חשיפת "כלכליסט": מוטורולה מחסלת את הייצור בישראל
בהוראת מוטורולה העולמית תיאלץ מוטורולה ישראל למכור את מפעל הייצור שלה בערד, שמעסיק 500 עובדים. לפי הערכות, 20% מהעובדים יפוטרו והשאר ייהפכו לעובדי קבלן. הסיבה: משבר עסקי ומחסור בפרויקטים חדשים
מוטורולה ישראל נמצאת במשבר בעסקיה ובמחסור של פרויקטים חדשים לעובדי החברה. אתמול נודע ל"כלכליסט" כי בימים אלה מתקיימים מגעים בין החברה לבין כמה גופים חיצוניים למכירת פעילות מרכז הייצור המרכזי של מוטורולה בערד לידי צד שלישי על כל מרכיביה - לרבות מאות העובדים שמועסקים במפעל.
המפעל מוטורולה דרום בערד הוא מפעל הייצור היחידי של מוטורולה ישראל בארץ, וכאשר העסקה תצא לפועל ימשיך המפעל לייצר גם עבור מוטורולה. לפי גורמים בשוק, אמורה העסקה להיחתם בסוף 2010, וזאת לפי הוראה שקיבלה מוטורולה ישראל מהמטה הראשי של החברה בשמבורג, שיקגו.
העסקה המתגבשת היא בשורה רעה למפעל ול־450-500 עובדיו. עשרות אחוזים מהעובדים עשויים להיות מפוטרים במסגרת העסקה, וזאת גם אם יבטיחו תנאי ההסכם העסקה של העובדים לעוד תקופה מוגבלת. בהתחשב בעסקאות דומות בעבר, צפויים פיטורים של כ־20% מכלל העובדים במפעל לכל הפחות.
גם העובדים שימשיכו לעבוד במפעל בערד ייאלצו לבלוע גלולה מרה ולהתרגל למציאות שונה בתכלית. לנוכח הציפייה כי יעברו להיות מועסקים של חברה קבלנית, התנאים הנלווים שיקבלו העובדים בגין ותק עתידים להתבטל, משכורות העובדים עתידים להצטמצם משמעותית, וכן כל שאר התנאים הסוציאליים. לדוגמה, תנאי הפנסיה שלהם התרגלו העובדים יפנו את מקומם לתנאים אטרקטיביים הרבה פחות, כעובדים של חברה קבלנית.
המפעל מוטורולה דרום היה למוקד גאווה של מוטורולה ישראל, ובעיקר למנכ"ל הפורש אלישע ינאי. המפעל בערד, הפעיל משנות השמונים, היה חלק בלתי נפרד מהפעילות העולמית של החברה־ האם.
מפעל מוטורולה דרום עוסק בעיקר בייצור של מכשירי קשר אלחוטיים, מודמים ומוצרי תקשורת נתונים, טלפונים סלולריים לרכב ומערכות פיקוד ובקרה. במשך השנים התגאתה מוטורולה ביכולות הייצור באיכות גבוהה במפעל הייצור המרכזי, וטענה כי יתרונו של המפעל הוא ביכולות הנדסיות בסטנדרט גבוה, בשרשרת אספקה מתקדמת ובמערכות לוגיסטיקה חדשניות.
הבעיות לא נגמרות בערד
ואולם, הצרות של מוטורולה הן רחבות היקף גם מלבד פרשת מכירת המפעל בערד. ל"כלכליסט" נודע עוד כי שלב הפיטורים במטה החברה בתל אביב, שנחשף ב"כלכליסט" בדצמבר, נמצא בעיצומו. גורמים בחברה אישרו לפני כמה שבועות כי מדובר בגל פיטורים חד־פעמי שאכן יתקיים ברבעון הראשון של 2010, והסבירו כי יכלול כ-40 עובדים. עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי היקף הפיטורים עשוי להיות רחב יותר ויכלול לפי הערכות כ-100 עובדים ממחלקות שונות, ובעיקר מתחום חטיבת הפיתוח. ואולם עד עתה פוטרו גם עשרות עובדים ממחלקות אחרות במטה בתל אביב.
עובדי מוטורולה ישראל כוללים עובדי קבלן ועובדי קבע של חברת מוטורולה. במסגרת הפיטורים נשלחים הביתה עובדים משני התחומים, ושלושתם מקבלים משכורת ממוטורולה. החברה הכחישה באופן רשמי את היקף הפיטורים הרחב יותר. נוסף על כך, במסגרת הפיטורים האחרונים ישנם עובדים ותיקים שהוצאו בכפייה לפנסיה מוקדמת בגיל 60.
נוסף על המתח השורר במוטורולה בימים אלה, גם עובדי המטה בתל אביב חווים הרעה מסוימת בתנאיהם. מתחילת השנה הקטינה מוטורולה את השתתפותה במחיר הארוחות שהיא מספקת לעובדים במסגרת שעות העבודה, הוציאה את העובדים לשלושה ימי חופשה (אחד בכל רבעון) ללא תשלום, ושינתה את התשלום עבור שעות נוספות.
אין זה סוד שפעילות מוטורולה העולמית נתונה בקשיים רבים, והיקף המכירות של החברה בשנים האחרונות נמצא בירידה ניכרת (ראו מסגרת). למרות זאת, גם באופן יחסי למצב של החברה העולמית, סובלת מוטורולה ישראל מירידה בערכה הפנים־ארגוני.
ל"כלכליסט" נודע כי חלה ירידה כפולה בדרגה של מוטורולה ישראל בפני מטה החברה בשיקגו. בימי ינאי, כשעמד בראש החברה הישראלית, היתה מוטורולה ישראל מדווחת ישירות למטה הראשי של מוטורולה, אולם המנכ"ל החדש שמעון דיק כבר אינו מדווח למטה בשיקגו אלא למרכז החברה בספרד, שבראשו עומד המנכ"ל מנואל טורס. טורס מדווח בתורו לבכיר אמריקאי, שאינו נמנה עם ההנהלה הראשית של מוטורולה, ורק לאחר מכן דברים בעלי חשיבות מדווחים להנהלה הבכירה במטה.
קופת המזומנים מלאה
עוד חשף "כלכליסט" מפי גורמים המקורבים לחברה כי קופת המזומנים של מוטורולה ישראל עומדת על כמיליארד דולר. ואולם, מאחר שמוטרולה ישראל היא חברה פרטית ונתוניה הכספיים אינם נחשפים לציבור, אי אפשר לדעת מה שיעור ההתחייבויות שעומדות לנגד קופת המזומנים החזקה.
שמעון דיק, המנכ"ל החדש שהחל את דרכו במוטורולה ב־1979 וייסד את מרכז הפיתוח של מוטורולה ישראל להתקני תקשורת ניידים, הנמיך את הציפיות עם כניסתו לתפקיד בינואר 2010.
במכתב שנשלח לעובדים כתב כי "אנו מצויים בתקופה לא פשוטה לחברה, תקופה של שינויים וצמצומים שאינם פוסחים גם על מוטורולה ישראל, בעיקר בגלל משבר כלכלי עולמי וגם בגלל קשיים של חלק מעסקי מוטורולה העולמית. השנה הקרובה לא תהיה פשוטה, יהיו לחצים מבחוץ, תהיה תחרות קשה בשוק, ונוסף על כך, המשבר העולמי ומצב החברה־האם ימשיכו להשפיע. זו תקופה שבה נידרש להיות רגועים, סבלניים ולהפיק מעצמנו את המרב באמצות פחות משאבים. עם זאת, אני סמוך ובטוח שנצא מתקופה זו מחוזקים ונפרוץ קדימה".
ממוטורולה נמסר: "בימים אלה בוחנת החברה את מעמדו של המפעל בערד בהתייחס לעובדה שהוא פועל בעולם תחרותי וגלובלי, על כל המשתמע מכך. בין יתר הנושאים הנבחנים, שוקלת החברה אפשרויות שונות, מתוך כוונה להגדיל את נפח הייצור ואת מצבת כוח האדם. בנושא הפיטורים, כפי שפורסם ב'כלכליסט' לפני כשבועיים, מדובר ב־20 עובדי פיתוח ובעוד כ־20 עובדים שפרשו לגמלאות".