המשבר הכלכלי מביא לביטול המס הירוק שהוטל על הנוסעים דרך נמלי התעופה בהולנד
מדובר בסכום של 11.25 יורו לנוסע בטיסה לטווח קצר, ו-45 יורו לנוסע בטיסה לטווח ארוך, שהוטל בניסיון של הממשל ההולנדי לפעול לצמצום פליטת הפחמן הדו חמצני
ארגוני תעופה מברכים על החלטת ממשלת הולנד לבטל את המס הירוק שהטילה ביולי 2008 על הנוסעים שעוברים בנמלי התעופה במדינה. מדובר בסכום של 11.25 יורו לנוסע בטיסה לטווח קצר, ו-45 יורו לנוסע בטיסה לטווח ארוך, שהוטל בניסיון של הממשל ההולנדי לפעול לצמצום פליטת הפחמן הדו חמצני.
אלא
לפני כחצי שנה טענו בארגון התעופה האירופאי (AEA), כי המס החדש עלול להביא לירידה של עד מיליון נוסעים בשנה עם חברת התעופה ההולנדית KLM, שנמל הבית שלה הוא סחיפהול באמסטרדם. אז כתב מנכ"ל AEA, אולריך שולט-שטרטהאוס: "הסביבה הוצגה כהצדקה להטלת המס, אלא שהתעופה אחראית ל-2% מפליטת הפחמן הדו חמצני. פעילות חד צדדית בשווקים מקומיים כמעט ואינה משיגה דבר בהיבט הגלובלי".
כעת כאמור, נראה כי המס הירוק יבוטל פחות משנה לאחר שנכנס לתוקפו. אתמול (ה') הודיע ראש ממשלת הולנד, יאן פיטר בלקננדה, כי כחלק מתכנית להתמודדות עם המשבר הכלכלי ועל מנת לסייע לחברות הפועלות בשיתוף עם נמל התעופה סחיפהול, יש לבטל את המס.
"זוהי החלטה טובה", מוסר היום מנכ"ל ארגון התובלה האווירית הבינלאומי (יאט"א), ג'יובאני ביסיניאני, "הדבר יספק דחיפה לכלכלה ההולנדית ויסייע לבניית עתיד תחרותי".
"התעופה היא זרז חשוב לכלכלה ההולנדית", אומר ביסיניאני, "אולם ביטול המס הוא רק קצה הקרחון. חברות התעופה בעולם שילמו בשנה שעברה 6.9 מיליארד דולר רק עבור מיסים "מוזרים" - כאלו שגורמים לירידה בביקושים ולהוספה בעלויות של התעשייה. זה הזמן שגם הממשלה האירית תבטל את מס הנוסע האווירי החדש, ושגם בבריטניה יבינו שהטלת מס על הנוסעים פוגעת באחת התעשיות החשובות ביותר - וזה בזמן שהממשלה הבריטית משלמת מיליארדים כדי לחלץ תעשיות כושלות אחרות".
מארגון חברות התעופה המוזלות באירופה (ELFAA) נמסר: "כפי שהיה צפוי, המס בהולנד גרם לירידה משמעותית בתנועת הנוסעים והציב את התעופה ההולנדית בחסרון מול התחרות באירופה. הממשלה הבלגית כבר ביטלה רעיון להטיל מס דומה, וגם איטליה, אירלנד ובריטניה צריכות ללכת בעקבותיה".