$
גילעד נס

תאוריית הקשר: אויב בבית, חבר בחוץ

השימוש של סלקום ברשתות אלחוטיות בחו"ל מעמת שוב את המציאות המשתנה עם גישת משרד התקשורת הארכאית. מותר או אסור - הכל עניין של תפיסה

גילעד נס 08:2225.11.09

לפני כמה שנים נדמה היה שרשתות האינטרנט האלחוטי, ה־WiFi, מהוות איום אמיתי על חברות הסלולר. רוחב הפס שהציעו רשתות אלה מחוץ לבית - בבתי קפה, בקניונים ובריכוזי אוכלוסייה אחרים - היוו חלופה אטרקטיבית לרשתות הפס הרחב הסלולריות שהגלישה בהן יקרה יותר, ועד לשנתיים האחרונות גם אטית יותר. ועדיין, המחסור במכשירים סלולריים המצוידים ביכולת להתחבר לאינטרנט אלחוטי, שיפור הרשתות הסלולריות והורדת מחירי הגלישה, והעובדה שבחלק מהמקומות הוצע החיבור האלחוטי בתשלום בלבד, גרמו לאיום המקורי לא להתממש.

 

אנשים מדברים בסלולרי אנשים מדברים בסלולרי צילום: אוראל כהן

 

אך מתברר שמה שנחשב איום בתוך גבולות המדינה, נהפך להזדמנות מחוצה לה. סלקום השיקה לפני כמה חודשים שירות בשם סלקום לינק, המאפשר ללקוחותיה הנוסעים לחו"ל להימנע מתשלום יקר על שיחות סלולריות בנכר באמצעות שימוש ברשתות WiFi מקומיות, שעליהן מועברות השיחות. הלקוח מתקין יישום, הנתמך כיום בכמה מטלפוני נוקיה החדישים יותר, ומשלם שקל עבור כל דקת שיחה או שליחת SMS, תעריף הנמוך באופן משמעותי מזה המוצע ללקוח בשימוש ברשת הסלולר שלה, אם כי לעתים הוא גבוה מזה המוצע בחברות אחרות. השירות מפורט באתר החברה.

 

רווח כפול לסלקום

 

סלקום למעשה מרוויחה פעמיים - הלקוח ממשיך לשוחח בחו"ל, ביודעו כי התעריף נמוך מאשר היה מורגל לו בעבר, ואילו סלקום מכניסה כמעט את כל התשלום לכיסה, בלי צורך להפריש את עלות דמי הנדידה לספקית הסלולר המקומית.

מה דעתך על מניית סלקום:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

גם ב־012 סמייל מציעים שירות דומה, המהווה שלוחה מרוחקת של שירות הטלפוניה הקווית של החברה - הלקוח מתקין יישום על גבי הטלפון הנייד שהוא בעל יכולת WiFi (גם כאן מדובר במכשירי נוקיה בלבד), ומקבל ומוציא שיחות כאילו היה יושב בביתו בישראל. בסמייל טוענים כי מחיר השיחה זהה למחיר שיחה מקומית בישראל, כך שמדובר בחיסכון גדול עוד יותר. שני השירותים מתבססים על פיתוח של חברת MailVision הישראלית, המשרתת גם את הניסוי השיווקי של אקספון 018 בתחום הסלולר ואת ספקית השיחות האלטרנטיבית פרי טלקום, ומתחרה בתחום זה בחברות כדוגמת פרינג, Nimbuzz, סקייפ, טרופון ו־Yeigo.

 

"תקף רק בישראל"

 

אך האם סלקום מעניקה שירות המנוגד לתנאי רישיונה? סמייל מחזיקה ברישיון קבוע להענקת שירותי שיחות בינלאומיות, ורישיון זמני לקיום שיחות קוליות על גבי רשתות סלולריות ואלחוטיות (VoBoC). סלקום, מאידך, אינה מורשית לספק שיחות בינלאומיות ומורשית לספק שיחות רק על גבי רשת הקול שלה, ולא רשת הנתונים.

 

לקוחות שהתעניינו בשירות של סלקום וביכולתה להציעו בפועל נענו על ידי נציגי החברה כי השיחות עוברות בכל זאת באמצעות ספקית שיחות בינלאומיות מורשית, כי לחברה מותר לספק שירות שיחות קוליות על רשתות הנתונים מחוץ לגבולות ישראל, וכי הרישיון הרלוונטי לעניין זה תקף רק בתחומי ישראל.

 

פיגור תקשורתי

 

נפילת החומות הגיאוגרפיות הנגזרת מהשינויים המהירים בטכנולוגיה עוד לא נתפסה במשרד התקשורת, גם כאשר הצרכנים עצמם כבר מכירים היטב את האפשרויות הזמינות לציבור הרחב. משרד התקשורת עדיין מתעקש לאסור ולהתיר שירותים נקודתיים במקום להתייחס לשכבת השירות כולה כאל יחידה אחת. מבחינת הלקוח הסופי, אין הבדל אם השיחה מועברת על גבי רשת הקול של חברת הסלולר, רשת הנתונים של הסלולר, רשת אינטרנט אלחוטי או רשתות אחרות. כפי שכתבנו בעבר, דרושה מהפכה חשיבתית במשרד, שתפעל לפישוט ההגדרות כך שיתייחסו למהות השירות ומהות התשתית - לא לשירות הנקודתי המוצע ללקוח ולתשתית הנקודתית שעל גבה הוא עובר.

 

משרד התקשורת לא הגיב לנאמר בכתבה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x