ירידה של 6.2% בתנועת הנוסעים בחברות התעופה האירופיות
מדובר בנתונים מהחודשיים הראשונים של 2009. מנכ"ל AEA: "חברות המנסות להתאים עצמן למצב ולהשעות טיסות מסתכנות באיבוד הסלוטים"
בארגון מסבירים שבמצב של "עסקים כרגיל" התנועה בתקופה זו אמורה הייתה לגדול ב-4%-5%, כך שהנתונים הנוכחיים מבטאים למעשה ירידה של כ-10% בהשוואה לציפיות. אגב, נתוני שלושת השבועות הראשונים של מרץ לא מעודדים, ומצביעים על ירידה של כ-10% בתנועת הנוסעים עם החברות האירופיות.
בבדיקת נתוני ינואר-פברואר בחלוקה לחברות התעופה, עולה שמרביתן רשמו ירידות מתחת לאפס בתנועת הנוסעים, למעט פינאייר, סוויס, אוקראין אינטרנשיונל איירליינס וטורקיש איירליינס. אצל שלוש הראשונות מדובר בעליות מזעריות של 0.2%-0.3%, ואילו החברה הטורקית רשמה גידול מרשים של 12% בתנועת הנוסעים.
ירידות של כ-20% ומעלה בתנועה רשמו לוט הפולנית, מאלב ההונגרית, איסלנד-אייר, סאס הסקנדינבית ובריסל איירליינס. אפשר להניח שגם למזג האוויר בחלק מאזורים אלה בתקופה זו, קשר לירידות בתנועה. ירידות של מעל 10% רשמו bmi הבריטית, איבריה, אולימפיק איירליינס היוונית, צ'כיה איירליינס, אוסטריאן, טארום הרומנית, ואירוסוויט האוקראינית.
"בעוד חברות התעופה עומדות בפני הידרדרות חסרת תקדים בעסקיהן, מבנה התעשייה משאיר להן מקום קטן מאוד לתמרונים", מסביר מזכ"ל AEA, אולריך שולט-שטרטהאוס, "כשהתנועה יורדת ישנם נמלי תעופה שמעלים מחירים כדי לפצות על המצב, ואם חברות תעופה מנסות להתאים את הקיבולת לביקושים על ידי השעיית טיסות, הן מסתכנות באיבוד הסלוטים (אישורי המראה ונחיתה) שלהן בנמלי התעופה".
מדובר בטווח הזמן שבו טיסה יכולה להמריא או לנחות בנמל תעופה, שהינו גורם בעל משמעות כלכלית מכרעת לרווחיותה של הטיסה. חברת תעופה שמאבדת סלוט בזמן מסוים, בעיקר אם מדובר בטווח זמן אטרקטיבי ובנמל תעופה מבוקש - מסתכנת בכך שלא תקבל את אותו זמן משתלם כלכלית בעתיד, כשיגדלו הביקושים.
מזכ"ל הארגון הוסיף ואמר, בהתייחסו להשפעות המצב הכלכלי על ענף התעופה: "אין בכוונת חברות התעופה האירופיות לחפש "חילוצים פיננסיים". לסובסידיות אין מקום בתעשיית התעופה המודרנית".
ה-AEA מאגד 34 חברות תעופה סדירות אירופיות, המובילות יחד 370 מיליון נוסעים ושבעה מיליון טון מטען מידי שנה.