המבקר: בכירי רש"ת שפרשו הפכו ליועצים חיצוניים בשכר של מאות אלפי שקלים בשנה
מדו"ח המבקר עולה שמנכ"ל רש"ת הקודם, גבי אופיר, חתם בשנים 2002-2005 על הסכמי פרישה חריגים עם עובדים בכירים . בין החותמים: מנהל נתב"ג דאז ומנכ"ל רש"ת כיום, קובי מור
"התנהגות ארגונית לא תקינה" - כך מגדיר מבקר המדינה את הסכמי הפרישה שנחתמו עם עובדים בכירים ברשות שדות התעופה בשנים 2002-2005. בדו"ח שפורסם היום (ד') מתייחס המבקר להליך שיזם מנכ"ל רש"ת דאז, גבי אופיר, להתרת חוזה אישי עם שמונה עובדים בכירים, בהם עם מנהל נתב"ג דאז, קובי מור,
אלא שלצד הסכם הפרישה, חתמה רש"ת עם חמישה מהעובדים הללו על חוזה העסקה כיועצים חיצוניים, במה שהמבקר מכנה בדו"ח "עסקת חבילה". המבקר בדק בחודשים נובמבר 2007 ועד אוקטובר 2008 את הסדרי הפרישה של ארבעה מתוך חמשת הפורשים, כאשר בדו"ח נכתב: "כל פורש שנעשה יועץ הועסק במשך כשנה ברש"ת והשתכר מאות אלפי שקלים, נוסף על תנאי הפרישה החריגים שקיבל".
מהדו"ח עולות שורה של תהיות בנוגע למהלכי חתימות חוזי ההעסקה עם הבכירים הפורשים כיועצים חיצוניים: למשל, העובדה שחוזה הפרישה וחוזה ההעסקה לייעוץ חיצוני נכרכו יחדיו, וזאת בניגוד להוראות התקשי"ר לגבי פרישת עובדי מדינה. עוד עולה כי הרשות לא העבירה לשר האוצר, באמצעות הממונה על השכר, מסמכים הנוגעים להתקשרות זאת, כפי שהיה עלייה לעשות. ההתקשרות גם נעשתה טרם החלטת ועדת המכרזים על מתן פטור ממכרז, ומספר חברים בוועדת המכרזים אף טענו בפני המבקר כי לא ידעו כלל על התקשרות "עסקת החבילה".
עוד עולה כי המהלך שביצעה רש"ת נעשה, בין היתר, כדי לרצות את הפורשים שיסכימו לסיים בטרם עת את החוזים שנעשו עמם, ומתוך חשש שיתבעו את הרשות. אלא שאותו חשש עלה לרש"ת מאות אלפי שקלים ששולמו בחשבוניות, שלעתים כלל לא פורטו בהן הנושאים שבהם ניתן הייעוץ או מספר שעות הייעוץ.
על פי הדו"ח, מנהל נתב"ג הפורש, מור, הועסק בזמנו בחברת נמל חיפה בהסכם עבודה אישי, ובמקביל חתם על הסכם ייעוץ חיצוני עם הרשות וזאת, בניגוד לתנאי ההסכם. תגובת מור למבקר היתה כי לא התקיימו יחסי עובד ומעביד בינו לבין נמל חיפה, ובכל מקרה הוא עשה זאת בתום לב. בעקבות ממצאי הביקורת הודיע מור בפברואר 2009 כי החליט ביוזמתו להשיב לרשות את כספי הייעוץ שקיבל מחברה ממשלתית אחרת.
בתשובתו למשרד מבקר המדינה ציין מנכ"ל רש"ת דאז, אופיר, כי "נושא העסקת עובדים לשעבר כיועצים אינו חדש ברשות ועוד בטרם התחלתי עבודתי במקום, ניתנה לפורשים האפשרות לתת לרשות שירותי ייעוץ, מכון שיש להם יתרון כבעלי מקצועיות ייחודית". בעקבות ממצאי המבקר, החליטה מועצת הרשות שעובדים בכירים שפרשו לא יועסקו כיועצים חיצוניים, למעט "נסיבות מיוחדות וחריגות".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "אנו מכבדים את מבקר המדינה. כל התהליכים בנושא היועצים החיצוניים נבחנו מחדש ושונו".