תדיראן אמפא: מאחורי הקלעים של התרסקות החברה
כך נהפכה החברה המצליחה לעסק קורס עם חובות של 28 מיליון שקל לבנקים. 390 העובדים מפנים אצבע מאשימה כלפי המנהלים, אבל להם זה כנראה כבר לא יעזור
לא מעט חברות נפגעו מהמשבר הנוכחי, אך הסיפור הבא שונה. במקרה של תדיראן אמפא - חברת תיקוני מוצרי החשמל הגדולה בארץ - הלכה החברה והידרדרה לאט לאט, צברה חובות רבים ולבסוף נכנסה להליך פירוק.
390 עובדי החברה, שלא ישנו בלילות בשל האי־ודאות באשר לעתידם, זכו השבוע לסיקור תקשורתי כשיצאו להפגנות סוערות, אבל אפילו הם לא מבינים לגמרי מה הביא לקריסת תדיראן אמפא, חברה שנותנת שירות ליותר מחצי מיליון בתי אב בשנה. איך ולמה צברה החברה חובות של כ־28 מליון שקל לבנקים? איך הגיעה למצב שבו לא שילמה משכורות לעובדים ומדוע נדרשו בעליה - קבוצת אמפא של שלומי פוגל וג'ו נקש וחברת נחושתן של לוי קושניר - להביא כסף מהבית כדי לממן את הגירעון ההולך ותופח? "כלכליסט" שופך מעט אור על הסיפור הסבוך.
תדיראן אמפא הוקמה בשנת 2001, וכיום יותר מ־70% מפעילותה הוא מתן שירותים למוצרים המיובאים או משווקים על ידי חברת קריסטל (מקררים, מכונות כביסה, מייבשים ועוד). שאר הפעילות היא תיקון ואחזקה של מזגנים. החברה עורכת כ־36 אלף ביקורים בחודש בבתי לקוחות לצורך תיקון מוצרים (כ־1,600 קריאות ביום).
בתחילת 2007 רכשה תדיראן אמפא מקריסטל את חטיבת השירות שלה, והשתיים חתמו על הסכם שלפיו תדיראן אמפא תספק שירות הכולל תיקונים, הדרכות ואחריות למוצרי קריסטל. התשלום שהעבירה קריסטל לתדיראן אמפא היה עבור כל מוצר שנמכר ולפי הערכה לגבי מספר המוצרים שידרשו תיקון בפועל. אלא שאחרי שנה של עבודה הסתבר לחברה שהיא נדרשת ליותר קריאות ממה שהוערך בתחילה - מה שהעלה בפועל את הוצאותיה. עלות שליחת טכנאי לבית עבור חברת התיקונים היא כ־170 עד 200 שקל.
מנהלי תדיראן אמפא פנו לקריסטל וטענו שההערכות המוקדמות התבררו כלא נכונות, ומאחר שההסכם נחתם לשנה ביקשו מקריסטל להעלות את הסכום השנתי שהיא משלמת. עם זאת, בקריסטל טענו כי השירות שמספקת תדיראן אמפא אינו יעיל דיו ושהחברה אינה מנוהלת כראוי. לדברי גורמים בשוק, משה ממרוד, הבעלים והמנכ"ל של קריסטל, לא הסכים לדרישת בעלי השליטה בתדיראן אמפא להעלות את הסכום שהוא משלם להם.
ההסכם אשם
עבור מנהלי תדיראן אמפא, היה ההסכם הקיבוצי שבמסגרתו הועסקו עובדי החברה מעמסה. הוא לא אפשר לחברה להתייעל, לפטר עובדים פחות טובים או לשלם להם פחות. הדבר גם פגע ביכולתה של החברה לנהל תחרות מול חברות תיקונים אחרות. לקוחות שאחריות היצרן פגה על המוצר שרכשו וחיפשו ביטוח ושירות תיקונים העדיפו שירותים אחרים, זולים יותר, על פני אלה של תדיראן אמפא.
"ההסכם הקיבוצי היה מעמסה כבדה על תדיראן אמפא, מכיוון שהעובדים היו חתומים על שעות עבודה ומספר קריאות מוגבל והחברה לא יכלה להתחרות בחברות אחרות. לכן המצב הזה נגס ברווחים", אומר גורם בשוק. למרות מצב זה, קברניטי החברה לא ניסו לשנות את ההסכם ולהפוך אותו לגמיש יותר.
העובדים מאשימים את ההנהלה בהידרדרות. "הגענו למצב של פירוק החברה בגלל ניהול כושל. בעשר השנים האחרונות - מיום כניסתו של פוגל לאמפא - היו עשרה מנכ"לים שונים, שכל אחד מהם הביא איתו סגנון ניהול ותפעול משלו", אומר אחד העובדים.
עובדים אחרים שמים דגש על ההחלטה לקנות את חברת השירות של קריסטל ולמכור במקביל את חטיבת הסחר של תדיראן אמפא. "ברגע שקנינו את השירות של קריסטל והיא קנתה את הסחר שלנו, הפכנו רק לחברת שירות ואיבדנו נכס חשוב מאוד שהכניס לפני כן כספים רבים לחברה", אומרים כמה מהעובדים.
גורמים בקריסטל דוחים טענות לגבי הקשר שלהם להידרדרות מצבה של תדיראן אמפא. "כל טענה לגבי הקשר של קריסטל להידרדרות החברה היא מופרכת. הסיבה שהם נקלעו למצב הזה היא בשל סיבות אחרות, בהן ניהול כושל", אומר גורם הקשור לקריסטל, המספר שבניגוד לטענות אנשי תדיראן אמפא, הם דווקא העבירו אליהם עוד כספים.
הפסדים חודשיים
אט אט הלך והידרדר מצבה הכספי של תדיראן אמפא. עד סוף 2006 הרוויחה החברה 3-2 מיליון שקל מדי שנה, אולם גורמים בשוק מעריכים כי מאז תחילת העבודה עם קריסטל בסביבות מרץ 2007 היא החלה להפסיד 3-2 מיליון שקל מדי חודש. "מאז שתדיראן אמפא רכשה את השירות של קריסטל היא התחילה להפסיד כסף כל יום", אומר גורם בשוק, המעריך כי קצב שריפת המזומנים של החברה עמד בחודשים האחרונים על 8-6 מיליון שקל בחודש.
ההכנסות לא הצליחו לכסות את ההוצאות, החובות לבנק הפועלים ולאומי תפחו והגיעו לכ־13 מליון שקל לכל אחד מהבנקים, ובחודשים האחרונים - כדי לא לקחת עוד הלוואות ולמנף את החברה - החלו בעליה, פוגל וקושניר, להזרים אליה מכיסם סכום שמוערך ב־30 מליון שקל כדי לאפשר את המשך קיומה. משכורות חודש נובמבר כבר לא שולמו ל־390 העובדים.
"לפני כחצי שנה פנו בעלי החברה לממרוד, סיפרו שהם מפסידים כסף והציעו לו לקנות את החברה", מספר גורם בשוק. קריסטל לא מיהרו להיענות להצעה, וכשההפסדים נמשכו החלה אמפא לנהל מו"מ עם איש העסקים אלי טילס כדי למכור לו את חלקה של הקבוצה (50%).
בסוף ספטמבר כבר היה הסכם חתום בין טילס לבין פוגל, אולם לנחושתן (המחזיקה 50%) שבשליטת קושניר ולקריסטל היתה זכות סירוב ראשונה לעסקה. קריסטל החליטה לממש אותה, אך התנתה את הרכישה בשבירת ההסכם הקיבוצי ומעבר לחוזים אישיים.
בהסכמת ועד העובדים של החברה ובתיווכו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, הושג הסדר שמאפשר את המכירה ולהמשיך להעסיק את רוב העובדים בחברה. עוד הוסכם ש־80 עובדים ותיקים שיפוטרו יקבלו פיצויים מוגדלים בסכום כולל של 4 מיליון שקל. אולם אז התגלעו בין הצדדים חילוקי דעות.
כדי ללחוץ על קריסטל ניתבה תדיראן אמפא את הטלפונים שמגיעים למחלקת השירות שלה היישר לקריסטל. זה, כמובן, זירז את המו"מ. ביום חמישי לפני שבועיים ישבו הצדדים בליווי עורכי הדין שלהם וסיכמו כמעט את כל הפרטים, ובתחילת השבוע שעבר היו אמורים לחתום. אלא שלדברי גורם שהיה מעורב בעסקה, ממרוד רצה לדחות את הרכישה וביקש הבהרות ומסמכים נוספים. פוגל וקושניר לא הסכימו. הם הרגישו שהוא מושך זמן ולא רצו להביא עוד כסף מהבית גם בחודש הבא כדי להמשיך ולהחזיק את החברה. המו"מ פוצץ.
ביום רביעי שעבר הוציאה קריסטל הודעה לבורסה על כישלון המו"מ ועל ביטול הסכם השירות עם תדיראן אמפא. פוגל וקושניר, מצדם, פנו לבנק לאומי - אחד מבעלי החוב של תדיראן אמפא - וסיכמו עם הבנק שיגיש בקשה לכינוס נכסי החברה.
"ברגע שהמו"מ בין קריסטל לתדיראן אמפא עלה על שרטון, בנק לאומי הבין שכל העסק יקרוס אם הוא לא ינקוט עמדה", אומר עו"ד ברגרזון, שהיה עתיד להתמנות ככונס מטעם בנק לאומי. "בנק לאומי הבין שבסוג כזה של חברה, אם הפעילות נפסקת והלקוחות לא מקבלים את השירות - זה סוף הסיפור. לכן הבנק ניסה למצוא פתרון ולהעביר באופן נקי את הפעילות של החברה".
מזרזים את קריסטל
כינוס הנכסים אפשר גם לבעלי תדיראן אמפא למצוא פתרון לרוב עובדי החברה ולזרז את קריסטל לסגור עסקה. בקריסטל, שהעסק שלהם קשור בקשר סימביוטי לשירות שמספקת תדיראן אמפא, מיהרו לשבת עם ברגרזון ולהסכים שמי שתרכוש את השירות של תדיראן אמפא תהיה חברת רמ"מ השקעות ושירות, שתמשיך לספק את השירות למוצרי קריסטל.
"עבדנו שלושה ימים מסביב לשעון", אומר ברגרזון, "והגענו להסכם בין קריסטל, חברת רמ"מ ובין בעלי החברה הנוכחיים, ואם בית המשפט יאשר אותו - כל הצדדים יפעלו על פיו. מה שיפה בהסכם זה שחברת רמ"מ תיקח את רוב העובדים של תדיראן אמפא ותמשיך לספק את השירות".
"בעלי תדיראן אמפא הודיעו כי יקימו קרן בסכום של 2 מיליון שקל לטובת עובדי החברה. מטרת הקרן היא לתמוך כלכלית בעובדים שלא יקלטו אצל רוכש החברה ושלא ימצאו מקום עבודה לאחר תום תקופת הזכאות לדמי אבטלה", נמסר מטעם דובר קבוצת אמפא, משרד היח"צ רובינס־שטינמץ. "בכל ההליך שמים בעלי תדיראן אמפא דגש מרכזי על רצף טיפול בלקוחות החברה ועל דאגה כנה לעתיד עובדי החברה".
משה ממרוד, בעלי קריסטל, אמר השבוע: "אני מאמין שבכל תרחיש שיקום, נדע לשלב עובדים איכותיים של תדיראן אמפא במנגנון החדש".