מבחן דרכים: רנו קוליאוס
רכב השטח החדש של רנו מפגין ביצועים מפתיעים לטובה בשטח, לצד נוחות נסיעה גבוהה. השאלה היא אם ישראלים יהיו מוכנים לקנות ג'יפ צרפתי (גם אם הוא בכלל מיוצר בקוריאה)
הנה כמה מיתוסים נפוצים בעולם: 1. רנו לא מייצרת ג'יפים. 2. רנו מיוצרת באירופה. 3. רנו מייצרת מכוניות עם שמות יפים (ראו: קליאו, לגונה).
עכשיו אני ניצב מול הקוליאוס, רכב השטח החדש של רנו, שעצם קיומו סותר את שלושת הסעיפים. הקוליאוס הוא הרכב הראשון שמגיע לישראל ממפעלי החברה שמשותפים לרנו ולסמסונג, ההיא מהטלפונים. הוא גם רכב שטח, כמו שאפשר לראות. ובאשר לסעיף השלישי: קוליאוס נשמע כמו שם של חיידק, משהו שמסתתר במנת חומוס מקולקלת.
מישהו ברנו קיבל הוראה ברורה בתכנון הקוליאוס: לקחת את הקליאו ולעשות אותה חייתית. אז יש לנו גג מוגבה, בתי גלגלים תפוחים, פגוש קדמי מאיים עם תחתית קשיחה ומסילות גג בצבע כסף. מבפנים הקוליאוס נראה קצת יותר שגרתי, וגם נראה כמו ערבוביה של פריטים מדגמי רנו האחרים. לוח המחוונים, למשל, מזכיר את זה של הסניק המשפחתי. אף שהקוליאוס מבוסס ברובו על מכלולי ניסאן אקס טרייל, איכות החומרים בתא הנוסעים שלו גבוהה יותר. גם תנוחת הנהיגה טובה, אף שהכיסאות נעדרים תמיכה צדית.
לא הכל מושלם: בחלקו העליון של לוח המחוונים יש פס כסף שמשתקף בשמשה ומפריע לנהג. בקרות השליטה לרדיו ולמערכת ההנעה הכפולה נמצאות בתחתית לוח המחוונים, והגישה אליהן אינה נוחה. בניגוד לרכבי כביש־שטח אחרים, כאן הנהג מקבל תחושה שהוא יושב בתוך הרכב ולא מעליו, בשל תנוחת ישיבה גבוהה מדי.
הכרמל הצרפתי
אנחנו לוקחים את הקוליאוס למסלולי השטח של הר חורשן. לקוליאוס יש מנוע בנפח 2.5 ליטרים, תיבת הילוכים רציפה ושפע כוח זמין. בכביש המהיר הקוליאוס נוח מאוד ושקט - חרף גובהו והצמיגים הקרביים. אוספים קפה בדליית אל כרמל לפני שיורדים לשטח. הדרך לכפר רוויית פיתולים. אבל הקפה לא יחכה לנו הרבה: הקוליאוס טס בסיבובים. הוא מצליח לשכך שיבושי כביש היטב, מה שמלמד על עבודה טובה של בולמי הזעזועים הרכים, המותאמים לטעמם של נהגים אירופים. מאידך, הוא מפגין אחיזה גבוהה והתנהגות כביש מצוינת, בדומה לרכב עם בולמי זעזועים נוקשים. חבל שההגה אינו משדר תחושה מהכביש.
ניחוח של קפה ריחני בשקית נייר לבנה מתפשט בקוליאוס. האספלט מסתיים, ולפנינו משתרעת דרך עפר ארוכה. אין צורך להאט: יכולת השיכוך, כאמור, מצוינת. בלי נדנודי מרכב, בלי שהגחון ישמיע חריקות מפחידות כשעוברים מעל חריצים בקרקע. רוכשי הקוליאוס באירופה אולי גרים בבקתה באלפים ורגילים לנסוע בשלג, אבל אנחנו חיים בישראל, וכאן שותים קפה שחור, ועדיף בראש ההר - איפה שיש נוף.
כשמכשול קשה במיוחד מסתמן בקצה הדרך אני נועל את הדיפרנציאל המרכזי בלחיצת כפתור, תופס תנופה כדי שהתיבה הרציפה לא תתחמם ועובר מעליו, בלי לדאוג שהגחון ייחבט בסלע - הודות לשיכוך המהמורות המצוין. את העלייה הגדולה של הר חורשן השארנו לרכבי שטח עם הילוך כוח. צריך לדעת איפה להפסיק לפני שנזיק לאוטו ולעצמנו.
הקוליאוס שובר סטיגמות. הצרפתים יודעים לייצר ג'יפ שמתנהג היטב בכביש וגם בשטח. הקוליאוס, שבגרסת ההנעה הכפולה עולה 185 אלף שקל, נותן קרב ראוי לרוב המתחרים מיפן. הדבר היחיד שנשאר ליבואנית לעשות הוא לשכנע את הישראלי חובב היפאניות לקנות ג'יפ צרפתי עם שם של חיידק.