בלעדי לכלכליסט: המנהלים רוצים לנסוע בזול
מנסים לשנות את רוע הגזירה: בכירים במגזר העסקי פועלים לקבוע תקרת שווי שימוש לרכבי יוקרה צמודים. הנימוק: ההוצאה הנוספת תיפול על החברה שבה מועסקים הבכירים - ותגולגל על כתפי כלל העובדים
למרות שינוי שיטת חישוב שווי השימוש לרכב - העשירים, כנראה, לא ישלמו יותר: ל"כלכליסט" נודע שלאחרונה פתחו כמה גופים מהמגזר העסקי במשא ומתן עם רשות המסים, כדי להגביל את גובהו של תשלום שווי השימוש בשיטה הליניארית למכוניות מנהלים הממוצבות כיום בקבוצת שווי השימוש השביעית (הגבוהה ביותר). הלכה למעשה, הדבר ייצור תקרה לשוויה השימוש הליניארי.
לטענת החברות, הרפורמה נועדה להגן דווקא על העובדים שאינם בכירים: בשיטת חישוב השווי הליניארית עלות שווי השימוש למכוניות יוקרה תעלה בעשרות אחוזים - אלא שרוב הבכירים במשק אינם נושאים בעלות תשלום שווי השימוש, וזו משולמת על ידי החברה שבה הם מועסקים. בחברות מביעים חשש שלפיכך תגוגל עליית דמי השימוש, בסופו של דבר, על כתפי כלל העובדים.
לפי המתווה שמנסות החברות לקדם, רשות המסים תקבע תקרת שווי שימוש למכוניות ללא קשר למחירן ולסוגן. גובהה הסופי של תקרת שווי השימוש למכוניות עדיין לא נקבע.
הקבוצות יבוטלו, שווי השימוש יעלה
רפורמת שווי השימוש נהגתה כבר לפני כמה שנים, אולם רק באחרונה צורפה לחוק ההסדרים, מה שמאפשר את יישומה, בכפוף לאישורה של ועדת הכספים. המהלך שמנסות החברות לקדם כעת כפוף גם הוא, מטבע הדברים, לאישורה של הרפורמה בוועדה.
כיום, המכוניות שנמכרות בישראל מחולקות לשבע קבוצות, על פי מחירן. בעבור מכוניות מן הקבוצה הגבוהה ביותר (כלומר מכוניות שמחירן יותר מ־273 אלף שקלים) משלם מחזיק הרכב שווי שימוש של 7,290 שקל.
סכום שווי השימוש בתוך כל קבוצה הוא אחיד, וזהה לכל דגמי המכוניות - ובלבד שמחירן ממקם אותן בקבוצה. כך, לדוגמה, שווי השימוש על מכונית לקסוס IS, שעולה 287 אלף שקל, זהה כיום לגובהו של שווי השימוש שמשלמים על מכונית יוקרה מסוג מרצדס S500L, שעולה 955 אלף שקל. ב־2010 צפוי גובהו של שווי השימוש למכוניות מקבוצה זו לעלות ל־8,330 שקל, וב־2011 הוא עתיד לעלות ל־9,350 שקל. יצוין שהנתונים הללו תקפים רק למכוניות שיירכשו עוד השנה, ושווי השימוש שלהן יחושב בשיטה הישנה.
לעומת זאת, על פי השיטה הליניארית ייקבע שווי השימוש ב־2010 לפי 2.19% ממחיר הרכב, וב־2011 הוא יעמוד על 2.49% ממחיר הרכב.
כך, לדוגמה, מנכ"ל שהחברה תרכוש בעבורו לפני סוף השנה מכונית לקסוס LS460 שמחירה כיום 745 אלף שקל, ישלם ב־2010 שווי שימוש של 7,290 שקל, בהתאם לשיטת הקבוצות. לעומת זאת, אם החברה תרכוש את המכונית בשנה הבאה יצטרך המנכ"ל לשלם שווי שימוש של כ־16,300 שקל ב־2010, ו־18,500 שקל ב־2011.
מינואר: השווי השנתי יגיע למאות אלפי שקלים
מחישוב פשוט עולה שחברות שיספקו לבכיריהן רכבי יוקרה שיירכשו אחרי ינואר יידרשו לשאת בעלות שווי שימוש שנתית של מאות אלפי שקלים. ב־2011, לדוגמה, שווי השימוש של מחזיק לקסוס LS460 יגיע, על פי השיטה הליניארית, לכ־220 אלף שקל, שיושתו בסופו של דבר על העובדים, מכיוון שהחברה נושאת בשווי השימוש. עלות שווי שימוש שנתית משוערת של ב.מ.וו 750 ב־2011 תהיה כ־285 אלף שקל.
כיום מחזיקים בכירים בחברות ישראליות במאות מכוניות פאר צמודות, שחלקן שייכות לחברות ליסינג וחלקן בבעלות החברה המעסיקה אותם.
רשות המסים אישרה כי כמה גופים במגזר העסקי אכן פנו לרשות בבקשה לקבוע תקרת שווי שימוש, וכי הנושא נבחן כעת.