$
השראה

השראה: היום התור של הכיור

סל כביסה שמכבס, קרש חיתוך עם מתכונים ושולחן קפה-כיריים הם חלק מההברקות בתחרות העיצוב המעניינת ביותר כיום, שבה אלפי סטודנטים מרחבי העולם ממציאים מחדש מוצרים מוכרים. הוגה התחרות, מעצב העל הנריק אוטו, מסביר ל"כלכליסט" אילו מוצרים יצטרכו בני האדם העתידניים, ולמה חשוב שהמהפכה הטכנולוגית תהיה יפה

איתי להט 15:0104.06.09

סטפן בוצ'ברגר המציא את המקרר מחדש. בוצ'ברגר, סטודנט לעיצוב מוינה, הציג בשנה שעברה את ה־Flatshare - מקרר מודולרי שבנוי כמשחק קוביות. הוא עוצב בעבור שותפים לדירה, ומאפשר ליצור את הפרדת הכוחות המתבקשת. אבל הרעיון מאפשר שינוי מחשבתי עמוק יותר במחשבה על מקרר. במקום מפלצת מלבנית וכבדה, שעולה הרבה כסף ומחייבת הובלה, כל אחד יכול פשוט לקנות לו תא קירור. אפשר יהיה לקחת אותו כשעוברים דירה, בשנות הנדודים; וגם לקנות עוד יחידות במשך הזמן ולצרף אותן אליו, כשהמשפחה מתרחבת או כשלמשרד מצטרפים עוד עובדים. גאוני.

 

1. אם זה לא מקולקל, תקן את זה

 

מקרר מודולרי. עם השנים והצורך, ניתן לקנות עוד קוביות ולהגדיל את המקרר מקרר מודולרי. עם השנים והצורך, ניתן לקנות עוד קוביות ולהגדיל את המקרר

המקרר המודולרי היה המנצח הגדול במעבדת העיצוב של אלקטרולוקס 2008. המעבדה היא תחרות העיצוב המעניינת בעולם בשנים האחרונות, מעין "טיול מאורגן אל עתיד פוטנציאלי", כפי שמגדיר אותה מייסדה. במסגרת המעבדה מזמינה ענקית האלקטרוניקה השבדית אלקטרולוקס סטודנטים לעיצוב מכל העולם לפתח מוצרים חדשים סביב נושא שנקבע מראש; הזוכים נהנים מפרסים כספיים וגם מעבודה מובטחת בחברה עם סיום לימודיהם, והחברה נהנית מפריצות דרך מחשבתיות שעשויות להוביל אותה בשנים הקרובות לחזית החדשנות האלקטרונית.

 

לאיש שהגה את התחרות הזאת, ב־2003, קוראים הנריק אוטו, והוא מתרגש בכל פעם שהסטודנטים מצליחים להפתיע אותו. "תחשוב על המקרר הזה, שאפשר להעביר מדירה לדירה", הוא אומר, "זה בדיוק כמו שאתה אורז מזוודה!". אוטו, לשעבר המעצב הראשי של וולוו, הוא סגן נשיא בכיר לעיצוב גלובלי באלקטרולוקס, כלומר האיש שאחראי על הלוק של מוצרי החשמל של היצרנית השבדית. כדי לפתוח לעצמו את הראש, הוא מקבל מדי שנה מאות או אלפי הצעות של סטודנטים שנרשמים לתחרות, ובוחן אותן עם צוות שופטים שכולל כמה מבכירי המעצבים ומומחי העיצוב בעולם (בשנים האחרונות היו אלה בין השאר רוס לאגרוב, פאולה אנטונלי ואיב בהר). נושא התחרות מתחלף משנה לשנה - עיצוב לדור האינטרנט, עיצוב העתיד, עיצוב ירוק וכדומה - אבל הכותרת לא ממש משנה; כל המוצרים המוצלחים, בכל השנים, מצליחים להיות גם עתידניים, גם חכמים טכנולוגית, גם ירוקים וגם מגניבים. במילים אחרות, כולם חותרים תחת הטענה ש"אם זה לא מקולקל, אל תתקן את זה".

 

2. כביסה עם מים? כל כך 2009

 

מכונת כביסה בלי מים. מבוססת על טכנולוגיית יונים שליליים, שסופחים את האבק והלכלוך, ועל אוויר דחוס ודאודורנט מכונת כביסה בלי מים. מבוססת על טכנולוגיית יונים שליליים, שסופחים את האבק והלכלוך, ועל אוויר דחוס ודאודורנט

מכונת כביסה למשל - לא משהו שחייבים להמציא מחדש. אבל וונדי צ'ו וגבריאל טאן, שני סטודנטים לעיצוב מסינגפור, הצליחו לטלטל את הענף מהוויברציה המונוטונית שבה הוא רוטט זה שנים. במעבדה של 2005 הציגו השניים את ה־Airwash, מכונת כביסה חדשנית בצורה - ובקונספט: היא לא עושה שימוש בדטרגנטים, ואפילו לא בטיפת מים אחת. באופן אירוני ההשראה היתה דווקא מפל מים, אבל היישום מתבסס על טכנולוגיית יונים שליליים, שסופחים את האבק והלכלוך, אוויר דחוס ודאודורנט. האיירווש, שבחזון של התחרות מיועדת לשוק הפרטי

ב־2020, מנקה כל בגד בתוך דקות ספורות ועשויה לבשר על לידתה מחדש של מכונת הכביסה: כמוצר ידידותי לסביבה, מהיר, יעיל להפליא ומעוצב בקפידה.

 

3. מה יצטרכו הרווקים ב־2099

 

חדר הלידה מחדש של המוצרים נסגר בשבוע שעבר; כ־3,000 סטודנטים הגישו את ההצעות שלהם לתחרות של 2009, ויחכו בסבלנות להכרזה על הזוכים בספטמבר, או לתחרות הבאה. הנושא של המעבדה הנוכחית הוגדר "עיצוב ל־90 השנים הבאות" - לרגל יום ההולדת ה־90 של אלקטרולוקס. איך לעזאזל אפשר לעצב לעוד 90 שנה? מה אנחנו יודעים היום על בני האדם העתידיים, על הצרכים שלהם, הטכנולוגיה שתעמוד לרשותם והבעיות שעמן יתמודדו?

 

"במובן מסוים לעצב ל־90 שנים הבאות לא שונה בהרבה מלעצב לתשע השנים הקרובות", אומר אוטו בראיון בלעדי ל"כלכליסט". "הבסיס לעיצוב קדימה הוא זהה: להתבונן בעולם שמקיף את האנושות תוך בחינת מגמות והתחשבות בהתנהגות צרכנים. מובן שהטכנולוגיה העתידית היא גורם לא ידוע, אבל זה בדיוק מה שהופך את התרגיל הזה לכל כך מעניין. מה שמייחד עיצוב מסוג זה הוא היכולת לחקור באופן רציני את גבולות היצירתיות והחדשנות האנושיים".

 

ובכל זאת, העיצוב נועד לשרת את המשתמשים. מה עושים כשגם הם נהפכים לנעלם? "מה הצרכנים ירצו

ב־90 השנים הבאות?", תהה אוטו בהזדמנות אחרת, "הם ירצו מוצרים שהותאמו להם אישית, מוצרים שהם יכולים ללמוד מהם, ומוצרים שיתאימו את עצמם לניהול החלל־זמן של הצרכן. אני חושב שמוצרים ב־90 השנים הבאות יהיו חייבים גם להיות 100% בני מיחזור, כך שבחירת החומרים, הטקסטורות והצבעים תהיה אקוטית. אני מאמין שמבחינה עיצובית נראה את הסגנון הפיוצ'ריסטי (עתידני), שתמיד מפלרטט עם עיצובי רטרו. נראה גם הרבה עיצוב אורבני בעבור רווקים וזוגות שעובדים מהבית, עיצוב שמתאים את עצמו לתפקוד המשתנה של סביבה כזאת".

 

4. אין סוף למולטיפונקציונליות

סל שמכבס. סל הכביסה מתריע כשהוא מתמלא ומבקש מהמשתמש, באמצעות המחשב, אישור לכבס סל שמכבס. סל הכביסה מתריע כשהוא מתמלא ומבקש מהמשתמש, באמצעות המחשב, אישור לכבס

 

התפקוד המשתנה של הסביבה מחייב גם תפקוד משתנה של המוצר. ואמנם, הרעיונות המבריקים של מעבדת 2008, שעסקה בעיצוב לדור האינטרנט, היו אלו שעסקו במוצרים מולטיפונקציונליים. ראו את הכיור שהוא בעצם גם מדיח כלים. או את סל הכביסה שהוא גם מכונת כביסה: הוא מדבר עם המחשב בפרוטוקול אלחוטי, מתריע כשהוא מתמלא ומבקש מהמשתמש רשות לכבס. או שולחן הקפה, שנהפך לכיריים ניידות עם משטח עבודה. וקרש החיתוך, שבא עם מסך שמחובר לאינטרנט, מוצא מתכונים ברשתות חברתיות ובמאגרי מידע ומציג אותם לבשלן בעודו קוצץ את הרכיבים. ותיק היד, שמגייס את האנרגיה הקינטית שנצברת כשהולכים איתו, ממיר אותה לאנרגיית קירור ומתפקד כצידנית אישית. כל החוכמה של טכנולוגיה חכמה.

 

5. איפה אפשר לקנות את זה

 

מה החוכמה אם כל זה נשאר במעבדה? "כרגע אין לנו תוכניות להעביר את המוצרים של הפיינליסטים לייצור המוני", מודה אוטו. "מה שאנחנו כן עושים זה לקחת את הטכנולוגיות והחידושים ולשלב אותם בבסיס הידע שלנו בחברה. זה המקום שממנו אנו שואבים השראה בתכנון של מוצרים עתידיים שכן מגיעים לייצור המוני, כך שחלק מהמוצרים הזוכים מתגלגלים כך או אחרת להשקות של מוצרים. ממילא רוב הקונספטים של מוצרים שזוכים בתחרות זקוקים לכוונון ואף תכנון מחדש כדי שיתאימו לשוק ההמוני. לכן הסיכויים שתראה מוצר כפי שהוגש לנו יוצא מפס הייצור הם קלושים. בקרוב אפשר יהיה לגלות את הרעיונות או הטכנולוגיות של חלק מהזוכים משולבים במוצרים של החברה, אני מנוע לומר כרגע אילו בדיוק".

 

לא רק רעיונות לוקחת אלקטרולוקס מהמעבדה; חלק מהסטאז'רים שלה נבחרים מבין משתתפי התחרות, וניתוחי המגמות שעושים ראשיה מתבססים גם הם על ההצעות שהגישו הסטודנטים. כך, ניתוח ההגשות של השנה שעברה העלה שדור האינטרנט מעוניין שמוצרי החשמל שלו יהיו לא רק מולטיפונקציונליים, אלא גם כיפיים ואופנתיים, חכמים, חינוכיים, נשיים, חברתיים וידידותיים לסביבה. "המגמות הללו מהוות הצצה עתידית מבוססת־קהל אל המוצרים המיועדים ל־iGeneration", מסביר אוטו. "כל מגמה כאן היא ייחודית אך גם משקפת את קצב החיים של הקהל הזה, שמאותגר על ידי כסף, זמן וחלל".

 

6. מפצח אגוזי כביסה

 

הידידותיות לסביבה היא אתגר נוסף, שעמד במוקד התחרות של 2007. המוצר הזוכה היה - שוב - מכונת כביסה. הסטודנט ההונגרי לוונטה סאבו עיצב את ה־E-wash, מכונת כביסה שלא עובדת עם חומרים כימיים אלא עם אגוזי סבון (sapindus mucorossi) – פרי המשמש לכביסה בהודו ובנפאל כבר אלפי שנים. "המכונה עושה חיבור מבריק בין מסורת עתיקת יומין לטכנולוגיה חדשה", אוטו עדיין מתלהב ממנה. "צריך ראש מאוד פתוח כדי ליישם פתרון מתרבות אחת לאחרת. יתרה מכך, זוהי מכונה שעושה שימוש בפרי טבעי במקום דטרגנטים מזהמים, ועל פי ההיתכנות שלה - ק"ג אחד של אגוזי סבון יספיק לשנה של כביסה. היא גם מספקת פתרון לאנשים עם רגישויות לאבקות כביסה, ובסיס התכנון שלה מעניק כביסה עדינה יותר לבגדים וכך גם שומר עליהם לאורך זמן".

 

7. מה באמת צריך לדעת על הסינים

 

אוטו. "הקהל היום מאותגר על ידי כסף, זמן וחלל" אוטו. "הקהל היום מאותגר על ידי כסף, זמן וחלל"

מכונת אגוזי הכביסה היא התשובה המדויקת ביותר לתהייה העקרונית שמלווה את המעבדה של אלקטרולוקס: האם מדובר במהפכנות של ממש או במשחקי דמיון שמשרתים את יחסי הציבור? אחרי הכל, המקרר מקרר והמכונה עושה כביסה. "צריך לזכור שהמהות של מקרר תישאר בעתיד זהה לזו שהיתה קיימת בעבר", מסביר אוטו. "הוא שם כדי לשמור על מזון טרי לאורך זמן ולקרר אותו; זהו צורך שיישאר זהה. ואחרי שאמרנו את זה, אנחנו יכולים להשתגע, כי כל מה שמסביב להגדרה הזו הוא בר שינוי. דרכים חדשות לאחסן מזון או לרחוץ כלים - העושות שימוש בטכנולוגיות חדשות או מחדשות במקוריות את אופן השימוש בטכנולוגיות קיימות - הן חלק מהותי בתהליך השינוי של המוצרים שלנו".

 

ההשתגעות הזאת חדשה באלקטרולוקס; החברה נוהלה במשך השנים בידי מהנדסים, ולא ייחסה חשיבות גדולה לדיאלוג עם הצרכן. ואז הגיע אוטו. "המכנה המשותף למוצרי חשמל יוצאי דופן הוא תמיד היכולת לענות על צורך צרכני על ידי שילוב בין פונקציונליות חכמה וצורה נהדרת", הוא מצהיר, ועם הגישה הזאת הקפיד להגדיל את מספר המעצבים בחברה ל־150 ולייסד סקרי צרכנים רחבים, שבוחנים בין השאר את ההבדלים בין קהלי היעד במדינות שונות. "כשאתה מעצב מקרר בעבור משפחה סינית או שבדית, כדאי שתעמוד על ההבדלים התרבותיים כי יש להם לא מעט השלכות. משפחה שבדית ממוצעת תחזיק 20-15 ביצים במקרר, בעוד משפחה סינית ממוצעת מבקשת להחזיק בו פי שלושה. יש לזה השלכות על הצורה שבה תעצב מקרר לשוק הסיני ולשוק השבדי". דגש נוסף חורג אל מעבר לייחודיות התרבותית ומבקש לרגש את הפרט: "עיצוב מעולה הוא כזה שעולה על ציפיות הצרכן מהמוצר. אם הצרכן ממשיך ומגלה אספקטים נוספים וחדשים של המוצר שהוא אוהב, מדובר במוצר שעיצובו מצוין", פוסק אוטו בפשטות האופיינית לעיצוב השבדי.

 

8. הפתרון למשבר המים

 

לפי המעבדה, עיצוב מצוין יכול גם לשנות את העולם. הסטודנט הטייוואני הואן יינג־האו הציג בתחרות הירוקה של 2007 את ה־Return Pot - קומפוסטר ביתי לפלסטיק. במקום להטיל את האחריות למיחזור בעיקר על הרשויות והמזבלות, יון העניק אותה לאזרחים, בדמות אגרטל מתוק שמפרק פלסטיק מסוג PLA ובתוך כמה ימים, בעזרת השראה מגנטית וקרינת UV, משאיר ממנו רק מים, קומפוסט וכמות מזערית של CO2. המגמה של אחריות ביתית ניכרה גם במוצר של באה וון־הו הדרום־קוריאני, ה־Nature Wind – התקן לטיהור אוויר ביתי, שנצמד לחלון, עושה שימוש באנרגיה סולרית ובשלושה סוגי פילטרים (כולל אחד ביולוגי - אקווריום דגים קטן) ומזרים אוויר נקי אל חלל הבית.

 

מקרר אקולוגי. מאפשר לקבוע לכל תא טמפרטורה שונה, ובכך חוסך חשמל ומצמצם זריקת מזון מקרר אקולוגי. מאפשר לקבוע לכל תא טמפרטורה שונה, ובכך חוסך חשמל ומצמצם זריקת מזון

הברקה ירוקה נוספת ב־2007 היתה Go Fresh, המקרר - עוד מוצר פופולרי בתחרות, מתברר - שהציג הסיני הא צ'נג פיי. זוהי בעצם כוורת של תאי קירור, שבכל אחד מהם אפשר לקבוע טמפרטורה שונה. המבנה הזה מאפשר חיסכון אדיר בחשמל, וגם שומר על טריות כל פריטי המזון בטמפרטורה המתאימה להם וכך חוסך השלכה מיותרת של מוצרי מזון. את הרשימה חותמת מקלחת הערפל של ז'או דייגו שימנסקי מברזיל, המבוססת על טכנולוגיה שיוצרת טיפות מים מיקרוסקופיות; מקלחת של חמש דקות דורשת 2 ליטרים מים בלבד, לעומת 26 ליטרים במקלחת רגילה, ובכך מניבה הן חיסכון ענק במים והן חיסכון בחשמל הנדרש לחימום המים.

 

ה"גם וגם" מאפיין את המוצרים האלה לאו דווקא בפונקציונליות שלהם, כמו מוצרים אחרים במעבדה, אלא במהות: הם גם אקולוגיים, גם חכמים וגם אולטרה־מעוצבים. "נגמרה הפשרה שליוותה את הצרכנים משנות השמונים ואילך - הנכונות לוותר על מראה כדי לקבל איכות אקולוגית", אומר אוטו. "אנחנו רואים היום דרישה למוצרים אקולוגיים, חסכוניים, חכמים ומעוצבים היטב. זה האתגר הגדול שלנו בשנים הבאות: למצוא חומרים בני קיימא וליצור איתם את מראה הפרימיום המוגמר של המוצר הסופי".

 

9. לאן כל זה מוביל אותנו

 

עד כמה המוצרים שעל המדפים ישתנו בשנים הבאות?

"בעשור הבא הם לא ישתנו באופן דרמטי. צרכנים מעריכים מכשירים מעוצבים, אך מרביתם עדיין נתונים בדפוסי רכישה מסורתיים. ובכל זאת, קיימות מגמות שמושכות לכיוונים חדשים ומפתיעים ומהן יכולים להגיע עיצובים חדשניים, פורצי דרך ומשני צורה".

 

עד כמה השתנה העיצוב שלהם בעשורים האחרונים?

"עיצוב תמיד היה חשוב, נדיר למצוא מכשיר חשמלי שלא מנסה להשתלב בהרמוניה בסביבתו. בעשורים האחרונים הצורך הזה התחדד, דרישת הצרכנים לעיצוב גדלה ולכן הדגש גבר, לצד הדרישה הגוברת לפונקציונליות חכמה. אנחנו רואים היום מכשירים שמדברים זה עם זה כדי להקל על השימוש. אנחנו רואים שינוי בצורות וצבעים כך שיתאימו לטעם הלקוחות ולביקוש למוצר ייחודי. יש שינוי גדול בבחירת חומרים, בטכנולוגיות חומרים וייצור".

שולחן כיריים. שולחן קפה שהוא גם כיריים ניידות עם משטח עבודה שולחן כיריים. שולחן קפה שהוא גם כיריים ניידות עם משטח עבודה

 

איפה החזון? מתי יהיו מכשירי חשמל שלא דורשים את תשומת לבנו?

"לא סביר שמכשירי חשמל לא יהיו זקוקים לתשומת לב אנושית בכלל, אבל אנחנו יכולים להפחית את המעורבות למינימום. יש כבר מוצרים שעושים את זה - שואבי אבק רובוטיים, תנורים שאתה רק צריך להגיד להם מה אתה מבשל והם יעשו את שאר העבודה לבד".

 

עיצוב לא נהפך לדומיננטי מדי, לעריץ? הוא לא בא על חשבון אספקטים אחרים?

"כלל וכלל לא! עיצוב טוב מגביר את חוויית המשתמש, הוא מעצים יעילות ונוחות. צרכנים רוצים מוצרים שנראים נהדר, אבל שעדיין יהיו קלים לשימוש ויעילים. עיצוב טוב משלב את כל האספקטים אם מדובר בצורות זורמות, צבעים יפים, חומרים נכונים. רק אם השילוב הזה נעשה באופן נכון, ליצרנים יש הזכות לדרוש מחיר גבוה יותר בעבור מוצריהם".

 

באיזה אופן משקף העיצוב את השינוי שעוברת האנושות?

"בעבר עיצוב תודלק על ידי האבולוציה הטכנולוגית - מוצרים החליפו פעולות ידניות. המטרה שלהם היתה לייצר מהר יותר ובאיכות טובה יותר. היום העיצוב מנסה לתת מענה לרצונותיו ותשוקותיו של הצרכן. המגמה הזו תתחזק בעתיד - נראה יותר מכשירים שמתמקדים בטעמיו ורגשותיו של הצרכן הספציפי. העתיד צופן בתוכו את העידן הפרסונלי, זה שעובר הטעמה אישית בהתאם לצרכיו האישיים ולהעדפותיו של הלקוח היחיד".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x