בלעדיהלחץ עשה את שלו: חברות הביטוח לא יידרשו להיפרד מהסוכנויות שבבעלותן
בלעדי
הלחץ עשה את שלו: חברות הביטוח לא יידרשו להיפרד מהסוכנויות שבבעלותן
הוועדה שהקים משרד האוצר לבחינת מבנה ההחזקות בשוק הביטוח צפויה להמליץ על הטלת מגבלות מינימליות בלבד על החברות. ההצעה הראשונית לאסור על חברות ביטוח להיות בעלות של סוכנויות ביטוח ירדה מהפרק. לחץ הסוכנים עבד, רשות התחרות נותרה בעמדת מיעוט, וחברות הביטוח הגדולות צפויות להמשיך להרוויח מהפעילות
תפנית בפעילות הוועדה שהקים משרד האוצר לבחינת הקשר בין חברות הביטוח לסוכנויות שבבעלותן. לכלכליסט נודע כי מסתמן שהוועדה לא תאלץ את החברות, ובראשן הפניקס ומגדל, למכור את סוכנויות הביטוח שבבעלותן, ואף ייתכן שיתאפשר להן לרכוש סוכנויות נוספות.
בפברואר אשתקד מונתה הוועדה ל"צמצום עיוותים בענף התיווך לביטוח וחיסכון", שמטרתה היתה לבחון את הקשר שבין חברות הביטוח לבין הסוכנויות שבבעלותן, וזאת על רקע חשש לניגודי עניינים בפעילות של אותן הסוכנויות. מלבד מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, שעומד בראש הוועדה, חברים בה נציגי אגף הממונה על התקציבים בראשות יוגב גרדוס, יו"ר רשות שוק ההון עמית גל והממונה על התחרות מיכל כהן. הוועדה עומדת לסיים את דיוניה לאחר דחייה של כמה חודשים, ולהציג את מסקנותיו בשבועות הקרובים.
המסקנות ככל הנראה לא יכללו המלצה להפריד בין חברות הביטוח לסוכנויות שבבעלותן. עם זאת, הוועדה מתקשה להגיע לעמדה אחידה, ולכן ייתכן שלמסקנותיה תצורף דעת מיעוט של רשות התחרות ואולי גם של אגף תקציבים, זאת אם לא תגובש עמדה משותפת לאגף ולרשות שוק ההון. באפריל חשף כלכליסט כי אגף תקציבים ורשות התחרות מצויים בעמדה דומה שתאסור על חברות הביטוח להחזיק בסוכנויות וכי ניגודי העניינים בהחזקה זו פוגעים במבוטחים, שכן הסוכנויות מעדיפות מכירת מוצרים של החברה־האם, ולאו דווקא את טובת המבוטח.
עם זאת, בתקופה האחרונה חל באגף תקציבים שינוי מסוים בעמדתו, והוא מוכן להגיע לפשרה שתאפשר לחברות להחזיק בסוכנויות עם מגבלות מסוימות - בהן הטלת חובה של קבלת עמלה אחידה, כך שהסוכנויות לא יעדיפו את המוצרים של אחת מחברות הביטוח משיקולים שאינם טובת הלקוח, יוזמה שכבר זמן רב הרגולטור מנסה לקדם, אך צפויה להיתקל בקשיים לאור הלובי החזק של סוכני הביטוח בכנסת.
נשקלת גם האפשרות לאסור על הסוכנויות למכור מוצרי ביטוח של החברה־האם, למשל על אגם לידרים ייאסר למכור מוצרים של הפניקס, בעלת השליטה בה. מגבלה נוספת שנשקלת היא הקפאת המצב הקיים - קרי איסור על חברות הביטוח לרכוש סוכנויות נוספות. בנוסף, ייתכן שאחת ההמלצות תהיה להטיל חובת גילוי ללקוחות על קשרי הבעלות של הסוכנות עם חברת הביטוח הרלבנטית. באשר לעמדות חברי הוועדה. ככל הידוע הייזלר מצדד בהשארת המצב הקיים, ונתמך בחוות דעת משפטיות של משרד האוצר, ובעובדה שחבריו לצוות מתקשים להוכיח את הנזק שנעשה ללקוחות כתוצאה מהבעלות של החברות על הסוכנויות.
גם יו"ר רשות שוק ההון גל נוטה להשאיר את המצב הקיים, תוך אולי מגבלות מינימליות על הסוכנויות. הרשות הציגה בדיונים נתונים שלא היו חד־משמעיים. למעשה עמית גל מבקש לשמור לרשות שוק ההון את הסמכות להחליט ספציפית לגבי כל עסקה ללא מעורבות של הגורמים האחרים. לא מן הנמנע שהוועדה שאמורה להתכנס השבוע, תדחה שוב את פרסום מסקנותיה למועד לא ידוע. כאמור, באגף תקציבים שתמכו בתחילה בהפרדה, מוכנים לשקול כעת פשרה של מגבלות, ואילו מי שנשארת בעמדה ניצית נגד המצב הקיים ובעד ההפרדה בין חברות הביטוח לסוכנויות היא רשות התחרות, בראשות כהן. הרשות טענה בדיונים כי סוכן תמיד יעדיף את הגורם שיתגמל אותו בצורה הטובה ביותר מבין חברות הביטוח, וכי בסופו של דבר בחישוב הכולל, המכירה של מוצר השייך לחברת הביטוח שמחזיקה בסוכנות היא המשתלמת ביותר עבור הסוכנות.
כהן הביעה נכונות מסוימת להתפשר אך רק אם ייקבעו מגבלות משמעותיות על הקשרים בין חברת הביטוח לסוכנות. בוועידת כלכליסט שנערכה בשבוע שעבר אמרה כהן כי "כשחברת ביטוח מחזיקה בסוכנות, הסוכן פועל לפי אינטרס של חברת הביטוח. אין איך להסתכל על זה אחרת. וכשהסוכן אינו אובייקטיבי - ויש בעיה כזו גם אצל סוכנים שלא מוחזקים בידי סוכנות הביטוח - בסוף, אעשה לכם ספוילר, זה לא תמיד עולה בקנה אחד עם האינטרסים של הלקוח. לובי נועד לקדם אינטרסים של מי שהוא מייצג, והממשלה נועדה לקדם את האינטרסים של הציבור, וזה מה שאני מתכוונת לעשות גם בוועדה הזו".
חברות הביטוח מחזיקות בסוכנויות בשווי של מיליארדי שקלים, בהובלת הפניקס שמצויה בתהליך למכירת 25% ממניות סוכנויות הביטוח שלה, ובראשן אגם לידרים, לקרן ליברטי קפיטל של שר האוצר האמריקאי לשעבר סטיב מנוצ'ין לפי שווי של קרוב למיליארד שקל, מגעים שלא התקדמו בעיקר בשל חוסר הוודאות הרגולטורי בעקבות הקמת הוועדה. את הפניקס ייצג בוועדה יו"ר רשות ני"ע לשעבר פרופ' זהר גושן, שטען כי אין סיבה להניח כי החזקת חברות ביטוח בסוכנויות ביטוח תתבטא בפגיעה במבוטחים במידה שיכולה להצדיק התערבות חקיקתית או רגולטורית. עוד הוא ציין שאילו ניתן היה לזהות פגיעה במבוטחים כתוצאה מהחזקת חברות ביטוח בסוכנויות, איסור החזקה אינו הדרך המיטבית להתמודד עמה. הוועדה הוקמה מאחר שיש כיום 115 סוכנויות ביטוח המוחזקות באופן מלא או חלקי על ידי חברות הביטוח, כאשר רוב הסוכנויות הגדולות נמצאות בבעלות חברות ביטוח.
בנוסף לכך, גם הסוכנויות שבבעלות חברות הביטוח רוכשות בעצמן סוכנויות קטנות יותר או תיקי לקוחות. רכישות סוכנויות הביטוח על ידי חברות הביטוח החלו בתחילת שנות האלפיים ובתוך פחות מעשור רוב הסוכנויות הגדולות נרכשו על ידי חברות הביטוח, בעיקר סוכנויות בתחום הביטוח הפנסיוני. את מגמת הרכישות הובילו מגדל והפניקס. כל העסקאות אושרו על ידי הרגולטורים הרלבנטיים, שראו בכך התייעלות והתמקצעות של הסוכנויות בזכות הגב שיקבלו מחברות הביטוח. אלא שעם השנים התברר שהסוכנויות הללו הפכו לזרוע המפיצה בעיקר את המוצרים של חברת הביטוח השולטת בהן. נתון שיכול לרמז על הקשר החזק בין הסוכנויות לחברות הביטוח נוגע להיקף העמלות. מנתוני דו"חות הגמל והפנסיה של חברות הביטוח עולה כי הפניקס שילמה אשתקד עמלות של 159 מיליון שקל לסוכנויות הקשורות אליה, שמהוות כרבע מכלל העמלות ששילמה לסוכנים שאיתם עבדה. במגדל הנתון עומד על 48 מיליון שקל ומהווה 18% מכלל התשלום לסוכנים, ובשאר חברות הביטוח הנתונים נמוכים יותר.