יו"ר רש"ת: בלי עדכון האגרות בנתב"ג, פרויקטים בטיחותיים לא יתבצעו
עובדיה עלי בוועדת הכלכלה: "כשאין מקורות כספיים אי אפשר לבצע פרויקטים במיליארד שקלים". הכנסת צריכה לאשר את תוכנית משרד התחבורה ורש"ת להעלות את אגרת הנוסע בנתב"ג
"בלי עדכון האגרות בנתב"ג, הפרויקטים הבטיחותיים הנדרשים בנמל התעופה לא יתבצעו. נקודה", כך אמר הבוקר (ד') יו"ר רשות שדות התעופה, עובדיה עלי, בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדת הכלכלה בנושא בטיחות התעופה בישראל ובדיקת ממצאי דו"ח ועדת לפידות. בדיון השתתפו, בין היתר, גם מנכ"ל
עלי אמר את הדברים בהמשך לתוכנית של משרד התחבורה, להעלות את אגרת הנוסע בנתב"ג מ-13 דולר כיום לנוסע, ל-21.7 דולר, וכן העלאת אגרות נוספות לחברות התעופה, בהן אגרת נחיתה, אגרת מעבר במרחב האווירי ועוד. מטרת התוכנית, מסבירים במשרד התחבורה וברש"ת, היא מימון פרויקטים בטיחותיים ביותר ממיליארד שקלים, בהם הקמת מגדל פיקוח חדש, הארכת מסלול, התקנת מערכת ILS המאפשרת נחיתה ממוכשרת על המסלול ועוד.
בתגובה לדברים, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן: "אתה אומר שאם הכנסת לא תאשר את האגרות, רש"ת לא תבנה את הדברים הנדרשים לבטיחות? לא שמעתי הצהרה כזאת. אני מבקש ממך לחזור בך". עלי ענה לו: "כשאין מקורות כספיים אי אפשר לבצע פרויקטים במיליארד שקלים. אני לא מבין את ההערה שלך. אפשר לבצע דברים בלי תקציב? זה בסך הכל עדכון אגרות".
מנכ"ל משרד התחבורה, סיטרמן, שביקש להרגיע את הצדדים, אמר כי "מ-1991 האגרות לא עודכנו וראוי לקיים דיון נפרד בנושא. השר הנחה את רש"ת להתקדם בפעולות, בהתאם לממצאי דו"ח לפידות. בשלב זה מדובר בפעולות תכנון שמתבצעות במלוא הקצב, ולא דורשות את כל המיליונים".
מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל') עמוס לפידות, שעמד בראש הוועדה שפרסמה לפני כחצי שנה שורה של ממצאים שהצביעו על ליקויי בטיחות חמורים בנתב"ג והציעה עשרות המלצות לתיקונם, אמר במהלך הדיון: "כל אנשי התעופה האזרחית הם יוצאי חיל האוויר, אז איך יכול להיות שיש לנו את חיל האוויר הטוב ביותר בעולם, וכזאת תעופה אזרחית?". הוא אמר כי מאז פרסום הדו"ח יש התקדמות בכמה נושאים, אולם הדגיש: "רת"א היא הבעיה. אם אין חוק ואין סדר, ה-ILS לא יעזור. אני ממליץ שרת"א תהיה רשות עצמאית, כמו הרשות להגבלים עסקיים".
ח"כ משה כחלון פנה למנהל רת"א, זוהר, במהלך הדיון, ואמר לו בהמשך ל"כמעט תאונות" שאירעו בשנה האחרונה בנתב"ג: "נראה שאלוהים עובד שעות נוספות בנתב"ג". על כך ענה לו זוהר, שהודיע לאחרונה על פרישתו מהתפקיד: "מנפחים אירועים למימדים בלתי מתקבלים על הדעת וחושבים שזאת המציאות. אנחנו כמובן לא יכולים לנוח על זרי הדפנה, אולם להציג את זה שאלוהים עובד בשבילנו שעות נוספות – זה לא המצב".