איגוד היבואנים הגיש חוות דעת משפטית למשרד התחבורה ובה נכתב שהדרישה למסור דיווח כספי למשרד היא בלתי חוקית, משום שהחוק כיום מגן על המידע כאשר היבואנים שאינם חברה ציבורית מדווחים על עסקיהם למס הכנסה. באיגוד אמרו ל"כלכליסט" כי אם לא תבוטל חובת פרסום הדו"חות תיעשה פנייה לבג"ץ.
ל"כלכליסט" נודע כי כמה חברי כנסת מתעתדים להציע בדיון פשרה, שלפיה החיוב לדיווח כספי אחת לשנה יוטל אך ורק על יבואנים חדשים. חבר כנסת המשתתף בדיוני הוועדה אמר ל"כלכליסט" כי הנושא חשוב מאוד לשר כץ וכי אם ימשיך להתעקש קטנים הסיכויים שאחד מחברי הכנסת יתעמת עמו ויצליח לבטל או לשנות סעיף או תקנה במסגרת הרפורמה.
התגובות בחו"ל - נציגי היצרניות לא מתלהבים
המכשולים הניצבים בפני היבוא המקביל אינם נעוצים רק בישראל. קשריהם הענפים של יבואני הרכב הוותיקים עם היצרניות גוררים תגובות קשוחות גם בחו"ל. "כלכליסט" פנה אל בכירים בענף הרכב העולמי כדי לשמוע את דעתם, וגילה חומה איתנה שתעמוד בפני מי ששואפים לעשות יבוא מקביל לישראל.
"לא נוכל למנוע יבוא מקביל, אך לא נעודד אותו", אמר ל"כלכליסט" האנס היינה טוטינג, מנהל השיווק של פולקסווגן. "יבוא מקביל יתקשה להיות תחרותי מול היבואן הוותיק".
עמיתו בסובארו יאסושי נאגאיי מחמיר אף יותר, ומודה שלא יאפשר ליבואנים מקבילים מישראל לפעול. "אם סוכן של סובארו במדינה אחרת יפנה אלינו ויבקש מכוניות ליצוא לישראל, או שיבואן ישראלי אחר יפנה אל סובארו ויבקש לרכוש ישירות מכונית לשוק הישראלי, נהיה מאוד לא מרוצים". תומר הדר