בלעדי ל"כלכליסט" - מלחמות הדלקנים: הנחות גם למועדוני הלקוחות
חברות האנרגיה מנהלות מו"מ עם מועדוני הלקוחות הוט וחבר להענקת הנחות מפליגות בתחנות הדלק. בכיר בענף נגד פז: "שבירת המוסכמות מעידה על חשש לאבד נתחי שוק"
שוק הדלקנים לרכב עומד בפני מהפכה: כמה חברות אנרגיה מנהלות משא ומתן מתקדם עם מועדוני הלקוחות הגדולים בישראל - חבר והוט, כדי להעניק לחברי המועדונים הנחות בשימוש בדלקנים, כך נודע ל"כלכליסט". עד היום העניקו חברות האנרגיה הנחות בתדלוק בדלקן רק לחברות שמחזיקות ברשותן צי רכב גדול, כגון חברות הייטק או גופים ציבוריים ומוסדיים. בעבור ההנחה התחייבו החברות לעבוד רק עם חברת האנרגיה הספציפית, כך שעובדי החברה יכלו לתדלק רק בתחנותיה. ל"כלכליסט" נודע כי במעבר להתנהלות מול מועדוני הלקוחות הגדולים יתנתק ככל הנראה הקשר המחייב בין חברת האנרגיה לבין הצרכן - כך שמקביל להנחה שיקבלו המועדונים, הם יוכלו לנהל מו"מ עם ספק מתחרה בעבור הנחה דומה. נוסף על כך, תתאפשר הנחה למוצרים שנמכרים בתחנת הנוחות שצמודה לתחנת הדלק.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
גורמים בענף האנרגיה מעריכים שאת המהלך מובילה כיום חברת פז, שמנהלת משא ומתן עם מועדון חבר. במסגרת ההסכם יקבלו אנשי כוחות הביטחון הנחה של כ־37 אגורות לליטר בנזין 95 אוקטן. מלבד זאת, חברי המועדון יוכלו לקבל הנחות בחנויות YELLOW על חלק מהמוצרים, והתשלום אמור להתבצע באמצעות כרטיס אשראי ייעודי. לדברי בכיר בענף האנרגיה: "מדובר בהנחה חריגה עבור גוף שלא מוכן להתחייב מולך. לקוחות חבר יקבלו הנחה של גוף מוסדי ועדיין יוכלו לתדלק היכן שהם רוצים. זאת שבירה של כל המוסכמות, שאולי מצביעה על חשש של מישהו לאבד נתחי שוק".
שוק הדלקנים בישראל נשאר עד היום סגור לביקורת, שכן חברות האנרגיה אינן ששות לספק נתונים על היקפו או על גובה ההנחות שמקבלים ציי הרכב. גורם בכיר בענף מעריך שהיקף התדלוק בדלקן בתחנות הדלק מגיע לכ־40% מכלל הפעילות. התפתחות נוספת בתחום היא רצון הרגולטור לעודד דלקן אוניברסלי, שיאפשר לצרכנים לתדלק בכל תחנה, בלי להיות מוגבלים לחברה אחת. מהלך זה מעורר את חמתן של חלק מהחברות המובילות, שכן הקמת מערך סליקה משותף תעלה להן כ־100 מיליון שקל. נוסף על כך, לא ברור כיצד יצליחו החברות לקזז ביניהן את ההנחות השונות שמעניקה כל חברה ללקוחותיה.
בחבר סירבו להגיב. בהוט, מועדון המאגד בין השאר את לשכת המהנדסים, לשכת הטכנאים ועובדים סוציאלים, אישרו שמתקיים משא ומתן מול כמה חברות אנרגיה. פז סירבה להגיב על המו"מ. בנושא הדלקן האוניברסלי נמסר: "רק חברה גדולה עם מערך תחנות בפריסה הגדולה בישראל יכולה להציע תנאים שאין במקום אחר".