החל מיום שישי: התקנת מערכת בקרת יציבות חובה בכל המכוניות המיובאות
משרד התחבורה מחייב התקנת מערכת אלקטרונית, שמטרתה לסייע במניעת תאונות באמצעות בלימה אוטומטית של הגלגלים בכלי הרכב
13:1628.12.09
משרד התחבורה הפיץ היום (ב') לכל בוחני הרכב את תקנת התעבורה המחייבת התקנת מערכת בקרת יציבות אלקטרונית (ESP) בכל כלי הרכב המיובאים לארץ החל מ-1 בינואר 2010.
בישראל מ-1 בינואר 2010 להיות מצוידים במערכת בקרת יציבות המונעת תאונות מסוג החלקה, התנגשות והתהפכות, באמצעות בלימה אוטומטית של הגלגלים בכלי הרכב.
על פי תקנה שנחתמה על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, מחוייבים כל כלי הרכב הפרטיים והמסחריים שירשמו
במשרד התחבורה ציינו כי מערכת ה-ESP עשויה לסייע באופן משמעותי לצמצום תאונות הדרכים, ובעיקר תאונות דרכים הנגרמות כתוצאה מסטייה מנתיב או החלקה בכביש.
התקנה החדשה לא תחול על סוגי רכב הפטורים מהתקנתה על פי התקינה האירופאית ובכללם: אופנועים, רכבי משא עם 4 סרנים ואוטובוסים עירוניים שלא פותחה לגביהן מערכת בקרת יציבות.
במקביל אגף הרכב במשרד התחבורה לא אישר את בקשתם של יבואני הרכב לדחות את חובת התקנת המערכת במספר דגמים של כלי רכב פרטיים בהם סוזוקי סוויפט, סובארו ורובר, וכן באוטובוסים בינעירוניים ותיירותיים.
חמישה דגמי רכב מסחריים יחוייבו בהתקנת מערכת ה-ESP רק ב-1 בינואר 2011, וזאת בהתאם לדרישות התקינה האירופית. מדובר בדגמי פז'ו פרטנר וביפר וכן בדגמי סיטרואן נמו, ברלינגו וג'מפי ואן.
לאחרונה ביטלה רשות המסים את הפטור ממס שנהנתה ממנו מערכת הבטיחות, בטענה שחיוב התקנה של המערכת מייתר את הטבת המס.
יבואני הרכב המייבאים מכוניות ללא המערכת, דוגמת הרנו סימבול וסוזוקי ג'ימני, ממשיכים למכור את המכוניות מתוך מאגרים קיימים ונראה כי בעתיד, במידה ולא יהיה שינוי מצד היצרנים, המכוניות הללו לא יימכרו כחדשות.