בלעדי: צניחה של 40% במסירות כלי רכב בינואר - ל־11 אלף בלבד
הגורם העיקרי להאטה: קשיים של חברות ליסינג להשיג מימון. יבואנית מאזדה ופורד המשיכה להוביל את טבלת המכירות עם קרוב ל-3,000 מסירות, יבואנית סובארו מסרה כ-340 מכוניות בלבד
2009 נפתחה בחריקת בלמים: כ-11.5 אלף מכוניות נמסרו בשוק הרכב הישראלי בינואר האחרון - כך עולה מנתונים ראשוניים שהגיעו לידי "כלכליסט". מדובר בצניחה של יותר מ-40% ביחס לסך העסקאות בענף בינואר 2008, אז נמסרו 20,698 מכוניות חדשות.
בכך נמשכת מגמת הקיפאון בשוק, שהתחילה
לדבריו, סך המסירות בינואר מבטא קצב שנתי של 100 אלף מכוניות חדשות, כמחצית הכמות ביחס לסך המסירות ב-2008. "הליסינג לא הולך להיעלם מהשוק. יבואני הרכב מעמיקים את היקף המימון וחברות הליסינג וציי הרכב יחזרו לרכוש מכוניות. להערכתי, בחודשים הקרובים נחזה בהתאוששות".
דלק מוטורס בראש
על פי ההערכות, דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, ממשיכה להוביל את טבלת המסירות, עם קרוב ל-3,000 מכוניות חדשות. לשם השוואה, בינואר 2008 מסרה דלק מוטורס מעל ל-6,300 מכוניות. יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, סיימה את ינואר עם קרוב ל-700 מכוניות שנמסרו ואילו UMI, יבואנית שברולט, תרשום מסירתן של אלף מכוניות. צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן וסקודה, תסכם את פתיחת השנה עם כ-950 מסירות.
חברת יפנאוטו, יבואנית סובארו, מסרה בינואר כ-340 מכוניות, מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי ודודג', סיימה עם 750 מסירות ואילו טלקאר, יבואנית דייהטסו, מסרה מתחילת השנה כ-400 מכוניות חדשות, כשקצת יותר ממחצית מהן נמסרו על ידי החברה-בת - ריי מוטורס - יבואנית קיה.
בענף הרכב מעריכים, שבחודשים פברואר-מרץ ייצאו יבואני הרכב במבצעי הנחות. הסיבה: תקנה חדשה קובעת שיבואן רכב חייב לרשום בעלות על רכב, שמועד ייצורו עלה על 12 חודשים ולא נמכר. יבואני הרכב ישאפו להימנע ממצב זה ולכן יקזזו ממחירי המכוניות, או יציעו חבילות אבזור, כתמריץ לרכישה.
בתוך כך החל המשבר בענף לתת את אותותיו גם בנמלי ישראל: יאיר חזן, יו"ר דירקטוריון נמל אילת, קרא היום (א') לממשלה להקטין את מס הקנייה המוטל על רכב חדש. הסיבה: קרוב ל-30 אלף מכוניות תקועות במחסני הנמל ואין להן דורש.