בכיר בענף התעופה: "אגרות התעופה הן גזר דין עבורנו"
פורום חברות התעופה נפגש היום לקראת הדיון בוועדת הכלכלה. "נשתמש בייעוץ משפטי ולוביסטי כדי לעצור את הגזירה", אמר יו"ר פאנל חב' התעופה הזרות. רשות שדות התעופה: "האגרות לא עודכנו כמעט 20 שנה"
"אנחנו נילחם בתכנית העלאת אגרות התעופה בנתב"ג בכל כלי אפשרי, כי זה גזר דין מוות עבורנו", כך אמר היום (א') גורם בכיר בענף התעופה, לאחר פגישת הפורום המשותף של חברות התעופה הישראליות והזרות, שנאבק בתכנית משרד התחבורה להעלות את אגרות התעופה בנתב"ג.
על פי התכנית, שדרושה את אישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יועלו מס הנמל לנוסע, וכן האגרות שמשלמות חברות התעופה לרשות שדות התעופה, בהן אגרות נחיתה, סבלות, פיקוח אווירי, בקרת טיסה במעבר במרחב האווירי ושירותי ניקיון - וזאת כדי לממן פיתוח תשתיות בנתב"ג. חברות התעופה טוענות, כי מדובר בעליית מחירים דרמטית של 51%, שעלולה לגרום לסגירת קווים ולפיטורי עובדים.
"ברשות שדות התעופה לא מצליחים להתייעל, ומשיתים את הכל עלינו", אומר אותו גורם, "יש פה מציאות הזויה ומישהו צריך לתת דין וחשבון לציבור ולחברות התעופה. לא יכול להיות שבקושי עברו ארבע שנים מאז שטרמינל 3 הוקם, וכבר הולכים לבנות הכל מחדש. ננקוט בכל הצעדים החוקיים".
גורם אחר בענף, אמר היום לאחר הפגישה: "אם רשות שדות התעופה רוצה לפתח את נתב"ג, היא צריכה לבוא לבעל הבית שלה ולדרוש כסף. מחברות התעופה אפשר לדרוש גג 10-15 אחוזים העלאה".
מפעילים לוביסטים בכנסת
בתוך כך, מפעילות חברות התעופה לוביסטים בכנסת, לקראת הדיון הגורלי בוועדת הכלכלה. אבי פרידמן, מנכ"ל קונטיננטל בישראל ויו"ר פאנל חברות התעופה הזרות, אמר על המאבק הצפוי: "זה בדמנו ונשתמש בכל האמצעים, לרבות ייעוץ משפטי וייעוץ לוביסטי כדי לעצור את רוע הגזירה. נבוא לדיון בוועדת הכלכלה מאוד מוכנים".
חיים רומנו, מנכ"ל אל על, אמר בנושא: "הדרישה להעלות את האגרות היא שערורייה ואין לנו כוונה לשבת על הגדר ולראות איך גוזלים סכומי עתק מהציבור ומחברות התעופה".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "התגובות שאנו מקבלים יום יום מחברות התעופה, מעידות על ההפך הגמור ממה שנאמר. איכות השירות הניתן על ידי רשות שדות התעופה היא מהגבוהות ביותר בעולם, ולראיה - מספר הציונים לשבח שהתקבלו בשנה האחרונה מארגוני התעופה הבינלאומיים.
"רשות שדות התעופה מבצעת תהליך התייעלות יקר וזאת בהתאם לגידול שחל בתנועת הנוסעים במשך השנים. אין מדובר רק בשיפור תשתיות, אלא בפרויקטים חיוניים לשיפור רמת הבטיחות. חברות התעופה מבינות היטב את הצורך להתאים את האגרות למחירן הריאלי בשל שחיקת הדולר, מכיוון שהאגרות לא עודכנו כמעט 20 שנה".