המבקר: "מצוקת קבורה חמורה בגוש דן; לא קודמה הקבורה הרוויה"
המבקר מותח ביקורת על התנהלות המשרד לשירותי דת ועל כך שלא נעשו פעולות מספיקות ליישום הקבורה הרוויה. "השטחים הזמינים לקבורה הולכים ואוזלים"
בישראל קיימת מצוקת שטחים פנויים לקבורה בעיקר באזור תל אביב והמרכז, קובע מבקר המדינה, מיכאל לינדנשטראוס.
בנוגע לפעילות המשרד לשירותי דת קובע המבקר כי "לא היה בידי המחלקה לקבורה של המשרד מיפוי מלא ומעודכן של בתי העלמין שברחבי הארץ. לא היו בידי המשרד מידע ונתונים
נוסף על כך מצא המבקר כי למרות שבתמ"א 19 (תוכנית המיתאר הארצית לבתי עלמין) נקבע, בין השאר, כי "לא תאושר תכנית מפורטת לבית עלמין אלא לאחר קבלת חוות דעתו של שר הדתות או של מי שימנה לכך", תוכניות מפורטות לבתי עלמין קיבלו תוקף או אושרו למתן תוקף ללא חוות דעת כזו.
גם בנוגע לפתרון הקבורה הרוויה (מכלול של שיטות קבורה המאפשרות קבורה בניצולת גבוהה של הקרקע), עליו החליטה הממשלה עוד ב-2004 לא נעשו, על פי המבקר, פעולות מספיקות לביצועו.
"בינואר 2009 היה אמור מלאי המקומות הזמינים לקבורת נפטרי היישובים בגוש דן להספיק, כך על פי טענת חברה קדישא תל אביב, לכמה חודשים עד כשנה", נכתב בדו"ח המבקר. "גם אם יחלו במועד זה עבודות הבנייה של מבני קבורה רוויה בבית עלמין ירקון ובבית העלמין האזורי המתוכנן בברקת, לא יהיו מקומות זמינים לקבורה".
המבקר מותח ביקורת גם על מינהל מקרקעי ישראל. הממשלה הטילה על המינהל את האחריות לפיתוח כללי ולהקמת תשתיות-העל של בית העלמין "גני עד" במחצבות ברקת שאמור להוות את אחת הפתרונות למצוקת מקומות הקבורה בגוש דן והמרכז. בדיקת המבקר העלתה כי קצב הפיתוח וההקמה של בית העלמין בברקת אינו מתאים ללוחות הזמנים שנקבעו. "מועד הפעלתו שהוערך במרץ 2001 כפברואר 2004", אומר המבקר, "היה מתוכנן בעת סיום הביקורת למרץ 2011, אולם היות שהמכרזים לפיתוח תשתיות-העל טרם פורסמו, יש חשש שהפעלתו תידחה למועד מאוחר אף יותר".
לפי המבקר, היצע מקומות הקבורה בגוש דן והמרכז קטן ביותר. "אף שפעילות הממשלה לקדם פתרון למצוקת הקבורה בגוש דן החלה עוד במחצית השנייה של שנות ה-90 של המאה הקודמת", קובע המבקר, "עדיין שוררת מצוקת קבורה חמורה, ומכיוון שלא הוקמו מבני קבורה רוויה בבית עלמין ירקון, השטחים הזמינים לקבורה הולכים ואוזלים".
ממינהל מקרקעי נמסר בתגובה: "המינהל יזם וקידם את הפעולות העיקריות הקשורות לאתר גני-עד בברקת. מועצת בתי העלמין היהודיים בברקת אמורה היתה, כזרוע של המדינה, להוביל ולקדם את כל המהלכים וההחלטות הנדרשות. הממשלה בכלל, ומשרדי הדתות והאוצר בפרט, לא מיהרו להפקיד בידי מועצת בתי העלמין את כל הכלים התקציביים הנדרשים ליישום, וכך מצא עצמו ממ"י הגוף היחיד שהוביל מהלכים שאינם מעיקר עיסוקיו ותפקידיו. בימים אלה נחתמת עסקת הרשאה לתכנון ולפיתוח עם מועצת בית עלמין ברקת, והאחריות לעבודות הפיתוח והתשתית תחול על המועצה, כפי שהיה אמור להיות מלכתחילה".
מהמשרד לשירותי דת נמסר כי המשרד פועל רבות בתחום, וקידם החלטות בוועדות שרים שקיבלו תוקף של החלטת ממשלה, כגון: ביטול הנחות בקבורת שדה, הגדלת הנחות בקבורה רוויה, הגדלת הסבסוד לקבורה רוויה, והקמת תוכנית שיווקית לעידוד קבורה רוויה. ועדת שרים לענייני קבורה קיבלה בפברואר 2009 החלטה ששחררה הסכמים שמנעו את פיתוח הקבורה הרוויה בגוש דן. במסגרת החלטה זו, יינתן סבסוד בסך של 2,000 שקל עבור כל קבר בקבורה רוויה צפופה. עם קבלת החלטה זו התחילה הבנייה של מתחם הקבורה הרוויה הראשון בגוש דן בקיבולת של 12 אלף מקומות קבורה. עוד מציין המשרד כי לאחרונה החלו עבודות לבנייה של 13 דונם מתוך 29 דונם לחיפה, קריית מוצקין ומועצה אזורית זבולון". לגבי פיקוח ובקרה על חברות הקדישא נמסר מהמשרד כי: "אגף פיקוח ובקרה הכין תוכנית ביקורת לחברות הקדישא במסגרתה יוקם מאגר מידע ממוחשב אשר יכלול את כל האינפורמציה הרלוונטית. כמו כן, המשרד לשירותי דת התקשר עם מספר משרדי רו"ח לביצוע ביקורות עומק בחברות קדישא".