פרשנותהפסדי הענק של וואן זירו: מהפכה כמו ביטוח ישיר לא תהיה
פרשנות
הפסדי הענק של וואן זירו: מהפכה כמו ביטוח ישיר לא תהיה
לפני 30 שנה נכנסה ביטוח ישיר לענף הביטוח ושברה את השוק. התרחיש הזה לא צפוי לחזור עם וואן זירו: היתרון היחסי שלו כבנק דיגיטלי לא ברור, והלקוחות שאליהם הוא מכוון גם כך יכולים לקבל תנאים טובים מיתר הבנקים. כתוצאה מכך, יש סימן שאלה גדול האם ומתי יצליח הבנק להגיע לרווחיות שתחזיר את מאות מיליוני השקלים שנשרפו עד היום
אי אפשר לצפות מבנק חדש להרוויח בשנה הראשונה להקמתו. ועדיין עומק ההפסדים מחד, ופיקדונות והאשראי הנמוכים מאידך של וואן זירו מאכזבים, בוודאי לעומת הבילד־אפ והרעש הרב שליווה את השקת הבנק, שהתבטא בהוצאות שיווק של 90 מיליון שקל בשנתיים.
לפני 30 שנה נכנסה ביטוח ישיר לענף הביטוח ושברה את השוק. המודל שלה היה ברור: היא עבדה ללא סוכני ביטוח, חסכה בעלויות התיווך והורידה מחירים בחדות. היה מספיק בשר בשוק גם כדי שייכנס שחקן חדש וירוויח וגם כדי שהציבור ירוויח.
תרחיש ביטוח ישיר לא צפוי לחזור עם וואן זירו. ראשית היתרון היחסי של בנק דיגיטלי פחות ברור. כל הבנקים נדחפו ע"י בנק ישראל להפוך ליותר דיגיטליים ויעילים, ואפשר כיום לעשות בדיגיטל את הרוב המוחלט של הפעולות. בוואן זירו מסבירים שלהם יש מערכות מתוחכמות יותר עם ערך מוסף של בינה מלאכותית, אבל זה ערך שקשה למכור ללקוח, ובוודאי קשה לגרום לו לעבור בנק בשבילו.
באשר למחיר, אין ספק שוואן זירו מציע ריביות טובות מהשוק בעיקר בפיקדונות, אבל הוא גם מכוון לפלח של הלקוחות הטובים יותר בבנקים. לקוחות אלה יכולים לקבל גם כן תנאים טובים מהבנק, בוודאי אם יאיימו לעזוב, ולכן קשה יותר לגייס אותם. אותם לקוחות טובים גם פחות צורכים הלוואות, מה שמקשה על הבנק, שחשוב לו להקפיד על רמת סיכון נמוכה, לצמוח באשראי.
בנוסף, חלק גדול מהלקוחות עדיין אדיש לנושא הריביות בפיקדונות ולראיה מאות מיליארדי השקלים ששוכבים בעו"ש. כלומר לקוחות לא מניעים את עצמם לעשות אפילו פעולה פשוטה של העברת הכסף מהעו"ש באותו בנק לפיקדון יומי או קרן כספית ומפסידים מכך כסף, אז עוד ללכת ולפתוח חשבון בנק חדש במקום בו הריבית טובה יותר?
אז נכון שאחרי שנה עוד מוקדם לסכם, אבל צריך לומר שבשביל שוואן זירו יעבור לרווחיות הוא זקוק לגידול דרמטי בפעילות. בבנק מעמידים יעד שאפתני שהדבר יקרה בתוך פחות משנתיים, נחכה ונראה. סימן שאלה גדול יותר הוא האם ומתי יצליח הבנק להגיע לרווחיות כזו, שתחזיר את מאות מיליוני השקלים של בעלי המניות שהושקעו וכבר "נשרפו" בהקמה ובהוצאות השוטפות.