בלאק פריידי: ירידה בסל הקנייה הממוצע
בלאק פריידי: ירידה בסל הקנייה הממוצע
לפי כאל, חלה עלייה של 6% במספר העסקאות שבוצעו באתרים בחו”ל, אך עסקה ממוצעת עמדה על 170 שקל, בהשוואה ל־188 שקל אשתקד
בלאק פריידי בקרב הקונים הישראלים נחתם השנה במגמה מעורבת - מספרי סלי הקניות עלה, בעיקר באתרים ישראליים ובחנויות פיזיות, אבל לפי חלק מהנתונים, היקפו של סל קנייה ממוצע קטן.
לפי נתוני חברת כאל, הישראלים ביצעו בבלאק פריידי 435 אלפי עסקאות באתרי קניות שמקורן בחו"ל, לעומת 410 אלפי עסקאות אשתקד, עלייה של 6%. במונחים כספיים, הישראלים רכשו השנה ב־74 מיליון שקל, בהשוואה ל־77 מיליון שקל אשתקד, קיטון של 4%. נתון זה התבטא גם בגודל העסקה הממוצעת: זו עמדה השנה על 170 שקל, בהשוואה ל־188 שקל אשתקד, בין היתר בהשפעת הירידה בשער הדולר, ומדובר בקיטון של 9.5%.
לפי ישראכרט, הירידה אף עמוקה מזה. בחברה אמרו כי הבלאק פריידי היה חלש בהשוואה ליתר ימי נובמבר, שמאופיינים גם כן במבצעי קניות. ממוצע העסקאות ביום זה היה נמוך ב־31% לעומת ימי נובמבר, ונמוך ב־36% ביחס לעומת ימים רגילים בחודשים אחרים. גם גובה עסקה ממוצעת ירד ב־13% לעומת ימים רגילים. חברת מקס מצאה דווקא שעסקה ממוצעת עמדה השנה על 172 שקל, לעומת 157 שקל בשנה שעברה, עלייה של 9.5%, כאשר לפי מקס, לעלייה זו אחראיות חברות התיירות שמגדילות משמעותית את גובה ההוצאה.
מצב הרכישות היה שונה בחנויות עצמן ובאתרים ישראליים. לפי נתוני שב"א, שמפעילה את מערכת התשלומים בכרטיסי האשראי, היקף הקניות של הישראלים בבלאק פריידי בישראל עמד השנה על 1.125 מיליארד שקל, עלייה של 18.4% לעומת 2019 ועלייה של 19.5% לעומת 2020. מדובר ברכישות של ישראלים בישראל ובאתרי סחר ישראליים בלבד.
בחלק מהענפים נרשמה ביום שישי האחרון פעילות גבוהה יותר לעומת השנה שעברה. הרכישות בכרטיסי אשראי בחנויות ובאתרי הביגוד וההנעלה עלו בכ־18% לסכום של כ־143 מיליון שקל, בענף החשמל והאלקטרוניקה נרשמה עלייה של 13.8% לסכום של כ־98 מיליון שקל, בחנויות ובאתרים של הצעצועים והספרים נרשם זינוק של 24.7% לסכום של כ־20 מיליון שקל. הענף שבו נרשמה העלייה המשמעותית ביותר הוא התיירות, המלונאות והתעופה, שהרכישות בו צמחו ביותר מ־340% והגיעו לכ־35 מיליון שקל. אשתקד, ביום המבצעים, היו עדיין חברות התעופה בפעילות מצומצמת ובתי המלון בישראל סגורים לקהל בשל נגיף הקורונה.