היום: שביתה ברשות התעופה האזרחית
בהסתדרות דורשים שכל עובדי רשות התעופה האזרחית ייקלטו בהסכם קיבוצי ואומרים כי בתוך ימים ייתכנו שיבושים בטיסות בנתב"ג. במשרד התחבורה מרגיעים: "בטווח המידי לא צפויה השפעה על הפעילות בנמל התעופה"
עובדי רשות התעופה האזרחית יפתחו היום (ה') בשביתה ללא הגבלת זמן. לדברי אנשי ההסתדרות, השביתה תביא בתוך כמה ימים לעיכובים בטיסות היוצאות מנתב"ג, שכן עובדי הרשות לא ינפקו רישיונות תעופה למטוסים חדשים, למטוסים שסיימו תיקונים ולטיסות צ'רטר. מנגד, במשרד התחבורה טוענים כי בטווח
לדברי ההסתדרות, העילה לעיצומים הינה סירוב האוצר להסכמות שהושגו עם משרד התחבורה לפני שלוש שנים, בעת הפיכת מינהל התעופה לרשות והרחבת מצבת כוח האדם. רת"א היא גוף סטטוטורי במשרד התחבורה, העוסק ברישוי צוותי אוויר, חברות תעופה ונתיבי אוויר.
ברשות מועסקים כ-65 עובדים, כאשר 30 מהם מועסקים בחוזים אישיים ואילו השאר מועסקים בהסכם קיבוצי. הממשלה מעוניינת להרחיב את מצבת העובדים ל-123 אנשים באמצעות חוזים אישיים אולם ההסתדרות מתנגדת ודורשת לקלוט את כל העובדים בהסכם הקיבוצי.
כיום ההחלטה עומדת לפתחה של הוועדה למבנה ההעסקה במגזר הציבורי, המשותפת להסתדרות ולנציבות שירות המדינה. במסגרת הדיונים בוועדה הושג הסדר בין הצדדים, לפיו העובדים אכן ייקלטו בהסכם קיבוצי. בתמורה הסכימה ההסתדרות לאפשר למשרד התחבורה מידה מסוימת של גמישות ניהולית, שתבוא לידי ביטוי בכך, למשל, שניתן יהיה לפטר עובד, אולם בכפוף לחוות דעת ומשוב שיינתן על ידי ועדה שתוקם במקום העבודה. עם זאת, האוצר מתנגד להסכם שאליו הגיעו הצדדים.
יו"ר הסתדרות המהנדסים, יצחק רז, העומד בראש הוועדה מטעם ההסתדרות, אמר: "ההסתדרות עשתה מבחינתה צעד מרחיק לכת. באופן מוזר, דווקא משרד האוצר, שדרש במשך שנים מההסתדרות מידה מסוימת של גמישות ניהולית, נוהג בסחבת כלפי התוכנית". רז אמר עוד, כי "התוכנית של ההסתדרות מוסכמת על כל הגורמים הניהוליים במשרד התחבורה, לרבות מנהל רשות התעופה האזרחית. הגורם היחיד שלא קיבל עדיין החלטה הוא משרד הממונה על השכר באוצר".
רשות התעופה האזרחית עומדת במרכזה של ביקורת נוקבת מזה תקופה ארוכה, בהמשך לפירסומם של דו"חות בדיקה מטעם גופים שונים, שהצביעו על ליקויים חמורים בתפקוד הרשות. נציגי רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית (FAA) שבדקו את פעילות נתב"ג, כתבו לפני כשלושה חודשים: "המצב מצער והאשמה היא רשות שדות התעופה האזרחית. אין הדרכה, אין תרבות בטיחות ואין הגדרה ברורה לגבי מי מנהל את התנועה האווירית בישראל. כמות הטיסות בעתיד רק תעלה, והתאונה הבאה בלתי נמנעת".
גם דו"ח של ועדה ציבורית בראשות אלוף (מיל') עמוס לפידות, מפקד חיל-האוויר לשעבר, הצביע לפני כחצי שנה על ליקויים ברת"א ועל היעדר ציוד טכנולוגי מספק. בתחילת החודש התפטר לפידות מצוות עבודה משותף של משרדי התחבורה והביטחון שדן בנושא המרחב האווירי. לאחר התפטרותו הוא אמר: "רת"א הוא גוף שלא מתפקד. אין פיקוח על חברות התעופה, על פקחי הטיסה ועל כלי הטיס".
מנהל רשות התעופה האזרחית בארבע השנים האחרונות, תא"ל (מיל.) אודי זוהר, הודיע בחודש שעבר על החלטתו לסיים את תפקידו עם תום חוזה העסקתו במשרד התחבורה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "תמוה בעינינו המהלך בו נוקטים עובדי הרשות, שכן בשנתיים האחרונות פעל משרד האוצר לחיזוק הרשות בהוספת עשרות תקנים ובקביעת טבלת שכר משודרגת לעובדיה".