הרכבת מסכמת עשור: מספר הנוסעים גדל ב-200% ל-36 מיליון
האורך הכולל של המסילות גדל ב-28% ליותר מ-1,000 קילומטר. מנכ"ל הרכבת: "הפכנו מאמצעי תחבורה משלים למוביל לאומי"
"בתוך עשור הפכה רכבת ישראל מאמצעי תחבורה משלים למוביל לאומי", כך מסכם היום (ב') יצחק (חקי) הראל, מנכ"ל הרכבת, את עשר השנים האחרונות. במסיבת עיתונאים שנערכה היום הסבירו ברכבת ששנת 2009 תרשם כשנת מפנה בפעילות, זאת לאור הפעלת תוכנית החירום להקלת העומסים, שיפור השרות, צמצום הגרעון והחתימה על הסכם הסובסידיה החדש.
ניתוח נתוני רכבת ישראל מעלה שבעשר השנים האחרונות גדל מספר הנוסעים ב-200% - מ-12 ל-36 מיליון נוסעים בשנה. כתוצאה מהביקוש ההולך וגובר הקימה הרכבת בעשור האחרון 17 תחנות נוסעים חדשות, ומספרן עומד היום על 47 תחנות (גידול של 56%). בנוסף נרשם זינוק גם באורך המסילה הסלולה - מ-781 קילומטר ליותר מאלף קילומטר (גידול של 28%), ומספר הרכבות הממוצע שנע ביום נתון ברחבי ישראל צמח מ-238 ל-338 (עלייה של 42%).
בין 2008 ל-2009 גדל מספר הנוסעים מ-35.1 ל-36 מיליון, וברכבת מציינים שהגידול נרשם למרות המשבר הכלכלי ותחת 65 ימי שביתה שמקורם בביצוע עבודות תשתית. על פי ההערכות, שנת 2015 תסתכם עם קרוב ל-64 מיליון נוסעים.
פיתוח מסילות, שיפור בבטיחות
במהלך 2009 ביצעה רכבת ישראל עבודות תשתית בכל רחבי הארץ, לרבות הנחת מסילה חדשה לאורך יותר מ-60 ק"מ, הקמת 14 הפרדות מפלסיות, ביטול מפגשי כביש-מסילה ושדרוג של ארבע תחנות נוסעים מרכזיות - ביבנה, ת"א השלום, ת"א הגנה ובקריית גת.
במהלך השנה גם הוחלפו חלק מהרכבות הישנות ונכנסו לשירות שבעה מערכי קרונות חדשים. יצויין שלאחרונה אישר האוצר הקצאה על 2.3 מיליארד שקל לרכישת עשרות קרונות חדשים.
נושא כאוב בו טיפלה הנהלת הרכבת בשנה החולפת מתייחס למספר אירועים חריגים, לרבות חשד למקרי שוד, בעיות משמעת, התאבדויות או בעיות תפעוליות. שיאם של האירועים מצטייר בעיני רבים בתאונה שנמנעה באזור כפר מנחם, בה ירדה הרכבת מהפסים. למרות זאת, בהנהלת הרכבת מציינים שבשנה החולפת ירד מספר אירועי הבטיחות ב-42% בהשוואה ל-2008.
העתיד - איזון כספי וייצור חשמל
בשנים הקרובות מתכננים ברכבת ישראל לפעול להסטת הביקוש החריג בימי א' וה' לשעות הצהריים, כמו גם הגדלת כמות הרכבות אשר ניתן להעביר לאורך מטרופולין דן והקמת מסילה רביעית באיילון. במקביל, ברכבת מתכננים לצאת בקרוב למכרזים להתקנת מערכות לייצור חשמל באמצעות מתקנים סולאריים.
"הדו"חות הכספיים של החברה הוסדרו והגירעון הכספי צומצם. ההתייעלות הארגונית, הסכם השכר שיחתם בקרוב והסכם הסובסידיה החדש יהפכו את רכבת ישראל מחברת מסך ממשלתית לחברה עסקית שאחראית למכלול פעילותה ולסיכונים והסיכויים הנובעים ממנה", מסכם הראל.