תעריפון העמלות של הבנקים יפורסם היום
לפי הערכות בשוק, מחירי העמלות יהיו גבוהים מאלה שהציע המפקח על הבנקים, אך גם נמוכים מההצעות שהגישו הבנקים בחודש מאי
היום יודיע הפיקוח על הבנקים על תעריפון העמלות החדש שיחול בתחילת יולי ועל מחירי העמלות שנקבעו בבנקים השונים. הפיקוח יסביר את כל המהלך שהתבצע, יפרסם לראשונה טבלה השוואתית בין העמלות של כל הבנקים ויסביר איך ילווה את התהליך כדי לשמור על רמת התחרות.
לפי ההערכות
בנובמבר 2007 הציג המפקח על הבנקים רוני חזקיהו הצעה לתעריפון חדש לעמלות הנגבות מהציבור במערכת הבנקאית. חברי הכנסת גלעד ארדן ומשה כחלון הובילו את המהלך מצד הכנסת. מטרת הפיקוח היתה להגביר את השקיפות בעמלות ואת יכולת הציבור להשוות בין העמלות הנגבות בבנקים השונים, מה שיגביר את התחרות על התעריפים ויוריד את המחירים.
הפיקוח הקטין את מספר העמלות בבנקים מ־198 ל־68 בלבד. העמלות העיקריות הן שתי עמלות בלבד לפעולות בחשבון העובר ושב - עמלה בגין פעולה מול פקיד הבנק ועמלה ישירה, באמצעות מכשיר אוטומטי כגון אינטרנט או כספומט. הפיקוח אותת לבנקים כי המחירים אמורים להגיע ל־4.5 שקלים לפעולה מול פקיד וכ־1.3 שקלים לפעולה ישירה.
בתחילת מאי העבירו הבנקים לפיקוח את ההצעות לתעריפים החדשים. המחירים נעו בין 9 שקלים לעמלה מול פקיד ו־3 שקלים לעמלה ישירה לבין כ־6 שקלים מול פקיד וכ־2 שקלים לפעולה ישירה בבנקים הגדולים.
הבנקים הסבירו את הצעות התעריפים הגבוהות יחסית בכך שמדובר במחירי מדף ואמרו שיתאימו עצמם בעתיד לתחרות ויגבו מחירים נמוכים יותר. אך הפיקוח היה נחוש כי ההצעה שתינתן היא ההצעה שהבנק יגבה בפועל. לאחר שקיבל הפיקוח את הצעות הבנקים השונות הוא ניסה ללחוץ על הבנקים להוריד מחירים. עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי הבנק הבינלאומי, שהיה אחד הבנקים שהציעו הצעה גבוהה יחסית, קיבל את אישור הפיקוח לגבות 6.5 שקלים לפעולה מול פקיד וכ־2.5 שקלים לפעולה ישירה.
לאור המעבר לתעריפון חדש, דיווחו הבנקים בדו"ח הכספי של הרבעון השלישי של 2007 ובדו"ח ל־2007 כולה שתחול פגיעה מהותית בהכנסותיהם מעמלות. עם זאת, כבר בדו"חות הרבעון הראשון של 2008 דיווחו חלקם שלא יחול שינוי מהותי בהכנסותיהם.
גם חברות כרטיסי האשראי יעברו בתחילת יולי לגביית עמלה אחת בלבד, עמלת דמי כרטיס. מהצעות התעריפים שהגיעו למפקח על הבנקים מסתמן כי החברות מנסות לנצל את השינוי של המעבר לתעריפון החדש כדי להעלות את מחיריהן בפועל. לדוגמה, נראה שבהצעה שהעבירה ישראכרט דווקא לקוחות הנחשבים "טובים" ומבצעים מספר רב של פעולות (דבר שהעניק להם עד כה הטבה של אי־גביית דמי חבר) - ישלמו יותר.