פשרה בתביעה ייצוגית: מזרחי טפחות ודיסקונט יחזירו 2 מיליון שקל ללקוחותיהם
פשרה בתביעה ייצוגית: מזרחי טפחות ודיסקונט יחזירו 2 מיליון שקל ללקוחותיהם
הבנקים נתבעו על כך שגבו עמלת פקיד בפדיון ני"ע, על אף שהפעולה בוצעה בערוצים ישירים, שבהם העמלה נמוכה יותר
מזרחי טפחות ובנק דיסקונט יחזירו ללקוחותיהם 2 מיליון שקל בגין גביית יתר בעמלת ני"ע, כך עולה מהסדר פשרה במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה בעניין. ההסדר אושר ע"י בית המשפט המחוזי מרכז-לוד.
התובעים טענו בתביעתם כי הבנקים גבו מלקוחותיהם עמלת פקיד בגין פדיון של ני"ע, על אף שהפעולה בוצעה בערוץ ישיר, שבו לפי תעריפוני הבנקים העמלה נמוכה יותר.
בתעריפוני הבנקים מצוין פירוט של הפעולות בני"ע בשורה אחת (קנייה, מכירה ופדיון), ובעמודה שליד מצוין גובה העמלה במידה והפעולה נעשית באמצעות פקיד, וגובה העמלה במידה והיא נעשתה בערוץ ישיר (ישירות ע"י הלקוח וללא עזרת עובד של הבנק). לדברי התובעים בפעולת הפדיון שבוצעה בערוצים ישירים, נגבה פעמים רבות מחיר לפי תעריף עמלת פקיד.
בהסדר הפשרה נקבע כי הבנקים ישיבו באופן פרטני 20% מהפער ללקוחות פרטיים ועסקים קטנים שנגבתה מהם עמלת היתר בגין פעולות שנעשו בין אפריל 2014 לתחילת נובמבר 2017, ו-50% מגביית היתר שנעשתה מנובמבר 2017 ועד היום. לעסקים גדולים, שנגבתה מהם עמלת יתר יוחזר 20% מהפער (בגין פעולות שנעשו מאפריל 2014 ועד היום).
לפי הסדר הפשרה אמור מזרחי טפחות להחזיר ללקוחותיהם 1.12 מיליון שקל ואילו דיסקונט יחזיר 800 אלף שקל. בנוסף לכך סוכם כי הבנקים יבהירו בנספח ההטבות שלהם בתעריפון העמלות כי מעתה והלאה שירות פדיון ני"ע אינו זכאי להנחה בעבור פעולה בערוץ ישיר. מזרחי טפחות יעביר את הכסף ישירות לחשבונות הזכאים ואילו דיסקונט יעביר את הכסף בצ'קים שיישלחו ללקוחות הזכאים. הבנקים אחראים לאתר מי הלקוחות שזכאים להחזר.
את התובעים בתביעה ייצגו עורכי הדין ארנון גרפי ושי חן. במסגרת הסדר הפשרה נקבע כי הם יקבלו שכר טרחה בגובה של 25% מהסכום שיוחזר, כלומר 481 אלף שקל.
התובעים - חברת סייברלוג'יק, רון סמוחה ויעקב גוטמן - יקבלו 5% מסכום התביעה, קרי 96 אלף שקל.
את הבנקים ייצגו בתביעה שרון לובצקי הס ויניב הולצמן.