נשיא ריץ–קרלטון בישראל: "מי שרגיל למלונות יוקרה לא יתפשר"
סיימון קופר, נשיא ריץ־קרלטון, מקים מלון ראשון של רשת היוקרה בישראל. בראיון ל"כלכליסט" הוא מודיע שיגבה סכומים גבוהים יותר מאלה שדורשים בהילטון, ומזים את השמועות על כניסתו של יצחק תשובה לרשת: "זה לא קורה"
"תודה רבה. וואו. זה נראה כמו בריץ", מתפעל בעברית צחה סיימון קופר, הנשיא ומנהל התפעול הבכיר של רשת מלונות היוקרה ריץ־קרלטון, למראה ספל חליטת הצמחים שקיבל במשרד התל־אביבי שבו נערך הראיון עמו. העברית היא זכר לשנים 1976–1982 שבהן התגורר קופר בישראל — תקופה שבתחילתה חי בירושלים וניהל את מלון פלאזה ירושלים כנציג חברת קנדיאן פסיפיק (Canadian Pacific Hotels & Resorts), ובהמשכה עבר לנהל את רשת מלונות דן והתגורר בהרצליה פיתוח.
"אלו היו שנים שקטות", הוא נזכר. "ביקרתי פה כמה פעמים מאז. בכל פעם אני נדהם מההתפתחות. הכל חדש".
יותר מ־25 שנה לאחר שעזב אותה, קופר עתיד לפתוח את מלון ריץ־קרלטון הראשון בישראל. בשבוע שעבר הגיע קופר לביקור קצר בישראל, שבמהלכו חתם עם קבוצת תדהר ועם חברת עדי'ס השקעות על הסכם לניהול המלון החדש, שיוקם בהרצליה. מדובר בבשורה חיובית כפולה לענף התיירות הישראלי: תוספת חדרי מלון לאזור המרכז וכניסת מותג יוקרה בינלאומי לארץ, שיצטרף למלון וולדורף אסטוריה שמתוכנן להיפתח בירושלים ב־2011.
כמה שנים ניסו יזמים ישראלים לעניין את רשת ריץ־קרלטון להיכנס לפעילות בישראל?
"מעולם לא היינו קרובים לכך כמו הפעם, ולא הגעתי לכאן עם עסקה ממשית. בעבר בחנתי פרויקט בירושלים — לא הגעתי לכאן, אלא נפגשתי עם משקיעים בחו"ל — אבל לא חלה אז התקדמות".
כשדובר בעסקה ההיא, בחנת מבנה שכבר קיים?
"המבנה ההוא נבנה כרגע".
זה פרויקט הוולדורף אסטוריה שמוקם כעת בירושלים?
"יכול להיות".
לאחרונה פורסם בישראל שיצחק תשובה שוקל לרכוש חלק מרשת מלונות ריץ־קרלטון.
"כדי לרכוש משהו, אתה צריך שיהיה לך מישהו שמוכן למכור. כך שלא".
"אנחנו בטופ של השוק"
"אנחנו תמיד בוחנים פרויקטים בינלאומיים", אומר קופר. "אנחנו מקבלים לפחות 20 בקשות לפתיחת מלונות מדי שבוע. אתמול בערב עלתה בליז על שולחני. לגבי ישראל, זאת הפעם הראשונה שהיתה לנו אפשרות מבוססת ושותפים טובים שיכולים לממש את זה".
את הכניסה לישראל תעשו בהרצליה, ולא בתל אביב או בירושלים.
"לרוב אנחנו מתמקדים בבירה או במרכז הפיננסי של המדינה, אבל הרצליה מעניינת: היא ממוקמת על שפת הים בדומה לאתר נופש ומושכת תיירות קיץ, והיא גם מרכזת עסקים רבים, במיוחד של חברות הייטק, והגישה לתל אביב נוחה".
יש לכם מלון בשארם א־שייח'. האם גם אילת על הפרק מבחינתכם?
"כשאנחנו נכנסים לפעול במדינה, אנחנו רוצים לפתוח יותר ממלון אחד. עם זאת, אילת לא נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו. ירושלים ותל אביב הן אפשרויות יותר סבירות".
הילטון תל אביב גובה כ־300 דולר ללילה. זה יהיה הסכום גם אצלכם?
"בוודאי, אם לא מעט יותר גבוה. אנחנו מספקים מוצר בטופ של השוק. החדרים שלנו גם יהיו גדולים יותר".
מה הערך המוסף לחוויית הלקוח אצלכם בהשוואה למלונות אחרים?
"ראשית, המוצר הפיזי: באתרי נופש, הסטנדרט הבינלאומי ליוקרה הוא חדרים של 55–60 מ"ר. במלון עירוני זה נע סביב 45 מ"ר. לנו יהיו חדרים גדולים של 60 מ"ר. יש לנו גם לוקיישן מאוד מעניין, עם קניון מתחתיו, ואזור מסחר מאוד חשוב ללקוחות יוקרה. גם השירות: אנחנו מעסיקים כ־2% מהאנשים שמגישים בקשות להתקבל לעבודה, כך שיש לנו את העובדים הטובים ביותר".
המנהל יהיה ישראלי?
"לא בהכרח. אני לא הייתי כשהגעתי לעבוד בישראל".
כמה עובדים יועסקו במלון?
"סביר להניח שסביב 200–230".
מנהלים, לא בעלים
ריץ־קרלטון מפעילה 75 בתי מלון ב־24 מדינות; 17 מלונות נוספים נמצאים בהליכי פיתוח או הקמה. "אני מבקר בכל מדינה שבה אנו פועלים ובמדינות שבהן אנו מחפשים אתרים פוטנציאליים", אומר קופר — שבעצמו נולד בבריטניה, למד בקנדה וכיום מתגורר בארה"ב, בפרבר יוקרתי של הבירה וושינגטון.
מה טווח הזמן הממוצע מאיתור יעד פוטנציאלי ועד פתיחת המלון?
"זמן רב. זה שילוב של מיקום נכון, שותף מקומי מתאים ותנאים כלכליים הולמים. בטוקיו זה לקח 15 שנה, אבל זו דוגמה יוצאת דופן: המיקום שלנו שם הוא באזור מרכזי שבו הנדל"ן יקר מאוד, אבל לא היינו מוכנים להתפשר. התהליך קצר יותר כשאנו נכנסים למבנה קיים והופכים אותו לאחד משלנו, אבל זה לא קורה לעתים קרובות. עשינו את זה בשנגחאי ובבחריין, וכיום אנו עובדים על פרויקט דומה בקהיר".
אתם רק מנהלים בתי מלון, לא מחזיקים בבעלות עליהם.
"99% מהפעילות שלנו היא ניהול. יש בבעלותנו שני בתי מלון ועוד שניים תחת חכירה. העסק שלנו הוא לא עסק נדל"ן, ואנחנו לא מעוניינים לשאת בסיכון הכרוך בניהול הנדל"ן. אנחנו מחפשים שותפים מקומיים לנושא הזה".
אז איזה יתרון אתם מציעים לשותפים שלכם?
"הצבת מלון שלנו בפרויקט נדל"ני מעלה את ערך המשרדים, שטחי המסחר ודירות המגורים. כשמוכרים דירה תחת המותג ריץ־קרלטון, אין צורך להסביר לרוכשים פוטנציאליים שמדובר במוצר יוקרתי. השם מדבר בעד עצמו".
הפוקוס הבא: אסיה
אבל בשנה משברית כמו 2009, אפילו השמות התקשו לדבר בעד עצמם — וגם קופר מודה שהשנה היתה שנת האטה. "עסקאות שעדיין לא הושג להן מימון מעוכבות בשלב זה. אנו מיועדים לחנוך בשנה הבאה פרויקט בדובאי, שהואט במקצת. בימים אלו אנו מנסים לאתר עסקאות של הסבת מבנים, או כאלו במימון ממשלתי מלא או חלקי. יותר קשה היום להשיג מימון. בקהיר אנו מסבים את מלון הילטון למלון שלנו, במימון ממשלתי. הפרויקט בישראל ייעשה על ידי מימון מקומי. יש לכם בנקים מצוינים".
קרה שביטלתם הסכם חתום?
"אני לא זוכר דבר כזה. באינדונזיה היתה לנו עסקה חתומה שלא יצאה אל הפועל עקב בעיות חוזיות בכל הנוגע לזכויות הקרקע: חברת הנדל"ן לא קיבלה את הקרקע לידיה ונאלצנו לסגת. אנחנו לא ניכנס לפרויקט אם אנחנו לא משוכנעים שהוא ייצא אל הפועל".
מריוט, החברה־האם שלכם, דיווחה לאחרונה על הפסד נקי של כחצי מיליארד דולר ברבעון השלישי. יש עליכם לחץ לצמצם בהוצאות או לפטר?
"בחברות טובות תמיד יש לחץ לצמצם בעלויות ובמשרות. אם תסתכלו על הפסד הרבעון האחרון, כמעט כולו קשור לעסקאות טיימשרינג שאינן בלתי צפויות באווירה הכלכלית הנוכחית. מנקודת מבט תפעולית, מריוט היא רשת בריאה מאוד עם 18 מותגים, כך שכל החברות־הבנות, ובוודאי ביל מריוט, תמיד בוחנים כיצד להתייעל".
איך מתייעלים על רקע משבר?
"האתגר שלנו דומה לזה של חברות התעופה: התאמת התמחור למצב הקיים. אנחנו שואפים להביא כמה שיותר לקוחות בלי לקצץ את המחירים אל מתחת לרמה המקובלת במגזר שלנו. בסופו של דבר המפתח לרווחיות הוא במחיר, ואיננו רווחיים כפי שהיינו לפני המשבר. השנה היינו יותר אגרסיביים בשיווק חבילות שבמסגרתן קיבל המזמין לילה נוסף.
"אנשים עדיין רוצים לרכוש יוקרה. מי שרגיל לשהות במלונות יוקרה לא יתפשר. האם למשבר הכלכלי יש השפעה לטווח הארוך? בהחלט, אנשים יחסכו יותר ויהיו יותר זהירים בהוצאת הכסף שלהם. עם זאת, חוויית יוקרה היא משהו שאנשים מעריכים, במיוחד בטיולים, ואני לא חושב שיוותרו עליה".
מהם היעדים הבאים שלכם?
"אנחנו נושאים את עינינו לאסיה. אנו מעוניינים להיכנס לבנגקוק, סידני וטאיפיי שבטייוואן. אני חושב שאנו יכולים לגדול קצת ביפן ובסין. גם הודו היא שוק פוטנציאלי, אף שקשה יותר לעשות בה עסקים. במזרח התיכון אנו מעוניינים להיכנס לביירות".
ההשקעה במלון המקומי: 600 מיליון שקל
מלון ריץ־קרלטון עתיד להיפתח במרץ 2012 במרינה של הרצליה פיתוח, מעל קניון ארנה. מדובר בשני בניינים בני 12 קומות כל אחד, שיחוברו באמצעות גשר. המלון יציע כ־110 סוויטות מפוארות ו־85 יחידות דיור מרוהטות ומאובזרות למכירה. הוא יכלול בריכה, ספא, חדר כושר, מסעדה ולובי. לבעלי יחידות הדיור תהיה גישה חופשית למתקני המלון ושירותיו, לרבות שירותי משק בית, שוער, קייטרינג ועוד. היקף ההשקעה במלון עומד על 600 מיליון שקל. הבעלים הם קבוצת תדהר בראשות גיל גבע ואריה בכר, וחברת עדי'ס השקעות בראשות עדי שטראוס ועירית שטראוס.