סגור
כרטיסי אשראי כרטיס אשראי ויזה ישראכרט
כרטיסי אשראי. ממוצע העסקאות היומי באוגוסט היה נמוך ב־5.4% לעומת חודש יולי (צילום: שאטרסטוק)

אוגוסט חלש: עלייה של 3% בשימוש בכרטיסי אשראי

 המתח הביטחוני השפיע: אף שתנועת הישראלים הטסים לחו"ל צנחה באוגוסט ביחס לשנה שעברה, מחזורי השימוש בכרטיסי אשראי בישראל רשמו עלייה זניחה ברוב הענפים בחודש זה  

לאחר כמה חודשים של נתונים חיוביים, חודש אוגוסט היה חלש למדי בתחום הצריכה במשק. לפי נתוני חברת שב"א, המנהלת את תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי, היקף השימוש בכרטיסי אשראי באוגוסט צמח ב־3.3% בלבד לעומת אוגוסט אשתקד, ועמד על 43.8 מיליארד שקל. מדובר בקצב צמיחה נמוך יחסית לחודשים קודמים. כך, למשל, השימוש בכרטיסי אשראי עלה ב־12% בחודש יולי וב־7%-5% בחודשים מאי ויוני לעומת הנתונים בחודשים המקבילים בשנת 2023. עוד עולה כי ממוצע העסקאות היומי באוגוסט היה נמוך ב־5.4% לעומת נתוני חודש יולי האחרון.
נתון נוסף שממחיש את החולשה הוא משיכות המזומן. סך משיכות המזומן בחודש אוגוסט היה נמוך ב־4.8% לעומת אוגוסט אשתקד, ועמד על 5.75 מיליארד שקל.
צמיחה של 3.3% במחזורים בכרטיסי אשראי נחשבת לנמוכה היות שיש במשק אינפלציה של 4.1% נכון לאוגוסט, ולכן העלייה הריאלית בשימוש בכרטיסי אשראי נמוכה אף יותר. בנוסף, חודש אוגוסט מסורתית מתאפיין ביציאות של ישראלים רבים לחו"ל. השנה, בשל המצב הביטחוני וביטול הטיסות של חברות זרות רבות, יותר ישראלים נשארו בארץ, תנועת הנוסעים בנתב"ג ירדה ב־44% לעומת אוגוסט אשתקד ל־1.5 מיליון נוסעים, מה שהיה אמור לדחוף כלפי מעלה את השימוש בכרטיסי אשראי. אך נראה שהמתיחות הביטחונית שהוחרפה באוגוסט בשל חיסול בכירים בחיזבאללה וחמאס, היתה משמעותית יותר, ולחצה כלפי מטה את הנתונים.
כאשר בוחנים את הנתונים בפילוח לפי ענפים, ניכרת ההאטה ברוב התחומים. רשתות המזון שבלטו בצמיחה חדה בחודשים האחרונים שגם הגיעה לרמה דו־ספרתית, רשמו עלייה של 5.4% במחזורים בחודש אוגוסט. ענף ההלבשה וההנעלה רשם חודש חלש במיוחד עם עלייה זניחה של 0.5% בלבד במחזורים בכרטיסי אשראי לעומת אוגוסט אשתקד. כמו כן בולטים נתונים חלשים בענף הפנאי והבידור שרשם צמיחה אפסית של 0.1%. נזכיר כי ענף זה היה אחד הענפים המרכזיים שנפגעו בעקבות המלחמה ודשדש תקופה ארוכה.
בענף המלונאות נמשכת המגמה השלילית, כשהשימוש בכרטיסי אשראי בחודש אוגוסט היה נמוך ב־17.8% לעומת החודש המקביל. עם זאת, יש לזכור שבפועל הפגיעה נמוכה יותר, שכן המדינה עדיין משלמת למלונות על אירוח מפונים מהצפון והדרום, ונתונים אלה לרוב לא נכללים בנתוני כרטיסי אשראי.
הענף היחיד שממשיך ליהנות מזינוק חד במחזורים הוא ענף התעופה המקומי עם זינוק של 65.9%. הסיבה לזינוק היא הפסקת הפעילות של חברות תעופה זרות רבות, מה שמביא לגידול בפעילות חברות התעופה המקומיות ולעליות מחירים.