"חברות התעופה נאבקות אבל גם ירידה במחירי הדלק לא תציל אותן"
כך אמר מנכ"ל ארגון חברות התעופה הבינלאומי בהודעת סיכום תנועת הנוסעים והמטען ל-2008. מהנתונים עולה כי חלה עלייה מתונה של 1.6% בתנועת הנוסעים הבינלאומית, לעומת גידול של 7.4% שנרשם ב-2007
"2009 צפויה להיות אחת השנים הקשות לתעופה הבינלאומית - אז חיגרו את חגורות הבטיחות שלכם והיו מוכנים לדרך חתחתים ולנחיתה קשה", כך אמר מנכ"ל ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א), ג'יובאני ביסיניאני, בהודעת סיכום תנועת הנוסעים והמטען ב-2008 שפורסמה היום (ה').
מהנתונים
בחלוקה לאזורים עולה כי הגידול המשמעותי ביותר בתנועת הנוסעים הבינלאומית, נרשם באמריקה הלטינית עם עלייה של 10.2%. במזרח התיכון נרשמה עלייה של 7%, בצפון אמריקה עלייה של 2.9%, ובאירופה עלייה של 1.8%. באפריקה, באסיה והפסיפיק נרשמו ירידות של 4% ו-1.5% בהתאמה, בתנועת הנוסעים הבינלאומית בשנה החולפת.
תנועת המטען הבינלאומית רשמה עלייה של 4% בשנת 2008, בדומה לעלייה של 4.3% שנרשמה בסיכום 2007. ואולם דווקא בחודש דצמבר האחרון, חלה צניחה משמעותית של 22.6% בתנועת המטען, בהשוואה לדצמבר אשתקד.
"ירידה של 22.6% בתנועת המטען הבינלאומית היא חסרת תקדים", אמר ביסיניאני, "אפילו בספטמבר 2001, כשחלק גדול מצי המטוסים בעולם היה מקורקע - הירידה הייתה רק 13.9%". יצוין כי מטען אווירי משמש להובלת 35% מהטובין הנסחר בעולם.
ב-2008 רשמו חברות התעופה הפסד של 5 מיליארד דולר, ויאט"א צופה הפסד נוסף של 2.5 מיליארד דולר ב-2009, בהתבסס על מחיר חבית של 60 דולר. כמו כן, מעריכים בארגון כי תירשם בשנה הנוכחית ירידה של 3% בתנועת הנוסעים וירידה של 5% בתנועת המטען. רווחי התעשייה צפויים לרדת ב-35 מיליארד דולר - מ-536 מיליארד דולר ב-2008, ל-501 ב-2009.
"בזמן המשבר הכלכלי יאט"א קוראת לשינויים משמעותיים בתעשייה, בהם שינוי מבנה הבעלויות", אמר ביסיניאני, "כמעט בכל תעשייה אחרת ניתנת האפשרות למיזוגים בין-גבוליים בין עסקים, כשזה הגיוני. כדי לצלוח את המשבר הזה, חברות התעופה זקוקות לאותם חוקי ניהול".