$
רכב

משרד התחבורה: אין מנוס מאגרת גודש במרכז ת"א

תוכנית אגרת הגודש מתוכננת על שטח של 2 קילומטר רבוע סביב רחוב אלנבי ובהמשך מתוכנן להרחיב אותה מחוץ לתל אביב. בשלב זה עדיין לא נקבע מחיר האגרה ובמשרד התחבורה בוחנים מחיר של 25 או 50 שקל. הערכה: התוכנית תיושם עד סוף 2009

גלית שפיר 15:4630.07.08

הצעת חוק אגרת גודש תונח על שולחנה של הכנסת בעוד שלושה חודשים. כך הודיע מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן,  בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדת הפנים והסביבה. "אין מנוס מאגרת גודש במרכז תל אביב. כסף שייגבה יועבר ישירות לשיפור התחבורה הציבורית", אמר סיטרמן בדיון. להערכתו, עד סוף 2009 יחל יישום התוכנית.

 

תוכנית אגרת הגודש מתוכננת על שטח של 2 קילומטר רבוע סביב רחוב אלנבי ובהמשך מתוכנן להרחיב אותה מחוץ לתל אביב. בשלב זה עדיין לא נקבע מחיר האגרה ובמשרד התחבורה בוחנים מחיר של 25 או 50 שקל. נושא אגרת הגודש אינו חדש, כבר בשנת 99' המליצה עבודה של וועדה בין משרדית להפעיל את התוכנית.

 

לקראת הדיון בוועדה הוכנה עבודת מחקר בכנסת, ממנה עולה כי פרויקט אגרת גודש יביא לחסכון כספי של 230-476 מיליון שקל בשנה כתוצאה מחיסכון בזמן. בנוסף נמצא כי הטלת אגרת גודש תביא להקטנת נפח התנועה בשנת 2020 בשיעור של 26.8%. 

 

 

פקקים בתל אביב. יהיו פחות עם אגרה פקקים בתל אביב. יהיו פחות עם אגרה צילום: אביגיל עוזי

 

בת"א מקדמים פרויקט להגבלת כניסת כלי רכב מזהמים

בעיריית תל אביב, לעומת זאת, מקדמים פרויקט אחר ניסיוני להגבלת תנועה שבו תיאסר כניסה של כלי רכב מזהמים, זאת במסגרת חלק מתוכנית כללית שהכינה העירייה לצמצום זיהום האוויר.

 

ההגבלות בתוכנית יחלו על מתחם בשטח של כ-2 קמ"ר בצפון משדרות בן גוריון דרך רחוב אבן גבירול שינקין ובדרום אלנבי. למתחם ייאסר כניסת כלי רכב מסוג דיזל אלא אם מסוג יורו 3 ומעלה או שגילם מעל 5 שנים. לדברי משה בלסנהיים, ראש הרשות לאיכות סביבה בעיריית תל אביב, התוכנית כמעט מוכנה להפעלה פרט לשני תחומים שהם באישורו של משרד התחבורה: סימון רכבי הדיזל במדבקה מיוחדת ואישור תמרור.

 

על פי נתונים שנאספו לקראת הדיון עולה כי לעיר תל אביב נכנסים מדי יום כ-500 אלף כלי רכב, מתוכם כ-325 אלף נכנסים למרכז העיר בין שדרות רוקח בצפון לרחוב קיבוץ גלויות בדרום. נתונים של היחידה לאיכות הסביבה בתל אביב מעלים כי כלי הרכב אחראים ל-70.05% מפליטת תחמוצות החנקן, כשחלק ניכר מהמזהמים נפלט מכלי רכב דיזל.

 

מעבודה שהכין ארגון 'תחבורה מהיום למחר', עולה כי גביית אגרה לכניסת כלי רכב למרכזי הערים קיימת כבר 30 שנה. שתי ערי מדינה ראשונים שיישמו זאת הם סינגפור (משנת 1974) והונג קונג (משנת 1985). באירופה שיטה זו מיושמת בפריז, לונדון, אוסלו ושטוקוהלם.

 

עבודת מחקר שנעשתה על השפעת האגרה בלונדון מצאה כי בחודשים הראשונים להפעלת הפרויקט חלה ירידה של 20% בכמות כלי הרכב הפרטיים בשעות השיא - הפחתה של 20 אלף כלי רכב ביום.

 

אריק טפיירו, רכז תחבורה בחברה להגנת הטבע: חובה לקדם את נושא כביש האגרה. השימוש בהיצע של רשת כבישים קיימת לצמצום התלות ברכב פרטי יוריד את מספר נפגעי הרכוש וזיהום האוויר. השימוש בתשתית הקיימת יבטל את הצורך בסלילה של כבישים נוספים שיפגעו באיכות החיים של מי שגרים בצידי הכביש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x