פאניקת ריקול: אלפים פנו לטויוטה
בהלה בעקבות הודעת יצרנית הרכב היפנית על תקלה בדוושת הגז בחלק מהדגמים. היבואנית מנסה להרגיע: לא נמצאה תקלה כזו בארץ, מדובר בפעילות מנע בטיחותית. תקלה דומה נמצאה בחו"ל גם בפיז'ו 107
ביממה שלאחר חשיפת התקלה במנגנוני דוושות התאוצה של מכוניות טויוטה, פנו אלפי לקוחות לנציגי החברה ודרשו פתרון: "לקוחות שהמכוניות שלהם אינן נכללות כלל ברשימת הדגמים שעלולים לסבול מן הבעיה בבלם פנו אליי בבהלה היום וסיפרו לי על תחושה מוזרה בדוושת הגז", מספר בעל מוסך גדול של טויוטה באזור המרכז. הבעיה, שנוגעת לכמה אלפי מכוניות שנמכרו בישראל, נובעת משחיקה של מנגנון בדוושת הגז, שבמקרים נדירים תוקע את הדוושה וגורם למכונית להאיץ ללא שליטה.
הפרשה החלה לאחר שחברת טויוטה העולמית הודיעה בשבוע שעבר על הפסקת שיווקם של שמונה דגמים בארצות הברית בעקבות בעיה בדוושת הגז. אף שמדובר במכוניות במפרט אמריקאי כגון טויוטה אוואלון, טויוטה קאמרי הייבריד וטויוטה סקויה, שאינן מיובאות לישראל על ידי היבואנית הרשמית יוניון מוטורס, כ־140 אלף מכוניות כאלה יובאו ארצה בשיטת היבוא האישי. טויוטה הודיעה גם שתזמן 2.3 מיליון בעלי מכוניות מן הדגמים הבעייתיים בארה"ב לבדיקה ותיקון.
בסוף השבוע גם אירופה נכנסה לתמונה, כשטויוטה הודיעה שתזמן 1.8 מיליון בעלי מכוניות לביצוע בדיקת מנגנון דוושת הגז. הפעם מדובר במכוניות במפרט אירופי שנמכרות בישראל, בהן טויוטה יאריס ממודל 2005–2009, טויוטה אוריס ממודל 2006–2010, טויוטה קורולה 2006–2009, טויוטה אוונסיס 2008–2009 וכן דגמים של רכב השטח ראב 4. התקלה אינה מוגבלת רק למכוניות טויוטה, אלא גם לפיז'ו 107 שחולקת מכלולים מכניים רבים עם טויוטה אייגו, אחד הדגמים שנכללים בריקול האירופי אך אינם משווקים בישראל. מיבואנית פיז'ו דוד לובינסקי נמסר שטרם התקבלה מפיז'ו העולמית הודעה בנושא.
בחברות הליסינג, שוק גדול של טויוטה קורולה, מדווחים על התעניינות מצד לקוחות בתקלה, אך מדגישים שמדובר בתופעה חולפת: "בתוך פחות משבוע כל הפרשה תישכח לחלוטין", מסר ל"כלכליסט" מנכ"ל של חברת ליסינג גדולה.
"לפני כמה שנים המדינה רעשה עקב תקלה שטותית במאזדה 3, אבל העסק נשכח בתוך שבוע. טויוטה היא מותג חזק מאוד והסיכוי שהסיפור הזה ישפיע על האמינות שלה נמוך עד בלתי אפשרי". גם לדברי שמאי הרכב לוי יצחק אין סכנה לפגיעה בתדמית של טויוטה: "ניסיון העבר מלמד שריקול אינו משפיע על ערכה של המכונית, ואני מניח שזה יהיה המצב גם במקרה של טויוטה".
יבואנית טויוטה יוניון מוטורס פרסמה אתמול הודעה רשמית בנוגע לתיקון, שבה נטען שמדובר בפעילות מנע שנועדה להבטיח רמת בטיחות גבוהה, אף שלא נרשמו מקרים של דוושות תאוצה פגומות בדגמים האירופיים של טויוטה.
שאלות ותשובות - האם הלקוחות צריכים לדאוג?
- לאילו דגמים נוגע הריקול?
טויוטה יאריס 2005–2009, טויוטה אוריס 2006–2010, טויוטה קורולה 2006–2009, טויוטה וורסו 2009–2010, טויוטה אוונסיס 2008–2009, וטויוטה ראב 4 2005–2009
- יש לי קורולה בליסינג. מה עליי לעשות?
במקרה הצורך, חברת הליסינג תזמן את המשתמשים הרלבנטיים לפנות למוסך מורשה.
- כיצד אדע אם הבעיה קיימת במכונית שלי?
אם דוושת הגז נתקעת או מסרבת לעלות ולרדת באופן חלק, יש פוטנציאל לבעיה. בהיעדר הסימנים הללו, הרכב בטוח לחלוטין.
- מה עליי לעשות אם אני מוצא בעיות בדוושה?
לסור בדחיפות למוסך מורשה.